Landskapsbygge
Hej! Är nu på forumet och söker efter tips och idéer till hur man bygger landskapsmodeller. Jag har en karta från 1919 över min brukshemby och har funderat i några år på att göra en modell efter den. Skalan är 1:2000 men skulle då vilja ha den till den skalan som lämpligen passar för sådant bygge. Är det då möjligen 1:87 eller 1:35? Kanske både av allehanda slag? Är byggnader och järnvägar 1:87 och människor och träd 1:35? Har inte hittat några bra frågor kring detta varför jag ställer min hjälp hit i hopp om tips. Kika gärna på kartan på min hemsida www.utansjo.se så kanske ni kan komma med era synpunkter. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som en trevlig idé!
Jag skulle tro att 1/87 är en passande skala, då byggnader och annat skulle bli rätt stort i 1/35.
Byggnader, järnväg, träd och figurer mm finns i 1/87.
Peter (Roca) eller nån av de andra modellrallarna kanske kan ge mer uttömmande svar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag föreslår 1:87 eftersom det finns otroligt mycket tillbehör till modelljärnvägar i den skalan. Dessutom tar dioramat inte så stor plats. i 1:35 tar även en liten by stor plats
Tack för det Håkan! Och tack för ett snabbt svar! Ja, det kanske blir för stort med 1:35. Låter som så… Min matematik är ju inte den bästa men 1 cm på kartan motsvarar ju 20 meter med skalan 1:2000 men vad blir då det omräknad med skala 1:87?
Hoppas att Peter (Roca) eller någon annan kan ge ytterligare kompletterande information också kring själv bygget som sådant.
I skrivande stund fick jag även svar av dig, petzon! Tack för det snabba svaret också. Låter som en god idé med 1:87. Blir till att läsa på lite om diorama kanske och leta rätt på tillbehör…
#4 Dividera med 87 så får du svaret. 20m/87 =0,23m= 23 cm Således 1 cm på kartan motsvarar 23 cm i skala 1:87. Skulle du istället välja 1:35 så blir 1 cm på kartan 57 cm.
Hittade en länk till tips med Woodland Scenics landskapsmaterial. Det är dyrt men väldigt bra, mitt diorama MIni Oseberg byggs helt med Woodland Scenics. Dock så gjorde jag grunden av vanlig frigotlit, (köps på närmsta brädgård eller så hittar man lämlpiga skivor bland förpackningar, göt över detta med vanlig gips. Mycket biligare än Woodlands undermaterial.
Tack petzon! Då vet jag hur jag ska räkna ut det hela. Tar ju betydligt mindre plats med 1:87. Intressant sida också du länkade till här och ditt tips på frigolit och gips. Jag har en hel del att lära mig och tror att det kan vara bra att läsa på lite först kanske innan man "hoppar på" bygget. 
På Tradera finns en hel del grejer som kanske kan vara intressanta för dig:
http://www.tradera.com/Hus-Deko-H0-c3_180710
Det finns även en MJ-skala som kallas N vilket motsvarar ungefär 1:150. Det kanske också kan vara ett alternativ om även HO blir för stort?
http://www.tradera.com/Hus-Bilar-Deko-N-c3_180712
Nu vet jag inte hur stor din by är, men om vi säger att ytan du vill bygga är t.ex 150*100 m skulle den bli ca 170* 114 cm i skala HO vilket ju är rätt skrymmande :) I skala N skulle samma areal i stället bli 100* 66 cm vilket ju är lite mer behändigt. Å andra sidan blir det ju ganska pilligt att bygga i den skalan eftersom den är rätt liten.
Har du bestämt på ett ungefär hur stor ditt landskap ska bli?
/J

Skulle nog föreslå skala N vilket motsvarar 1:160 om du tänkt avbilda en hel by. Jag tänker först och främst på den färdiga modellen som skulle bli väldigt stor i annan skala. Det finns mycket tillbehör även till skala N, så där kommer du att hitta en del. Sedan hade jag lagt mer krut på att göra någon eller några byggnader i större skala för att visa detaljer, annars kan det finnas risk att man drunknar när man tar för mycket vatten över huvudet. Du har ett mål och sätt gärna upp delmål på vägen så får man lite god energi att fortsätta. Väntar på att komma in på länken i #1…

Stefan - Modellbyggare
Jaha du, Joppo. Jag fick något att tänka på här. 
På kartan mäter den från uddens spets till Ångermanälvens kant 100 cm x 50 vilket motsvarar 2 km.
Vilken skala bli lättast att arbeta med? Själv hade jag tänkt mig en 3 meter lång modell men den kanske blir i det minsta laget att arbeta med? Man får dela upp bygget i sektioner. Omräknat till MJ-skala kanske det inte räcker?
Kruxet är ju det också att jag tänkte ta med alla byggnader som även tillkommit efter 1919 så totalt rör det sig om mellan 80-100 byggnader…
Så Stefan hann skriva också medan jag satt och filosoferade här på sidan… 
Det är ju en mycket god idé att göra det hela mera tillgängligt med detaljer med flera byggnader. Det finns så otroligt mycket av den varan. Kanske lättare att bygga det hela i sektioner med skala N i lämpligt format?
Det är främst detaljerna som är rolig att jobba med och då skulle varje sektion motsvara respektive område på byn. Herrgården, skolan, Vita- och Röda raden (arbetarkasernerna), Egnahemsområdet, disponentvillan etc.
Kom gärna med flera idér och tips!
Nu ska det gå att komma in på hemsidan www.utansjo.se 
Om jag förstått dig rätt så är området som kartan beskriver 2000*1000 m? I skala N skulle landskapet då bli 12,5*6,25 m vilket ju är rätt så gigantiskt
Det finns en ännu mindre MJ-skala som heter Z vilket motsvarar 1:220, men landskapet skulle ju fortfarande bli gigantiskt även i denna skala. Mig veterligen finns det ingen mindre MJ-skala än detta, men jag kan ha fel eftersom det inte riktigt är mitt område.
Rent spontant kanske skala 1:1000 vore en lämpligt skala om du vill ha med hela bygden på samma gång? Då skulle hela landskapet bli 2*1 m. Nackdelen med denna skala är väl att du i så fall får bygga alla hus och sånt helt från grunden och allt blir väldigt, väldigt litet
En 180 cm hög människa skulle till exempel bli 1,8 mm hög i den skalan.
Annars jag nog också inne på Stefans linje att göra några mer detaljerade hus med lite omgivning runtomkring i en större skala. Jag tror det blir roligare göra och mer intressant att titta på. Dessutom tror jag det ärbättre att börja med ett lite mindre projekt som kan se slutet på och som det är större chans att du blir klar med inom en någorlunda överskådlig tidsrymd
Om du sedan vill ha in dessa mindre landskap i sitt sammanhang kanske du kan göra en enkel och stiliserad översikt i samma skala som din karta där du märker var de hör hemma? Kanske nåt i denna stil?: http://www.forarchitects.com/files/firms/2042/images/pembrokecampus10small.jpg
Eller kanske enklast att dela upp modellen i två etapper? Övre sidan med järnvägen som är en sträcka på cirka 800 meter och den nedre delen av byn på 1200 meter.
Om jag har räknat rätt(?) så skulle en skala på 1:500 då bli med 800 meter en modell på 1,6 meter och 1200 meter 2,4 meter. Eller har jag räknat alldeles galet?
Ja, det verkar som Stefans alternativ är det bästa. Känns att det annars kommer att blir väldigt stort och säkert svårt att genomföra. Det är ju detaljerna som gör det och då kring de mest intressanta områdena.
Då blir det skala N och ska kika på material kring det. Och din länk till bilden på en enkel och stiliserad översikt vore nog en bra utgångspunkt. 
Här är ett program som finns att ladda ner på Aircraft Resource Center som är guld när du ska räkna ut skalor. Skriv rätt skala bara och tryck på calculate!
//Marcus
Tack för den Marcus! Den kom ju verkligen väl till pass!
/Tony
Om du inte är alldeles 100% säker på vad du ger dig in på, så skulle jag föreslå att du bygger ett ganska litet landskap. Åtminstone till att börja med. Det är annars väldigt lätt att börja på ett stort projekt med liv & lust, som efter ett tag känns som en börda och helt enkelt blir övermäktigt. Det blir lätt en så kallad surdeg…Det är mycket lättare att avsluta ett byggprojekt som man kan greppa över och där man kan se "ljuset i tunneln".
Dy bygger givetvis precis som du vill, men min egen erfarenhet är;"Ju större & omfattande projekt - ju större är risken att det helt stannar av".
/Stefan

Hej! Det verkar som om vi är närmast grannar Angermannia/Tony! Jag bor i Härnösand. Har byggt en del MJ-landskap, moduler gjorda av en slags isoleringsfrigolit, skala H0 (1/87) som har tagit väldigt lång tid att få klara. Så Stefans och Joppos råd tycker jag låter bra, håll det hela så litet som möjligt, både i skala och omfattning. Å andra sidan så har jag väldigt dålig disciplin när det gäller att avsluta projekt, det är mycket roligare att starta nya
I skala N finns väl en hel del tillbehör i form av t.ex. olika typer av byggnader som man kan konvertera. Spännande projekt!
//Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ja, Stefan och ni andra. Eftersom det är första gången jag ger mig i kast med ett projekt som sådant så är det nog bästa att föredra en modell i mindre skala. Du har rätt i att det lätt bli lite övermäktigt. Å särskilt nu då jag förstår hur pass stort det egentligen blir med de tidigare skalorna.
Kul Peter, att vi är närmast grannar, bara ett stenkast härifrån! Trevligt att få dina synpunkter också vilket jag är tacksam för och givetvis från alla andra. Jag vill absolut inte att projektet ska avstanna på någotvis så då är det en god idé att hålla skalan nere. Även jag har dålig disciplin på att avsluta projekt men detta vill jag gärna gå iland med så då är det ju bra att det inte blir allt för stort som jag tidigare hade tänkt mig.
Har inte hunnit kika på N-tillbehör men av allt att döma så finns det en hel del byggnader och annat användbart. Projektet kommer jag att lägga uppå på hemsidan när det drar igång. 
/Tony
http://www.modellhobby.se/ är en sida med många artiklar innom MJ