Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2694 ggr
Charlie82
0

Tu-144

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag tänkte att detta skulle bli en Aeroflotkärra så började kolla in referensmaterial. Kunde snabbt konstatera att det får bli prototypen iaf. då en konvertering hade krävt "nybyggd" cockpit, ombyggda motorgondoler samt utblås, canardvingar som skall fällas in i flygkroppen samt andra former på stabbe samt vingar.

Modellen har "enorma" upphöjda panellinjer så jag började med att slipa ner dessa för att ritsa in nya. Detta var lättare sagt än gjort då denna östtyska styrenplast är hårdare än stål. Resultatet såg hemskt ut. Nu blir det till att slipa ner resten av panellinjerna för ett slätt resultat. Funderar på att preshada efter de gamla linjerna och på det sättet imitera linjerna.

Charlie82
0

Här kan ni se på stjärtfenan vilka stora linjer kärran har. Ska slipa ner dessa också. Passformen på denna modell är rent ut sagt usel Glad. Kan skilja på 2-3 mm mellan delarna.

Azgaron
0

Uj där har du ju lite jobb med den kärran. Ser fram emot fortsättningen.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

Nu är jag glad att jag sålde min och ännu gladare att jag fick tag på Entex 1/144 modell istället.

Lycka till med bygget. Jag håller ukik på framstegen.

Charlie82
0

He he. Ja inte är Entex sämre iaf. Har lite problem med droop-nosen på min kärra. Man kan välja att ha den nedfälld eller uppe. Problemet är dock att i uppfällt läge är kabindiametern ca 3-4 mm större på cockpit än övriga planet och i nedfällt läge har man lämnat utrymmet mellan noskon och resten av planet tomt. Vet inte någon fattar min beskrivning men iaf. Glad

WildeSau
0

Här är några bilder som referens på originalet då det begav sig.

SSSR-68001

När du ändå ska modifiera nospartiet, så…. Glad

Passagerarfönstren längs den blå linjeringen är betydligt mindre på  originalet jämfört med modellen. Kanske täcker dekalerna en del.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Orso]
0

Här är en annan sida. Du känner säkert redan till den men kanske någon annan kan ha nytta av den.

http://www.tu144sst.com/index.html

Charlie82
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för länkarna Sau och Orso. Fönstrena som följde med modellen var urusla så jag skippade dom och tänker försöka fylla tomrummen med kristal-kleer. Tror det kan funka. Med tanke på Model Masters kvalité får man vara glad om den övehuvudtaget får vingar Flört

Charlie82
0

Vingarna limmade och spacklade. Spenderade ett par timmar i vårsolen med slipning vilket kan rekommenderas med tanke på allt damm. Mina gamla ritsningar är fyllda med CA och hela planet är nerslipat till total släthet. Blir riktigt maffig i denna skala. Skrattande

Verkar inte gå att ladda upp bilder just nu men det kommer…

Charlie82
0

Nu gick det!Glad

[Henke29]
0

Vilken härlig modell du har där Skrattande
Ser bra ut.
Ska bli kul att se fortsättningen..

J35B
0

Härligt att se fler som är lika galna som jag och ger sig i kast med detta rejäla stycke DDR-bakelit. Snyggt jobbat so far, följer fortsättningen med intresse! Det byggs på tok för få Tu-144!

[Orso]
0

Att det byggs för få kanske beror på att tillgången är väldigt begränsad. Jag skulle vilja ha serieversionen i 1/144. Synd att Östtyskland inte flög den, då kanske Revell skulle varit intresserad av den.

Charlie82
0

Hej på er! Då var jag tillbaka efter ett veckoslut med gäddfiske i Blekinge skärgård. Nu ska jag fortsätta med Tu-144:an vilken har vållat mig en del huvudbry. Jag vill bygga den med nosen nedfälld men det ser inte klokt ut i detta utförande. Efter en stunds studerande av referensmaterial kunde jag se att hela formen på nosen är fel. Har fått slipa om hela utseendet till en mer kantig form och sen måste jag bygga om själva fönsterpartiet som syns då nosen är nedfälld.

Har även fått hem en massa godsaker till verktyg som jag lägger upp i verktygslänken.Skrattande

Charlie82
0

Håller helt med Orso. Skulle vart riktigt tjusig i Interflugkostym. Konstigt ändå att den är så ovanlig. Det var ju ett spektakulärt och välkänt flyg på sin tid.

J35B
0

#12-14
Nej, jag är mycket medveten om att det byggs för få Tu-144 på grund av det begränsade utbudet. Har förbannat detta faktum ofta, eftersom det här är ett av mina favoritplan alla kategorier. Håller med om att det är skumt att fler tillverkare inte satsat på den. Hade gärna haft en i 1/144 - eller varför inte i 1/72… Skrattande

Vad gäller nosen, är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet. Din analys är korrekt, att ha den nedfälld går inte om man har några som helst ambitioner med bygget, det ser bedrövligt ut. Antingen gör man som jag, sliter sitt hår med ett omfattande scratchbygge, eller också kör man uppfällt. trots allt.

Charlie82
0

En 1/72:a vore riktigt fint men jag har på känn att jag skulle få flytta till en egen "hangar" om jag föreslog ett sådant bygge för frun Skrattande

Håller som bäst på med ombyggnad av nosen, vilket inte är det lättaste men det får ta sin tid bara. Har även ett par projekt till på gång så jag har inte prioriterat 144:an just nu.

Charlie82
0

#15 Tack för alla bilder J35B. Du har underlättat mitt bygge betydligt. Som jag har svurit över nospartiet. Barnen har absolut lärt sig några nya ord Skrattande Nu börjar jag få en lite klarare bild av vad som behöver göras. Är glad att jag slipper canardvingarna då jag håller mig till prototypen.

Du lär säkert höra av mig igen om jag jag har några nya funderingar.

J35B
0

Inga problem, hör bara av dig igen om du vill ha fler tips! Ser fram emot fortsättningen!

WildeSau
0

Lite kommande godis från ICM.

I bästa fall innan jul. Glad

Tu-144

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Den vill man ju har. Tungan ute

Charlie82
0

Hoppas hoppas! Den vill jag ha i julklapp! Då kanske man kan få till ett ordentligt bygge av den serietillverkade versionen. Tack Sau för tipset :)

[Orso]
0

Hurra. Då kan jag få serieversionen av Tu144 som komplement till dom övriga tre SST-planen. Jag har byggt prototyperna till både Tu144 och Concord och serieversionen av Concorden, alla i 1/144. Då är det den och en Londondubbeldäckare sam jag har att se fram emot av dom nya modellerna som kommer.

Charlie82
0

Är det Revells Londonbuss du har i tankarna?

[Orso]
0

Det stämmer. Jag har en taxi som väntar på sällskap.