Ytterligare en nybörjare
Hejsan allihopa
Jag har kommit fram till att testa på detta med modellbygge. Dels för att det är nått jag kan syssla med när resten av familjen sover (är natt människa som även jobbar natt) och dels för att kunna sitta och stressa ner i den annars hektiska vardagen. Jag har aldrig byggt modeller tidigare bortsett från en julklapp när jag var 12, är nu 31 :)
Har skummat internt, mycket på denna sidan och kommit fram till att jag vill börja bygga flyg i skala 1/72 från WWII till och börja med. Jag har även köpt lite vertyg som omnäms ofta och 2 start satser färdiga med färg och sånt. (hoppas dom är bra) Revells Brittish legends och Airfix Dogfight Double Beufighter & Me109.
Nu till mina frågor.
Först är det någon som har nåt att säga om satserna? Vad kan jag förvänta mig i passform osv? Är det gamla gjutningar eller nya? (har inte satserna hemma än) hoppfullt inom 10 dagar
Det är många bud på spackel, finns det nåt som är "bättre" för flygplansmodeller? Jag har även läst att man ska bland med lim men inte förstått varför :/ och vilket lim?
I Revell paketet är det akrylfärger men har inte riktigt förstått vad det är för färger i Airfix paketet…
Det ska både bli spännande och kul, ser fram emot att börja bygga och jag kommer säkert ställa 100 frågor till. Jag är uppriktigt lättad att jag hittade denna sidan och känner mig riktigt inspirerad att komma igång när man läser andra trådar.
Det va allt för nu, over and out / Thomas
Do not follow where the path may lead.
Go, instead, where there is no path and leave a trail.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej,
Ös på bara med frågor. Nu bygger jag ytterst lite flyg men jag har för mej att Airfix-satsen har typ 30-35 år om inte mer på nacken. Passformen i äldre Airfix är långt från dagens standard men det är inget jag skulle oroa mej för i ditt fall.
Spackel. Frågar du tio byggare om vad som är bäst så får du höra nånstans runt 25-30 olika åsikter… Jag skulle nog inte säga att det finns något som är tydligt bättre än något annat utan det är något man får prova sej fram till vad man gillar bäst. Mina personliga favoriter är Hagmans enkomponent inköpt på Mekonomen samt Tamiyas surface primer på flaska för mindre jobb. Om du måste bygga upp med lite tjocklek typ mer än två mm är tvåkomponent bättre då den inte sjunker ihop på samma sätt under torkningen som tjocka lager enkomponent gör.
Välkommen! Skönt att man inte är den enda nybörjaren här
Jag är väldigt glad att jag gick med här, väldigt mycket fin kritik och alla är hjälpsamma. Lycka till med dina byggen!

Beträffande spackel, precis som Jaguar skriver finns det lika många åsikter som byggare på den fronten, det är ju inte bara olika tillverkare utan också olika spackeltyper, från flytande till gräddfil och vidare till "standard" lerkonsistens. Det finns ingen annan metod än att pröva sig fram. Men minst lika viktigt är att få spacklet på plats utan att behöva slipa hela modellen efteråt, då är det två saker du behöver, maskeringstejp så att spacklet bara hamnar där det skall vara och en bra spackelspade, den bästa spackelspaden utan konkurrens är en s.k. Colorshaper, den ser ut som en pensel men istället för strån har den en klump silikongummi, finns i åtskilliga former. Du hittar dessa främst i konstnärsbutiker, dom förvandlar spacklandet från ett tråkigt pillande till en skön konst. Beträffande lim och spackel så finns det en del som späder spackel med vanligt flytande plastlim, men då har man enligt mitt förmenande tagit ett altför fast spackel, det finns ju "gräddfilsspackel" så varför anstränga sig i onödan. Dessutom börjar ju spacklet hårdna så fort det kommer ur tuben så man vill ju inte fördröja processen att få det på modellen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tack Starhawk o Jaguar för svaren när det gäller spacklet. Det är som ni säger lika bra att prova sig fram.
Som du säger Chiquita det känns bra att ha hittat hit. Väldigt lugna och sansade människor som kommer med konstruktiv kritik, stämmning på forumet känns riktigt harmonisk :)
Kom på en till fråga finns det nån sida som har reviews på byggen och som tar upp detta med passform, detaljrikedom osv??
vill ha mina modeller igår!

#4: www.hyperscale.com har en hel del reviews på i alla fall nyare modeller. Jag håller med om stämningen på det här stället. Har varit Medarbetare ett par år och det är bara någon enstaka gång under den tiden som vi behövt gå in och styra upp en diskussion som spårat ur. Att det är på det viset tror jag kan bero på att det är en viss typ av människor som söker sej hit och dessa har inte behovet att hävda sej genom att vara otrevliga mot andra.
#5 Precis alla här har ju samma intresse men ibland måste luften rensas även bland medlemmar:) Är även bil intresserad och medlem i diverse forum där var och varannan tråd är ett enda långt tjaffs. Man känner sig mer inspererad att börja och speciellt fortsätta med nåt när man har ett stödforum som man vågar fråga nått i utan att bli påhoppad.
#5 #6 Nu vet jag att det var jag som ställde frågan men ångrar nog det lite nu.
Från att ha haft 5 plan som jag tänkte köpa efter mina första som jag inte ens byggt växte ju till det tio dubbla 
Haha lätt hänt att det blir så.. vad hade du tänkt börja med för modell? 

Airfixarna i 1:72 är urkul att bygga, dock inte alltid en del saker som stämmer.
Minns att dekalerna på några var ganska svåra och:
Ritngen på min stora spit är ganska svårläst (Fast modellen är ju en svår modell!)
Men! För mig gör Airfix de absolut roligaste, små avkopplande modeller.
Min första andra och trejde och om inte fjärde med var airfix.
Lycka till med byggena framöver 
#8 Om det stämmer att Airfix kittet har 30 år på nacken så börjar jag nog med den, Me109 först . Vad jag förstått så är Revell kittet (ialla fall lancastern) ganska nytt så då vill jag ha lite träning först :) Sen har jag redan hittat mitt nästa projekt men mer om det när jag (om jag får tag på ett) köpt det…..
#9 Jag ser fram emot att få börja med Airfixarna, Har förstått att det inte alltid passar ihop, men det blir ju perfekt träning för att spackel kunskaperna ska förbättras :) Känns bättre att missa lite med spackel och målning med en modell för en hundring än en lite finare för mer pengar.
Nu är mina modeller på väg ialla fall :) Tyvärr så jobbar jag nästa vecka så det blir bara lite småpill innan jobbet (jobbar natt) Sen har jag en hel vecka ledigt och då ska det byggas.
Recension av Gunze Sangyo Mr. Surfacer fkytspackel:
http://www.swannysmodels.com/Surfacer.html
Recension av Vallejo spackel:
Färgerna i Airfixlådan är akrylfärger även de. Och Airfix är riktigt kul nybörjarmodeller, trots sin ålder. Mer godis finns på www.airfix.com.

Välkommen till forumet mrares! Jag har byggt mycket Airfix och de gamla formarna är av mycket varierade kvalitet och utförande. När det gäller deras Dogfight Double med Messerschmitt Bf 109 och Beaufighter, så handlar det här om en Bf 109 G-6 från Airfix, som gavs ut första gången på, hur var det nu, 50 eller 60-talet. Men den går fint att få ihop ändå, har byggt några stycken, här ett (nästan) omodifierat exemplar;
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#11 Tack för länkarna, har nästan bestämt mig när det gäller spackel, blir nog milliput och nån "flytande"
#12 Tackar, såg sedan på hemsidan att det står klart och tydligt :D Jag är ju nybörjare så då passar ju Airfix bra :)
#13 Det verkar ju som om det finns hopp för modellerna, ditt plan ser grymt fint ut.
Nu har jag fått tag på mitt "hemliga projekt" och kan avslöja att det är Italeri's HEINKEL he111 Zwilling, jag skäms nästan att jag bara gav 145 kr inkl frakt:D Så den ska läggas på hyllan i väntan på att jag känner mig säker på att limma, spackla, måla.
När det kommer till färger så blir det pensel och akrylfärg som gäller, Vallejo. Hur är det? ska man ha primer när man målar med pensel? Finns det nån primer som är bättre om man ska pensla?
Ha det gott allesammans / Thomas

Primer är nästan nödvändigare när man penselmålar än när man spayar, första lagret tenderar att bara bli blask om man inte har primer, speciellt om man använder akrylfärg som är rätt tunt. Jag har inte märkt att nån primer skulle vara bättre i relation till penselmålning så det är nog hugget som stucket. Vallejo skall visst förtunnas innan man målar med den, vet inte hur det blir eftersom jag avskaffade Vallejo efter mina första försök, jag vill ha en färg som man kan måla direkt ur burken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Är det nån som vet om Revells primer är nåt att ha? Jag har fått bra pris på revell färger och tillbehör, tror jag :) 17kr per akrylburk. Sen har jag samma fråga angående deras spackel, milliput vs revells?

#14.3; Tack!
#14.4: Ah en Zwilling, den passar ju fint som bogserplan till en riktigt stor glidare typ Me 321!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus