P-51D Mustang 1:48 Tamiya
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Målade all inredning med pensel. Den gröna färgen fick man blanda fram, 2 delar tamiya xf-3 flat yellow och 1 del xf-5 flat green, spädde ut den med ca 1/4 vallejos akryl thinner. Större ytor blir bättre om man tunnar ut färgen. Även den svarta tunnades ut lika mycket. Resten målades direkt ur burken.
Torrborstade och gjorde en wash med Mig Productions färdigblandade "dark wash".
Mycket snyggt Tobbe! Ser fram emot fortsättningen!
Ser snyggt ut Tobbe! Ser också fram emot fortsättningen!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ruskigt snygg inredning så långt!
Ska bli kul att se hur den växer fram!
Mycket fin inredning
Fin torrborstning

Ser himla bra ut din Musse! Ser fram emot fortsättningen.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jättefint så här långt 
Härlig cockpit du har fått till..

Det ar bara att halla med, cockpiten ser mycket bra ut.
Roligt att ni gilla bygget, som går vidare. Inredningen och kroppshalvorna passade bra men lite tvingar var nödvändigt. Precis som på boxarten så medföljer 2st 285 liter drop tanks men om man inte vill ha dom så var det inga hål gjorda i vingarna till hållarna. Vill man använda dom så var hålen förmarkerade på vingens insida (syns på bilden om man tittar riktigt noga).
Ser mycket lovande ut Tobbe!
Trevligt, nu ser det ut som en Musse!
Ser rikttigt lovande ut.
Även Tamiyamodeller behöver lite spackel ibland.
Spackla och slipa är det tråkigaste med bygget men sen kommer det roligaste; målningen. Lite primer först, körde med vallejos grey primer, bara att hälla direkt i airbrushen. Betala runt 90kr (från england) för en flaska på 200ml. En bra grej med primer är att man ser hur spacklingen blev innan man börjar måla, i det här fallet blev det till å bättra till lite.
Dom flesta Mustanger var ju omålade, för att få rätt färg blev det till att blanda. 1 del Tamiya XF-16 Flat aluminium och 1 del X-11 Chrome silver. Har målat lite med vallejos metallicfärger och dom är nog strået vassare men det här blev ändå godkänt.
Ser snyggt ut Tobbe! Kul att det kommit på färg!
Tack Azgaron!
Ser snyggt ut, kommer att bli bra det här!
Känns ju lite som å öppna en julklapp å ta bort maskeringen när det blir som man tänkt
Använde en bit ståltråd för att få en bra vinkel på sidorna, som jag sen ritade av på ett papper och tröck fast med lite häftmassa för att kunna justera lite. Det blir ju inte helt tätt på det viset så det gäller att skjuta från rätt vinkel.
Inget färgsläpp från maskeringstejpen heller, kan verkligen rekommendera vallejos primer.
Ser riktigt fint ut Tobbe! Man blir alltid lika glad när maskeringen fungerar som man vill.
Kommer att bli en riktigt fin kärra det där.
Blev snyggt Tobbe! Kul att det föll så väl ut med maskeringen!
Ser riktikt lycket ut
Det här med klarlack är nytt för mig. La på ett lager Liquitex high gloss med airbrush men det är rätt knepigt, antingen blir det för mycket så det rinner eller också blir det för lite. Det är ju väldigt svårt å se hur mycke man blåser på så jag höll igen rätt mycke. Prova lite med pensel på en provbit men det blir lite tjockt med lack då.
Tror ni att det räcker det som syns på bilden för att dekalerna ska se ditmålade ut?
Det är jättesvårt att säga utifrån bilden men du verkar ha fått till en väldigt slät och fin yta når du målat modellen.
Efter lite krångel blev jag själv kompis med Vallejos blanka klarlack. Tunna den med lite vatten så den blir riktigt tunn så ger den en jättefin yta. Kom ihåg att köra igenom sprutan rikligt med vatten först bara.
Nåja tillbaka till ämnet
Om du har förseglat färgen med en klarlack och du har en hyfsat slät yta så ska det nog gå bra med dekalerna.
Sedan hänger det i sin tur även på dekalernas kvalitet och Tamiya brukar ha ganska tunna fina i sina askar. Lite Micro Set och mycket Micro Sol och inga fingrar på dekalerna så länge de är blöta så kommer det att bli alla tiders.
Vill man vara riktigt noggrann kan man skära dekalerna vid klaffar och dylikt men då ska man ha en mycket, mycket vass skalpell så dekalerna inte slits sönder.
Vet inte om detta var till någon hjälp men iaf. Lycka till! 
Ok, tack för tipsen Charlie! Hur är det med trycket i kompressorn, nu kör jag på runt 30psi/2bar, kan det va för mycke för klarlack måntro?
Brukar köra på ungefär 25 psi själv. Håller sprutan rätt långt ifrån och kör i princip med fullt flöde. Kom bara ihåg att aldrig stanna upp med sprutan.
Detta fungerar för mig men jag tror man måste experimentera fram en metod som man är nöjd med själv.
Funkar fint med den teknik du kör med Charlie
Fixa en ny kamera så nu blir det lite bättre bilder.
Drog på lite mer lack innan dekalerna men det var nog ändå lite för lite klarlack. Vädra lite smått med mörk wash mellan roder och vingar/fena för att markera dom lite mer och satte dit dekaler. Drog sen på 2 lager klarlack med ca 3 timmar emellan.
Tanken var att få lack på washen för att sedan vädra resten av kärran med en ljusare/neutral wash.
Ser snyggt ut Tobbe!
#34 Det är den nya kameran som gör det 
Har härjat rätt mycke med kärran sen sist. Blev till att vädra med oljefärg istället, blanda till en med svart och vitt. Migs emaljewash biter sig fast rätt hårt. Spaya på en slutfinnish med vallejos sidenmatta lack. Den ville sätta igen spruta lite om man gjorde uppehåll på nån minut, men det gick till sig om man körde med fullt flöde nån sekund. Kanske kan avhjälpas med att blanda i lite vatten.
Råkade tyvärr ut för ett litet missöde
Det har smugit in klarlack under maskeringstejpen på huven. Det fanns ju faktiskt 2 huvar i lådan med den andra har jag provborrat i (för antennen) så den är obrukbar.
Om det är nån som har en huv till övers (1:48) kan ni ju hojta till.
Vilken tur att det inte fanns nån huv därute, då blir det ju till å skaffa en till musse
man lär ju sig av missarna på det första bygget så bygge nr två borde ju bli riktigt bra.
Den här börjar iaf att bli klar, bara huven och antenn som saknas. Antennen var väl isolerad så matt svart ska väl funka? Fast på vissa bilder ser den silveraktig ut..
Det där ser riktigt bra ut Tobbe.
Jättefint Tobbe!

Ursnyggt. Och speciellt bra maskerat mellan det blåa och silvret.

Den där blev mycket fin! Du har verkligen lyckats med bygget. Roligt att du har kommit tillbaka till modellbygget, och nu ser jag fram mot ditt nästa projekt. 
Stiligt bygge 
Jättefint bygge Tobbe! Snygg målning och en Musse är aldrig fel.
Urläcker kärra
Riktigt snyggt byggt.
Tack allihopa!
Nu ska jag bort en vecka sen blir det till å dra igång ett nytt projekt.

#44 Riktigt snyggt jobb! Mustangen är ett av mina favoritplan och jag hade turen att se ett "riktigt" på en flygfestival i Eslöv. ta gärna en bild på bild 21 i bildspelet på . http://www.ulfendorfen.com/flyg/eslov-2011-3087293 Din är minst lika nice! . När man ser så fina modellbyggen som din Mustang så blir man ju riktigt "nällad" att börja själv.
/Uffe
Mycket mycket snyggt bygge!! :D
Mycket fin P-51 Mustang du har fått till 

Fint bygge! Snygg målning och vädring!