Hjälp önskas
önskar hjälp me den färg,Gunze H-422 Light green till tamiya eller nån annan märke
tack i förhand
sani
www.bosnafly.n.nu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Se t.ex. på Colour Reference Charts, det blir till att blanda om jag ser rätt (scrolla ner…)
Stefan - Modellbyggare
Tusen tack Stefan,letade där inann men hittade inget
sani
www.bosnafly.n.nu
Färgomvandlingstabeller är jobbiga
Tittar man här så är Gunze H-422 RLM82 vilket översätts till FS:34096 vilket skulle ge Tamiya XF-27?/61?
tittiar man sedan här så är FS:34096 XF61 hos Tamiya
I första fallet är man osäker på om XF27 eller XF61 är närmast i andra fallet rekommenderar man XF61. Båda är ju väldigt mörkt gröna men XF61 tycer jag drar mer mot det bruna
RLM 82 är ganska enkel att blanda till av Tamiya.
XF26 - DEEP GREEN: 8 delar
XF61 - DARK GREEN: 1 del
XF2 - FLAT WHITE: 1 del
Fler tips på tamiya-blandningar hittar du här:

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
@4 den var bra (lade in den under råd & tips ibland länkarna…)
Stefan - Modellbyggare
Gunze H422 finns att köpa hos t ex Rebell Hobby.
Måla i något som känns OK för dig. Det kommer ändå bli olika nyanser beroende på vilket ljus modellen är i. Sedan kommer någon "expert" säga att det är fel hur du än gör.

Många blandningar kan man slippa genom att kolla Gunzes sortiment, Hemp för brittiska plan finns ex vis i Gunzes sortiment medans det krävs fyra Humbrolfärger i varierande mängder för få till den annars. (Sen tycker jag iofs inte om Gunzes variant på Hemp, föredrar White Ensign Models variant men det är en annan historia)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Till vad ska du använda färgen, Sani?
/Stefan
Jag gjorde en blandning som Stefan tipsade om o tycker den är ok,och den ska användas på T-55/M-18 Hybirden jag bygger,börjar bli klar med vagnen o sen återstår tornet.Använder mig av en referensbok men där i så tipsar han bara om H422 Light Green.
Har försökt ringa till rebell men inget svar så jag tror att jag kommer att köpa istället för att få rätt färg och då kan man vara säker.
Tasack för hjälpen alla.
sani
www.bosnafly.n.nu
OK, jag förstår. Boken du nämner, är det: "Modelling The T-55 Main Battle Tank"?
Kolla denna länk:
http://www.network54.com/Forum/47209/thread/1263199022/Tanks+used+in+Bosnia-
Bläddrar du ner så hittar du en bild på just denna T-55/M-18 Hybrid.
/Stefan
PS Själv funderar jag på att bygga en Kroatisk T-55:a
oj vilken bra länk,tackar,kan ha dekaler för croatiska vagnar om du behöver,men lovar inget,får gå igen högen då..
sani
ps
det har kommit en croatisk vagnb som byggsats av PSt tror jag,eller så är det ACE.
www.bosnafly.n.nu
#12 Du får gärna kolla om du har några Kroatiska dekaler, Sani. Skalan som är aktuell är 1/35.
Kan nämna att jag har beställt en bok från Zagreb: "Storm in miniature". Återkommer när jag har fått den, så berättar jag mer.
/Stefan
Nu är färgen beställt av Max,och vilken trevlig bok,den får du gärna berätta mer om sen.
sani
www.bosnafly.n.nu
#14 Idag anlände boken. Den är i A5-format och har c:a 50 sidor (ej numrerade). Absolut värd att köpa.
Du kan beställa den här:
http://www.signum-laudis.com/products/e_products.html
/Stefan
Den ser intressant kan jag säga.
sani
www.bosnafly.n.nu
#16, Japp, det finns mycket bra läsning i den. Inspiration till diverse bygge 
Kollade lite mer kring det här med den gröna färg som användes av Jugoslaviska Armén. Det finns, som vanligt, en hel del spelrum och någon exakt kulör verkar det inte vara. Har dock hittat följande tips:
Humbrol 102
Revell 362 (finns både som enamel och vattenlöslig akrylfärg)
Vallejo Model Air: 71013, 71033 & 71046 i lika delar.
/Stefan