GB 41: Heinkel 162 Salamander
Nu tänker jag dra igång detta bygge som nästa projekt.
Kollade på Eduards hemsida och hittade ett stort set med fotoets i färg som jag inte kunde hålla mig ifrån, så idag kom det med posten.
Nu tror jag tålamodet sätts på prov då modellen är liten och det är massor med mikroskopiska fotoetsdelar.
Börjar som vanligt med boxart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sicka godsaker
Då får jag köpa ett till min med. 
Byggandet har fortsatt i kväll och nu är katapultstolen monterad på det etsade skottet som ersätter det i plast. Har dock lyckats skrapa färgen på nackstödet men det fixar jag senare.
Instrumentpanel samt sikte är ihopplockat.
Har börjat med detaljeringen av cockpit. Behöver dock fläcka i lite färg på ett par ställen.
Då har man återigen pillat med delar så stora att man skulle behöva mikroskop för att se dem 
Cockpit är färdigdetaljerad och instrumenen provmonterade med lite häftmassa. Jag håller även på att torrpassa in kanon och ammunitionsutrymmet. Man skulle såga ur en lucka ur flygkroppen och det kostade en och annan svettpärla innan det var klart.
Ser synnerligen lovande ut, Charlie.
Tjusigt kontor och kanonutrymme!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Riktigt tjusigt
Vilken detaljering 
Tack ska ni ha! 

Oj vad pluttigt!
Men det blir ruskigt snyggt.
Fantastiskt vilka detaljer! är skalan 1:48 ? Intressant "pionjärkonstruktion" i början av jetplanens era. Läste just en artikel i "Nostalgia" om SAAB B18 att det fanns planer på en jetdriven version av det tvåmotoriga bomb/attack/spaningsplanet, men av okänd anlening lades "B18 R"-projektet som det kallades ned.
Tack ska ni ha! 
Gällande SAAB B18 så kanske jetmotordriften var ett försök att få starkare motorer. B18 hade vad jag har förstått underdimensionerade motorer i början.
I A-versionen användes Pratt & Withney motorer och dessa var för klena men först 1944 då störtbombarversionen B18 B kom bytte man till Daimler Benz 605:or (samma som Bf-109, 110 efter 1942). Kanske det visade sig att även dessa var för små?
Annars var ju slutet på kriget och tiden efter en gyllene era för experiment med jetflyg.

Det är ju inte omöjligt att Saab tittade på jetmotorer även för Saab 18. B 18B och T 18B modifierades under 1949 med katapultstolar (samma typ som till Saab 21)
Pilligt!
Ska bli spännade att se den klar.
Härligt finnish på motorn 
Tack Tunnan! Har målat lite idag med och har nu ca 40 ets-delar som ska monteras…pust :)
Det låter härligt. 
Mina nerver….!!!!
Den där kärran får mig att tänka på James Bond.. motorn ser kanonfin ut!
Tack Tobbe 
Ja du har helt rätt. Påminner och flyget han har i…är det "Ur dödlig synvinkel" eller "Man lever bara två gånger"?
Nu har Oberst Ihlefeldt fått dekaler på sin kärra. Fingret har varit ivägen mest hela tiden men finnes vilja mötes inga hinder.
Dekalerna var oerhört sköra och det var väldigt svårt att få dem att lossna från arket trots mycket och varmt vatten. Hade sönder två dekaler men lyckades rädda dem med en finfin pensel och Micro Sol.
Nu ska den få ytterligare ett lager klarlack och sedan ska ammunitionsutrymmet, hjul, luckor, motorkåpor m.m. monteras.
Ser väldigt bra ut, Charlie 
Ser jättefint ut
Jasså dekalerna var struliga?, då vet jag vad jag har att vänta då 
Tack ska ni ha! 
Ja dom var riktigt jäkliga. Kändes som de hade passerat sitt "bäst före" datum. Jag hoppas dina fungerar bättre.
Hmmm, ja vi får väl se.
Min kompis byggde Tamiyas Mig-15 i samma skala och dom dekalerna pulveriserades totalt när man blötlade dom, fick beställa nya från återförsäljaren.
Och dom var bättre.
Ser riktigt bra ut, Charlie. Har du lagt någon wash på motorn?
Tack Hayabusa!
Har lagt en svart wash på motorn mest för att få lite antydan till olje och fettsmuts runt nitarna. Annars ville jag bevara "lystern" på motorn så jag var lite försiktig. Själva flyget har fått en omgång Mud Brown då jag tänkte på ett vinterslaskigt flygfält i norra Tyskland i mars.

Mycket snyggt Charlie. Fina detaljer.
Riktigt snyggt Charlie.
Vågar knappt sätta igång med min när man ser hur fint detta blir