Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3582 ggr
gismo76
0

Grundfärg

Finns det någon som vet vilka typer av grundfärger som går att använda innan man målar med Tamiyas Ts spray..Tamiya har ju en egen grundfärg med denna blir väldigt dyr i längden….

Har testat dom där billigare som finns på Biltema och liknande dessa funkar inte .

Gismo

Maysula
0

Jag är också intresserad, skall till att använda Tamiyas TS spray snart .

Nån som testat alternativ på grundfärg ??

Thomas

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 Vi snackade för några dagar sedan om hur Citadels grundfärg passar ihop med Tamiyas Ts spray. Jag testade på en skrotad kaross idag med "chaos black" som grund och sprayade några lager Ts-21 två timmar efteråt. Så här blev resultatet, inga resningar i färgen vad jag kan se. Det som syns vid hjulhuset är damm.

gismo76
0

Tack då vet vi det ser ju riktigt bra ut måste jag säga ….

Gismo76

Proosen
0

Har testat lite av varje men även om det finns flera alternativ så lägger jag gärna en extra slant på fine white primer från Tamiya oavsett vad jag ska blåsa på för topplack på den.

Den lägger sig otroligt fint och slätt utan grov struktur, den krymper massor så den döljer nästan inga detaljer.

Hos Thomas här ovan har jag köpt bl.a. Belton i olika kulörer och deras mattvita funkar som primer den också. En annan favorit är füllprimer som också krymper ganska mycket och på så vis inte döljer detaljer allt för mycket samtidigt som den är snabbtorkad och lättslipad. Med dessa två varianter blir kostnaden i runda slängar hälften mot Tamiyas primer.

Har också testat med Biltemas olika sprayburkar och ett tag fick jag bra resultat med deras mattvita hobbyspray som grundfärg. Men det blev inte riktigt som jag ville ha det, så åter till Tamiya och där lär jag förbli tills det dyker upp något bättre eller likvärdigt.

Niclas

Maysula
0

Bra att det funkar Proosen, jag använder inte Tamiyas sprayfärg normalt iom att jag köper det vi har på hyllan , Belton och fullprimer bl a.

Men nu har jag lite Tamiya färg på g så jag  kan nog ev köra på

"mina" grundfärger då .

Hörs

Thomas

Proosen
0

Hörs Thomas!

Kör hårt med det du har på hyllan.

Niclas

johanH
0

jag kör med belton och i bland biltemas zinkgrund,brukar oftast värma burken under vatten kranen först