Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1973 ggr
IKV91
0

Sherman hjälp

Hej!

Jag planerar att bygga Tamiyas nya M4A1 Sherman som en vagn tillhörande US army. Tornet är tydligen en sen konstruktion med mynningsbroms och oval lucka för laddaren dvs det torn som  monterades på M4A4E8. Jag har lyckats hitta en bild i M4 76mm Sherman medium tank 1943-1965” (New Vanguard 73)  av Steven J Zaloga sida 47.

Den bilden skall vara tagen i april 1945 och tillhöra 774th Tank battalion.

Finst det någon "Sherman holic" som vet var man kan hitta fler bilder på denna typ av vagn?

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35322d02.html

Roger

[Hayabusa]
0

Hej Roger,

vilken typ av bilder är du ute efter? Bilder från vagnar i "action" då det begav sig eller en "walk-around"?

/Stefan

IKV91
0

Jag letar efter kort som kan ge lite stöd angående dekaler, utrustning samt ifall de var maskeringsmålade.

Jag har även lagt en krok på Tracklink men ingen har svarat.

Roger

[Hayabusa]
0

Hmm…lite osäker, men detta borde vara en M4A1E8 med VVSS boggi´s. Vad jag vet så tillverkades M4A1E8 med såväl HVSS som VVSS boggi´s, men ingen av dessa vagnar såg någon "action". Därför är det nog inte så lätt att hitta bilder på dem heller.

Från "Operation Cobra", så har jag hittat några bilder på M4A1 med det tidiga 76-tornet, då utan mynningsbroms och inte med oval lucka för laddaren.

Jag kan ha fel.

/Stefan

IKV91
0

Hej!

Jag tror att Tamiyas nya Sherman är identisk med vagnen på bifogat foto.

http://data.primeportal.net/apc/jussen/m4/M4-Sherman%20%28MJU%29-00.jpg

Om jag har uppfattat rätt så levererades det två omgångar med M4A1 76mm. En omgång till 2 och 3 pansardiv i juli 1944 och en andra omgång vinter-våren 1945. Vilka enheter som fick vagnar ur omgång två är en gåta. Att en fristående bataljon fick är klart.

Roger

[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en M4A1 med T-23 tornet (76 mm och mynningsbroms). Vet inte hur det är med laddarens lucka. Nu är detta en museivagn (Munster), så hur autenstisk den är kan man sätta ett frågetecken kring. Sedan vet man ju inte heller om den (just denna vagn) deltog operativt. "Battling Bitch" står det på sidan, men just den vagnen är det inte (såvida det inte är ett ombygge baserat på Battling Bitch).

Jag vet inte, men tror att Tamiya utgått från den M1 Super Sherman (med HVSS) som står på MVTF.

Oavsett, så hittar jag tyvärr inga bilder på det söker bland mina böcker.

/S

IKV91
0

Tack för bilden Stefan!

Att Tamiya har utgått från en vagn i Israel har även jag läst. Tamiyas byggsats är lite unik då det tydligen är den enda M4A1 byggstas som har osymetriska "bulor" för förare och kspskytt. Om jag har läst rätt är den framför kspskytten något större än den framför föraren.

Roger

strv122
0

Hej det fanns med ett gäng fina biler i AFV Modeller Issue 53 (2010) under sherman up close up MA4A1E8 76 (W).

Du kan ju kolla om du kan hitta något ex.

Den går att köpa från AFV sajt.  http://shop.afvmodeller.com kanske hobbybokhandlen har något gamlat ex kvar.

/Joakim

IKV91
0

#7 Jag skall kolla upp ditt tips, tack!

Roger

IKV91
0