Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 32770 ggr
martin76
16

Tips till nybörjare trämodeller

Hej,

Jag står i begrepp att införskaffa min första trämodell och har spanat in lite olika alternativ från Billing Boats, Corel och Mamoli.

Jag förstår att det skiljer lite mellan olika tillverkare vad gäller tydligheten på medföljande byggbeskrivningar och undrar om ni med erfarenhet skulle kunna ge lite feedback på hur det står till med ovan nämnda tillverkare?

Vad gäller Billing Boats så har jag sett att det finns för nedladdning på deras hemsida, men på de flesta tycker jag det saknas mycket information om exempelvis riggningen. Följer det med ytterligare information i boxarna eller är det precis samma som de har på sin hemsida?

En annan fråga är kvaliten på byggsatsen. Jag tänker då inte så mycket på träbitarnas kvalitet eller om det saknas delar, jag har förstått att Billing Boats fått en del kritik på detta, utan på materialval och detaljeringsgrader? Exempelvis om byggsatserna ofta innehåller delar av plast istället för mässing?

Jag har tidigare byggt en hel del plastmodeller (dock ej skepp) så jag anser mig inte helt novis. Att arbeta i trä är dock nytt för mig. Det kliar i fingrarna att köpa en modell av Wasa, men förnuftet säger något helt annat. Glad

/Martin, helt dagsfärsk medlem

petzon
4

Hej Martin,

Snyggt förnamn jag heter detsamma. Välkommen till forumet.

Kul att du ger dig på träbåtsbygge. Vi behöver bli fler.

Jag föreslår att du börjar med någon modell av Corel, som jag tycker är klart bättre än Biling. Mamoli har jag inten erfarenhet av, men därimot Mantua en annan Italiensk tillverkare.

Billing har väldigt mycket plast i sina byggsatser. Instruktionerna är undermånliga och på Gladan som jag bygger nu finns en hel del felaktigheter. En del detaljer får man gissa sig till. Billing har dessutom valt att göra stora avsteg från förebilden för att förenkla. Läs exempelvis om däcket på Oseberg i min bygglogg här på forumet. Skall man få till något vettigt av BB:s byggsatser krävs en del arbete med att byta ut och lägga till detaljer. Dessutom bör man kolla bilder av förebilden eftersom färgsättningen kan vara upp åt väggarna i beskrivningen. Gladan hade fel bottenfärg och fel färg på masterna.

Corel har väldigt tydliga beskrivningar och man får tillverka många detaljer själv vilket jag tycker är trevligt. Lite mer jobb men man får de precis som amn fill ha det och det är ofta inte så svårt som man kan tro att till exempel forma en åra ur en trälist. Kika gärna på min bygglogg för Corel's Sloup här på forumet. Sloup var den första träbåten jag byggde. Inte så svårbyuggd, lagom stor och ändå väldetaljerad med mycket roliga detaljer. Ingen plast allas i byggsatsen. Dessutom är den inte jättedyr, cirka tusenlappen.

Kolla gänra priserna utomlands just nu är pundet så lågt att det är riktigt billigt att köpa från England och där finns det flera mycket välsorterade postorderfirmor. Jag brukar handla av Cornwall Model boats.

Här gäna av dig igen när fler frågor dyker upp ochj än en gång välkommen.

martin76
1

Tack för ditt snabba och informativa svar!

Jag lutar faktiskt lite åt Corel, funderar på deras Sloup (SM43) eller Dragen (SM51). Det var därför extra roligt att höra att de har tydliga beskrivningar, och att deras modeller generellt håller en högre detaljgrad. Det är precis saker som att tälja ut åran själv istället för att limma dit en plaståra som tilltalar mig.

Annars gillar jag Mamolis Gretel (MV33). Den tilltalar mig utseendemässigt och ser inte så komplicerad ut. Fast det vore intreessant att veta om de håller sig i samma klass som Corel.

Billing börjar kännas mer och mer avskriven. Var först inne på en Colin Archer (BB606) eller en Bluenose II (BB600). Men ju mer jag läser och hör desto mindre lockad blir jag.

Tack även för tipset att kolla utomlands. Har det gått smidigt att beställa från Cronwall? Lång leveranstid? Tillkommer det något utöver de priser man ser på deras hemsida?

Nu ska jag spana in din bygglogg av Sloupen… ;-)

petzon
0

Jag har inte byggt någon Mamoli så jag vet inbget om deras byggsatskavlitet. Googlade fram en bild av Gretel och jag tycker den ser lite grov ut i detaljerna. Det är alltid svårt att bedöma på bild, men det ser lite "tillyxat" ut. Du bör också tänka på+ att det är betydligt mer riggarbete på Gretel än Sloup. Räkna med att varje block (de små träklumparna i riggen) tar dig minst en halvtimme att få på plats i början, när du är van går det snabbare.

Corel's Dragon är riktigt tjusig är sugen på att bygga den själv, men det finns så många modeller att bygga och så lite tid att bygga påRynkar på näsan.

Cornwall http://www.cornwallmodelboats.co.uk är smidiga att ha och göra med. Har beställt från dem två gånger. Första gången gjorde jag mistaget att ta Royal mailfrakt, det tog två veckor, Andra gången tog jag express, fick paketet utkört till dörren av UPS. Kostade lite mer men inte dyrare än vad många svenska firmor tar.  Om du behöver verktyg så kolla Cornwalls utbud, riktigt välsorterat och priserna är otroligt bra på vissa varor. Jag har sett Dremeltillbehör som kostar hälften av vad de kostar i Sverige.Cornwall har även skött en reklamation bra. Det var takmaterialet till Kon-tiki som var kass, försökte reklamera dirket till tillverakren (Mantua) men de svarar inte på mail. Drog ärendet via Cornwall som jag köpt byggsatsen från och har fått besked om att nya delar postades i måndags.

Du kan även kolla Model dockyard http://www.model-dockyard.com/. Jag har inte handlat av Model dockyard än, men kommer troligtvis att köpa materialet till min nästa båtmodell därifrån. De har mycket bättre sortiment av trälister än Cornwall. Priset på trä skiljer sig avsevärt mellan Sverige och England. jag sparade 600 spänn på mahognyn till däcket på Gladan genom att beställa från England.

Fraktpiserna på cornwall står på deras hemsida. tror att fraktinfo finns även på Model dockyards hemsida, men har inte kollat.

martin76
0

Hej,

Lite uppdatering över hur det går för mig.

Jag hittade en bygglogg för Gretel på MSW (http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=14801&highlight=gretel) där en del förändringar från kitet hade gjorts vilket fick den i ett strålande skick. Riktigt snygg faktiskt! Jag bestämde mig för att beställa från Cornwall och spenderade en kväll med att leta ihop diverse verktyg att beställa samtidigt. Dagen efter gick jag in för att lägga en beställning och då hade modellen tyvärr tagit slut.

Typiskt! Rynkar på näsan

Nåväl, jag hörde mig istället för med en butik i Sverige om de hade den inne men tydligen har man problem med den nya återförsäljaren i Sverige så det brukar inte gå så bra att få hem modeller från dem längre fick jag till svar. Lite trist…

Jag började leta efter andra trevliga modeller vilket fick det goda med sig att jag läste diverse byggloggar och förkovrade mig ytterligare i skeppsbyggarkonsten.

Har nu planer på någon annan lite mer avancerad modell då jag tror att jag klarar det. Jag har tålamod, är noggrann och gillar utmaningar, och tycker det är jättekul att läsa andras byggloggar och få tips och inspiration.

Funderar nu på Santa Maria, Nina eller Pinta från Amati. Vill helst hålla mig runt 1-2000:- som första modell och är framförallt intresserad av äldre skepp.

erihan
0

Hej!

Bygde själv min första träbyggsats för ett år sedan ungefär. Det var en Mantua Swdish Gunboat. Den var trevlig och relativt enkel att bygga. De förskurna bitarna gör det enkelt - inte helt olike en plastmodell - det är skrovet som är den stora skillnaden. Köpte den från Cornwall och det funkade jättebra. Ha köpt en Amati Nina också som jag börjat bygga. Verkar också bra kvalitet - kanske snäppet bättre än Mantua - men där var det svensk kopplingen som drog. Länk till några bilder nedan

Erik

Svensk kanonslup 1790

martin76
0

Hej Erik!

Jag har sett bilderna tidigare då jag surfat runt. Den är fantastisk fin, och jag gillar verkligen hur du lyckats få in sådant liv i den med figurerna! Var instruktionerna och ritningar till den modellen bra förresten?

Har du någon bygglogg som man kan följa Amati Nina på? Det vore mycket intressant eftersom det lite lutar åt precis den, eller möjligen Santa Maria.

Martin

erihan
0

Hej!

Jag har ingen byggblogg - den ligger efter ett par dioramor i byggkön! Skall först klara av Karl XII likfärd, ett pansartåg och 2 st STRV 21. Jag tänkte bygga om båten till ett av Gustaf Wasas lybäckska fartyg med legoknektar och allt..

Ritningarna och instruktionerna var helt ok, det enda var riggningen som var lite halvtaskigt bskriven, men det var inte så mycket i alla fall!

Erik

martin76
0

Hej!

Det låter som du har att göra! Glad

Ska bli spännande att se den lybäckska versionen. Jag gillar skarpt när man ser modeller som modifierats efter byggarens egna idéer. Det brukar ofta bli så mycket bättre.

Har så gott som bestämt mig för att beställa en Amati Santa Maria från Cornwall. Nu ska jag bara gräva ner mig i djungeln av olika lim för att reda ut vad jag behöver. Tips emottages tacksamt! Förvånad

Vad använder du för knivar till dina träarbeten? Jag väljer mellan en sats för 279kr på Hobbex (http://www.hobbex.se/produkter/hobby/knivar-och-verktyg/knivar/9909-knivset-i-tralada-excel.html) och en, åtminstone till utseendet liknande, från Jula (http://www.jula.se/knivsats-i-box-128942) för 39kr. Lutar åt den första eftersom den andra kostar som ett normalt knivblad och magkänslan säger att kvalitén nog hänger ihop med priset…

Martin

erihan
1

Hej!

Just knivar bör man nog lägga till några kronor på…har ett antal billigare som jag i princip fått slänga. Jag köpte med snabblim - både lättflytande och gel. Använde det väldigt mycket! Köpte också en oxideringsvätsa för metal som funkade bra. Lycka till!

Lägg upp lite bilder när du kommer igång!

Erik

martin76
0

Tack för all matnyttig info!

Återkommer med bilder när den tiden kommer.

Martin

MarkusN
0

Hej Martin! (du är inte längre färskast medlem ;-)

Jag har byggt flera olika modeller från Amati, Corel och Mamoli.Min erfarenhet är att det bör inte gå galet med något av det, vilket du nu än slår till på.

Alla tillverkare har byggsatser de nog är lite mindre stolta över, men min personliga ranking (som inte alls är facit på något sätt) är att Amati placerar sig i täten av de tre, tätt följt av Corel och Mamoli något längre bak. Jag har ingen egen erfarenhet av Billing, men har alltid uppfattat att det finns en viss reservation mot deras byggsatser i olika forum. Däremot tror jag inte man ska se plast-fittings som något automatiskt negativt - ska de målas är det ibland tom ett plus.

Amati har utmärkt träval i sina byggsatser och jag tycker det har skarpa detaljer i sina fittings. Deras ritningar är utmärkta och deras instruktioner kompletteras ofta med ett extra engelskt häfte som stämmer väl överens med bilderna i det italienska "huvudhäftet". Bilderna är dessutom lätta att förstå, utan att läsa alls. Trämmaterialet är som sagt mycket bra och de skickar ofta med mer än tillräckligt.

Corels upplägg är nära nog identiskt med Amatis och jag tror det mera handlar om personliga preferenser för att skilja dem åt. (Jag håller då Amati som nr 1, kanske för att den träbåt jag först byggde var en Amati?) Glad

Mamoli - kluvet intryck. Jag kommer inte ifrån känslan att materialet i deras byggsatser känns gammalt och lite skört. Urvalet av trämaterial är dock bra. Det är väl fittings i metall som jag då upplever som lite klumpiga och känsliga (då vissa är i något mycket mjukt metallslag som jag inte kan namnet på). Jag har lyckats ha sönder metalfittings från Mamoli, något som aldrig hänt med Amati och Corel.

En hopplöst lång utläggning, jag hoppas du får ut något av det - kom ihåg att jag inte sitter på facit, bara vad jag själv upplevt av märkena.

Kom också ihåg att hos mindre svenska handlare kan det vara väldigt låg omsättning på byggsatserna och står du i butik ska du kräva att få titta i kartongen - risken finns annars att du går hem med en 15 år gammal byggsats, där tidens tand börjat märka innehållet. Ställen som Cornwall model boats har nog dock sådan omsättning att risken borde vara obefintlig.

Blir du sugen på mera Amati så finns svenske återförsäljaren i Helsingborg, hemsidan är inte mycket att hurra för, men utbudet och servicen är utmärkt och de skickar även postorder.

Ser fram emot att följa ditt bygge!

PS. Erik, vad använder du för oxideringsvätska?

//Markus

petzon
0

Om Cornwall ahr slut kan det vara läge att kolla deras konkurrent http://www.westbourne-model.co.uk/

erihan
0

Hej Markus,

Jag använde någon tysk historia som Cornwall Models sålde som:

C83999                Brass Blackener                        1        £3.57

Funkade bra - bara att släppa ner mässingssakerna ett par sekunder så kommer de upp i perfekt antikfinish! Viktigt att rengöra dem innan dock - annars kan man få en flammig yta.

Erik

martin76
0

Tack Markus, alldeles utmärkt information. En sak är i alla fall säker - det är grymt svårt att välja om man bara ska plocka ut EN modell… Glad

Vilka har du själv byggt?

Får se vad det blir till slut. Nu väntar jag i alla fall på två böcker som jag beställde på Bokus häromdagen - Ship Modeling Simplified och New Period Ship Handbook.

Tack petzon för tipset, ska genast spana in även den sidan.

//Martin

MarkusN
0

Ship Modeling Simplified är en helt suverän bok, full av vägledning och inspiration, utan att kännas överkurs på något sätt. Jag köpte också den tillsammans med första träprojektet Glad (den andra har jag inte, men hört mycket gott om).

Jag har byggt

• Skonaren Dominica (Amati)
  • Fregatten Pandora (Constructo, blev bara halvfärdig, gav upp)
  • Jakten Amphion (Corel)
  • Jakten Mary (Mamoli)
  • Linjeskeppet Neptune (Corel)
  • Valfångstbåt (Amati)
  • Fregatten Peregrine (Corel)
  • Mayflower (Amati)

Och just nu håller jag på med kanonbåten Arrow (Amati).

Det ÄR svårt att välja! Inte minste eftersom den modell du väljer kommer alltså att vara ditt bygge under lång tid framöver, tidsspannen är ju oftast lite längre än för plastbyggarna.

Ser fram emot att får höra vad du väljer till "premiären"! Glad