Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 4482 ggr
Hogge38
0

Arsenalen - Strängnäs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag besökte Arsenalen igår. Jag kan inget om svenskt pansar och rätt lite ww2-pansar men de har en imponerande samling. Jag hade med mig min NCS-solfjäder och gjorde några intressanta iaktagelser. Jag var speciellt på jakt efter ett bra prov på den bruna 507M i fyrfärgskamot. Det visade sig att det inte finns någon bra match i NCS-systemet utan färgen ligger i mellan NCS S 7010-Y50R och NCS S 6010-Y50R. Jag ska prova och blanda orange + svart och se om det går att få till nåt som är nära.

Arsenalen hade även en Sherman Firefly. Jag visste att den var målad i en grönare ton än den vanliga olive drab men blev förvånad över hur mycket grönare. Min Firefly i skåpet är alldeles för mörk! Färgen är hur som helst NCS S 8010-G10Y och är en av FMV standardfärger, 318 Mörkgrön. Kan det va samma färg som på tidiga Centurion?

Jag kan konstatera när jag varit runt med min färgkarta är att det aldrig går att utgå från ett fotografi när man ska identifiera en färg. Inte ens med min systemkamera med manuellt inställd vitbalans blir färgerna korrekta. Det är helt enkelt så att kameran står sig helt slätt gämfört med det mänskliga ögats förmåga att urskilja färg.

[Hayabusa]
0

Kan det inte vara så att Firely´n är omålad? Om så är fallet - förmodligen inte i rätt originalkulör.

AATC-86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De gånger jag sett den har jag fått känslan av att den är ommålad. Den saknar ju dessutom all form av identifieringsmärken, vilket väl är ovanligt?

Desert-Erik
0

Hej Hogge!

Museum är det sista stället du skall gå till om du vill kolla upp korrekta färger på pansar. Bland museum med totalt felaktiga färger kan nämnas, Imperial War Museum, Bovington Tank Museum, Samour, Kubinka mfl.

Detta betyder dock nte att ALLA fordon är målade i fel färger men många. Dessutom är merparten fordon på museum ommålade och då gärna på … säg 70 talet  när forskningen på  dessa färger inte nått särskilt långt (tyska stridsvagnar var gråa tex, så det så!) och oavsett detta så chansade man vilt, man tog en grön färg som man tyckte såg "engelsk" ut tex. Museipersonal är oftast inte så våldsamt insatta i målning o märkning, tro mej.  :-) Det finns naturligtvis undantag, med fordon som fortf har orginalfärg samt fordon som målats i mer korrekta färger (ofta av frivilliga hängivna entusiaster) men dessa hör faktsikt till undantagen.

För korrekta färger kan man heller inte lita på färgfoton med tanke på hur dessa åldras, men dom ger iaf en indikation. Om du tex skall måla brittiskt pansar så hänvisar jag dej till Dick Taylors utmärkta bokseria "Warpaint" samt Mike Starmers häften. Mike är en av dessa entusiaster som på sin fritid kommit fram till fantastiska resultat genom at använda sej av förstahandskällor.

Öken-Erik

[Hayabusa]
0

Stämmer in i det som Erik skriver. Det finns otroligt många fallgropar vad det gäller färger & kulörer. Även delar med originalfärgen kvar kan förändra kulör över tiden. Efter 60-70 år så kan färgens beståndsdelar & sammansättningen åldras/förändras vilket ger skiftningar i färgton mm. Även om delen legat skyddad från solljus etc. Ett bra exempel som vi modellbyggare känner till, är gulnande dekark - trots att de legat skyddade i sin kartong.

På riktiga vagnar, i fält, så kan ju sådant som smuts & damm totalt förändra kulörerna. För att inte tala om att de flesta bilderna från WWII faktiskt är svart/vita.

Såg ett naturvetenskapligt program på SVT i vintras som handlade om människans färgseende (syn i allmänhet) och man kan nog konstatera att vi människor inte har ett väldigt väl utvecklat färgseende - faktiskt. Samt att ögat är "lättlurat", speciellt när olika kulörer samspelar.

Hur som helst - själv försöker jag ta till mig den kunskap som andra besitter (Dick Taylor och Mike Starmer som Erik nämner är två väldigt bra exempel), men bygger & målar enligt devisen; "Close enough is good enough).

/S

Hogge38
0

Tack för tipset Öken-Erik, boken beställd Glad