Problem med IronBill AB
Jag beställde lite prylar från Ironbill AB för en tid sedan. Leveransen kom inom några dagar men ett gängsnitt var restat. Trots att två månader gått har jag inte fått något gängsnitt, man har dock dragit pengar för hela leveransen från mitt kontokort. Har mailat Ironbill två gånger och frågat om restleveransen. Inget svar på något av mailen.
Är det någon annan som har handlat av Ironbill? Har det funkat för er?

Ett par år sedan, men det var inga problem då.
Bjarne
känns väldigt oseriös att ta betalt för varor man ej har i lager. Jag handlar nästan allt utomlands och har aldrig blivit debiterad för restnoterade varor. Jag väntade två månader på en restorder från Lucky Model och de drog pengar från kortet först när de skickade varorna och bjöd dessutom på frakten för att jag fått vänta så länge.
Jag kan inte förstå att handlare agerar på det här sättet, varför skickar man inte bara ett mail och talar om att varorna är restade och frågar kunden om han vill vänta eller få pengarna tillbaka. Jag tycker det luktar hobbyverksamhet, man är inte beroende av kunderna och får sin huvudinkomst från annat håll och man svarar bara på mail söndagar med dåligt väder.
Jag skulle skicka ett brev där du kräver att få dina varor eller pengarna tillbaka och får du inget svar så kontakta ARN.
Fortfarande ingen respons från Ironbill trots två mail och ett meddelande på telefonsvararen. Har ikväll skrivit ett snailmaildär jag upplyser Ironbill om att deras agerande är ett bedrägeri enligt Brottsbalken 9 kap 1§. Har jag inte fått mitt restnoterade gängsnitt senast fredag nästa vecka kommer jag att betrakta bedrägeriet som fullbordat och vidta åtgärder därefter.
#2 ARN är verkningslöst, För det första jobbar de för långsamt, det ärendet jag hade hos dem för ett antal år sedan tog nästan ett år att handlägga. Dessutom är ARN:s beslut endast vägledande och inte tvingande. Tror att det är betydligt effektivare att anmäla till kontokortsföretaget att Ironbill gjort ett kontokortsbedrägeri.
Otroligt nog dök gängsnittet upp igår, ingen följesedel eller anant meddelande följde med. Ironbill lämnade ett meddelande på mitt mobilsvar för en dryg vecka sedan och förklarde att man skickat snittet för länge sedan och att det måste kommit bort på posten. Man hade haft problem med e-posten under några månader och mittt brev hade man fått samam dag som man ringde, d.v.s. en månad efter att jag skciade det. Att man dessutom missat mitt meddelande på telefonsavararen kommenterade man inte. Låter som något som Bröderna Grimm skrivit ihop
.
Jag tror snarare att Ironbill fick lite kalla fötter efter att Master Card kontaktat dem efter min anmälan om kontokortsbedrägeri. Jag fick pengarna insatta på mitt konto en vecka efter att jag anmälde bedrägeriet. Nu blri det till att kontakta Master Card igen.
Detta var mitt första och absolut sista köp hos Ironbill.