Penseldilemma
Tjena, jag har ett litet problem här. Jag ha kollat på forumet om penslar och vet att mårdhår är inget för lackfärg, så ska jag köpa syntet då istället eftersom det bara finns revells enamel färgburkar där dem säljer modellsatser? Tacksam för svar! /Hannes

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ofta väldigt individuellt vilka penslar som man tycker är bäst. Man får prova sig fram till man hittar sina favoriter. Kvalité och pris följer många gånger varandra, men är ingen definitiv sanning. Sedan gäller det att ta hand om sina penslar och se till att de blir ordentligt rengjorda (tvättar mina i grönsåpa och ”formar” sedan till dem med fingrarna så att de behåller sin form medan de torkar) och låter dem torka med borsten uppåt.
Stefan - Modellbyggare
Tackar Tackar! 
Jag var inställd på Clas ohlsons sang men orkade inte gå i stan, så det blev 3 penslar från en porslins affär ^^
En platt ca 4 mm LaVenche
En ~1.5-2 mm rund
En 3 mm "rund"
Mårdhår
Men en sak dem sa till mig i affären var att mårdhårspenslar går inte att måla med vattenbaserade färger pga. att håren lossnar då.
Blev lite förvånad då jag har läst många gånger om mårdhårs otroliga vattenupptagningsförmåga.
111 kr för penslarna + 89 för Miljövänlig luktlös lacknafta.
Riktigt fina penslar enligt mig :)
Tack
/Hannes
Stefan. Hur bra har det med såpa funkat? Och har sett att man kan doppa i lösningsmedlet man har till färgen man ska måla med och sedan doppar penseln i färgen och målar. Räcker det att tvätta i såpa efter man har målat? Eller kanske det är ett plus med att doppa i lösningsmedel?
Mina favoriter är en rund mårdhår och en flat syntet. De penslar jag har av ponny- och ekorrhår tycker jag är aldeles för mjuka. Tycker att penslar i olika storlekar kan behöva olika hår. bara att prova sig fram. Men när man hittar en favorit så brukar den sluta tillverkas alternativt sluta säljas av de affärer man brukar ahndla i. Murphy's lag?

Orsaken till att man doppar penslen i lite lösningsmedel är att man ska "mätta" den innan man doppar den i färgen. På det viset så drar inte penslen upp färg ända upp till skaftet, det gör i sin tur att det är lättare att kontrollera färgmängden på penslen och det blir lättare vid rengöringen. Vid rengörning så använder jag inget lösningsmedel utan bara såpa.
Stefan - Modellbyggare

Jag mättar aldrig penseln innan målning (det är kanske därför jag lyckas så bra med Tamiyafärg?). Nyckeln till bra penslar enligt min erfarenhet är att först rengöra dom i Celllulosaförtunning, man målar runt i burken tills penseln ser ren ut, sen torkar man av den mot hushållspapper för att se att inga reser av färgen man målat med är kvar, är det det så får man köra lite till i cellulosaförtunningen, när den sen är "ren" och avtorkad stoppar jag ner den i en burk med starkt såpavatten, ungefär en del såpa och tre delar vatten. Där får den stå i minst ett dygn. Sen målar jag fingret med den under rinnande ljummet vatten, varefter jag torkar den med en vit kökshanduk, det blir som regel endast en blöt fläck, annars får den fara tillbaka till såpaburken, (det händer ytterst sällan att det är några färgreser kvar) blir det endast en blöt fläck stoppar jag penseln i munnen och formar stråna med fingrarna, sen får den torka med stråna uppåt. Sen jag infört denna regim är mina penslar jättefina.
Det där med mårdhår har jag aldrig hört förut, har en mårdhårspensel som jag använt till det mesta, aldrig observerat att den är något speciell jämfört med dom andra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jaha! Man tackar för råden allihopa!
Då jag bara har revells egna färg så undrar jag om man gör något speciellt med just den färgen, jag har sett att det är väldigt olika beroende på märke. Så, jag doppar den i lite lösningsmedel (som den suger upp?) och sen i färgen och gör min grej med den, sen när jag ska tvätta dem så kör jag runt penseln i lacknafta (eller luktlös terpentin som dem sa i affären, funkar det också? eller ska jag hellre använda såpa då? ) tills den är ren eller låter den stå i ett dygn, sen skölja i ljummet vatten och "måla" på fingret så man ser om den är ren och upprepa tills man är säker på att den är ren (kanske inte det med stå i ett dygn xD) torka den på papper eller vit handduk? för att ytterliggare kolla så den är helt säkert är ren och forma penseln med saliv och låta den torka ståendes (håren up of course.)
Men, penselhåren viks inte när den står i burken? eller?
Ponnyhår?! Jaja, man ser nya konstiga saker varje dag. 
Jag har en pensel kallad LaVenche, platt. Jag har inte målat med den än eftersom jag vill vara helt säker på hur jag ska göra med rengöring, om man skulle ta lösningsmedel på den osv, men iallafall. Jag älskar känslan på den och allting! Undrar hur dem riktigt dyra/högkvalitativa penslarna är då, kostade 50 kr för 4 mm ;P.

Många bra tips!
Slänger in mina 5 ören också, de är mest varianter på sånt som redan sagts. Det är mig ett kärt ämne. :)
Sambandet pris och kvalite på penslar verkar svårt. En del dyra penslar jag köpt har inte varit så bra som priset tydde på. Andra billiga har ibland överraskat rejält. Jag köper gärna reapenslar, för tillverkarna byter rätt ofta "design" på penslarna och då vill de bli av med den "gamla" designen. Dock vill jag ju alltid "känna" på penseln. Den skall vara "lagom" styv (vad nu detta är, individuellt) samt ha hår som ligger bra, ej spretar iväg. Metallklämman/plastklämman skall också vara "tight" och skaftet ha bra längd, form för användningsområdet. :)
En sak att ta med i beräkningen är att det helt klart är bra att ha många penslar, för ju mer penslarna "vilar" mellan användning, desto längre håller de (tänk läderskor). När jag började med modellbygge hade jag bara 3 penslar och dessa 3 slet jag ut fort och fick hela tiden köpa nya av samma nummer… Hitta 3 favoritstorlekar/former och köp på dig 2-3 av varje av dessa så har du ett bra tag. Komplettera med någon av de mer "udda" penslarna.
Nu har jag haft en period med oljemålning (tavlor…) så jag har vansinnigt många penslar (runt 30 tror jag), en smärre förmögenhet, då dessa kan kosta 20-80:- stycket :(
Mårdhår är ju dyrt (min allra dyraste är en 300 kronors 12:a mård) och framförallt tänkt för akvarellmålning, där är mediet nästan bara vatten och väldigt lite pigment (+ lite bindemedel, gummi arabicum).
Att akrylfärg (vattenburen) skulle förstöra mårdhår har jag aldrig hört förut. Har aldrig provat mårdhår med akryl dock, pga att jag anser det för dyrt. Det borde dock vara väldigt bra att lägga tunna washer med?
Till modellbyggemålning (mest med vatten eller ammoniakbaserad akryl) använder jag nästan bara syntetpenslar som numera finns i alla möjliga styvheter och former. Synteten sägs klara heta lösningsmedel väldigt bra. Jag rengör i fönsterputs, eller vatten och olivtvål.
Har även en samling billiga ekorrhårspenslar för de sämre uppdragen, som trälim, droppning / målning med flytspackel.
Även svinborst har sin användning, de är extrem styv och kan användas för att "misshandla" modeller och dioramas med. Den fattige konstnärenn köper dessa och blöter dem (vatten), för då blir de mjukare.
För naturhårspenslar använder jag oftast olivtvål som rengöring. Även saliv innehåller starka enzymer som fungerar bra för rengöring av mildare färger. Ska jag förvara penslarna ett litet tag, samt använder lacknafta eller olja på dem brukar jag gnida dem med lite olivolja som balsam (istället för saliv).
(mycket långt babbel, som vanligt) ;)

Apropå att ha penseln i vatten länge - det finns som en metallspiral att ha ovanpå burken, så de hänger "i vattnet" i burken, kanske starhawk har en sån?
Om man skulle glömma träet/skaftet för länge i vattnet så skulle ändå skaftet svälla och och lacken försvinna, har hänt mig många gånger, undvik detta genom att ha lagom lite vatten i burken, endast håren behöver egentligen vatten.

#8, 10: Jo dom böjer sig en del i såpa-badet så man får jobba en del med att få dom mera raka när man formar dom efter att ha stoppat dom i munnen, har funderat på nån anordning som håller dom hängande men det har inte blivit av än. Den där spiralen låter intressant, hur ser den ut och var får man tag på en sån?
Liiiightbulb..
Snöre. Testa det :D eller tejp :/

Kikade in på Kreatimas hemsida där fanns en "penselhängare" med spiral för att hålla penslarna, den verkade bra så jag beställde den tillsammans med lite annat joks

Har man ingen spiral lär väl en klädnypa funka att hänga penseln i om inte burken är för vid.
Har inget mer att tillägga i debatten om penslar, deras användning och vård. Vill bara poängtera att såpa är fantastiskt att göra ren penslar med, även gamla trötta penslar piggnar till när de får såpbehandling.
Själv sköljer jag ur det mesta av färgen i en burk med gammal äcklig grå-svart sörja bestående av färg och cellulosathinner. Sen fintvätt en eller två vändor med såpa så är saken klar. Masserar runt penseln i handflaten med lite såpa och sköljer sedan ur den noggrant, upprepar som sagt vid behov. Formar stråna i munnen och ställer tillbaka penseln i stället med sina kompisar. Kör för övrigt enbart syntetpenslar sedan många år och saknar inte naturhår alls.
Niclas

#11, #13: Även Slöjd-Detaljer har en sådan.
Jag har en penseltvättare, Slöjd-Detaljer artikelnummer 1420-.

Och även ett sådant här penselställ, artikelnummer 1419-.

Snyggt! Vad är det i burken? Ser ut som nåt nät :/

Stämmer. Det ligger ett litet nät i botten där skräp m m samlas.
Alltså, om jag har förstått så är lacknafta/cellulosathinner som schampo sen skölja och massera runt i såpa (balsam) och skölja och forma sen torka?

Ungefär så, fast du kan skippa locktången och fönen när du formar till stråna 
Niclas
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA xD
Ok tack!
Hannes

#15: Den där penseltvätten ser närmast identist ut med den jag beställt från Kretima, fast dom kallar den penselhängare.
Det där penselstället kastade jag suktande blickar efter en gång i tiden, men det gick inte att beställa så jag tillverkade ett eget. Går den förresten att rotera på?
Hmm.. En sak till här!
Målning. Använde(r) ni något speciellt att öva målning på?
Målar man grundfärg först och resten på det?

Japp, grundfärg först och sedan på med resten.
Extra viktigt med grundfärg när man byggt om, spacklat och härjat så det ser ut som ett lapptäcke med olika färger och material. Grundfärgen ger övrig färg något att fästa på som har samma färg dessutom.
Det kan annars vara svårt (ibland omöjligt) att få samma nyans över hela ytan då många färger är mer eller mindre transparenta.
Niclas

#21: Nej, den är inte roterbar.
Funderar över en sak… Måste man späda färgen? Sprillans ny färg.
E så sur över att dem inte hade khakibrun färg där jag köpte färger…
Jävla khaki.. nåja.. Hans byxor får väll bli nån liknande färg.. Har någon något förslag på färg? (Revell)
Liten notering: Jag är färgblind och om jag väljer nåt jag tycker är ganska likt khaki så är den kanske väldigt opassande ändå. Hehe.
Jag har :
Beige, matt 89
Gröngrå, matt 67
Hudfärg, matt 35
Nato-oliv. matt 46
Sen en Eldröd/Fieryred 330 som det står SM på locket, vad kan det betyda?

Vet inte vilken som passar bäst istället för Khaki? Men späda bör du göra, åtminstone för stora ytor. Detaljer som är små kan duga med outspädd färg men annars gäller att tunnare färg i flera lager ger bättre resultat än tvärt om.
Niclas
#25 SM - Seidenmatt på tyska och blir nästan samma på svenska. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#24: Haha! då är min lite bättre för den går att rotera!
#25: Sprillans ny färg späder jag aldrig, om den inte skall sprayas förståss, då måste man späda, men är det penselmålning som gäller så behövs det inte och ex.vis Tamiya är så tunn att om man späder den så blir det ju liksom "ingenting kvar". Däremot lär Tamiyan bli bra om man tillsätter Liqiutex Airbrush Medium, har fortfarande inte fått tag på den emellertid
. Om färgen stått och tjocknat till så måste man förståss späda med det händer väldigt sällan. Den enda färg som måste spädas innan målning, enligt vad jag hört, är Vallejo, men den har jag sedan länge bojkottat. Humbrol, Model Master, Tamiya, Citadel, White Ensign Models och Gunze går utmärkt att måla direkt ur burken
Revell då ^^?
Tack! Tusen Tack!
/Hannes

#29 Om det är akrylfärgen i små transparenta burkar i plast med färg nr tryckt i svart på ovansidan, så går de att måla med! Tänk bara på att lägga tunna lager och det kan se "tjockt" ut med penseldrag, men rätar till sig när det torkar, så "dra" inte penslen för många gånger över färgen…
Stefan - Modellbyggare
Haha! Skulle skriva ett inlägg här i om att mina färger var som snor i botten och ville inte blanda, så hade jag glömt att skaka!
Så konstigt det kan bli :)
Och #30
Ja, jag har haft den känslan om att om man tar färg på pensel så är det första "draget" alltid tjockt, eller ser tjockt ut så jag har försökt att "dra" väck av överflödet, men som jag har förstått så flyter det ut och blir nätt och jämt? (Akrylfärg målade jag med då)
Sen nu har jag skaffat enamel/lackfärg och det är det början av texten handlar om :)
Tack för allt gubbs!
Mycket tacksam för all hjälp jag fått!
Hannes

#29: Revellburkar har jag bara sett på bild aldrig i "real life" så några såna har jag inte, men det är nog samma med dom som dom övriga
#31: Jo, i sprillans nya är det ofta en tjock bottensats som kan vara lite jobbigt att röra upp, det kan löna sig att skaka burken, jag undviker oftast det efterom det tenderar att bli geggigt runt öppningen då, jag använder mig av dom utmärkta Tamiyas "Paint Stirrers", ser ut som en liten åra med en liten sked i andra änden men är suveräna att röra om i färg med, slår glasspinnarna med hästlängder
Grymt ;P Jag har ett par saker jag undrar över. #2 Jag skaffade 2 sang som du använder, en mårdhår 00 och en syntet 2 men, problemet är att 00 en börjar spreta ganska mycket enligt mig och att en hår stack ut ur "fel" sida av metall"klämman". @alla Kan man sätta dekaler på en metallic färg? (aluminium) Ska jag ta de spackel som finns i affären (contacta tror jag den hette) eller ska jag beställa en "bättre" sort med lite sprayfärg och kanske lite vanlig färg av annat märke för att testa vad som känns bäst :p? Ska också isåfall beställa dekalvätskor (microsol), kanske lim. Såg också biltemas hobbyfärger och tänkte skaffa Grå primer och klarlack. Eller om nån kommer med bättre förslag. Tack. Hannes

Metallic färg sitter inte så säkert så jag skulle inte satsa på att sätta dekaler direkt på den, lägg på en sealer eller blanklack först. I vilket fall som helst funkar dekaler bäst på klarlack
Okej! Tack! Hannes