Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 4955 ggr
Texxas
0

Opel Blitz

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick blodad tand av min lilla Kubelwagen så jag tänkte försöka mig på en Opel Blitz.

Jag har läst att den ska målas i Panzer grey som verkar vara lite gråblå, jag har dock inte hittat någon sådan färg men det går nog att blanda till. Tidigare har jag bara blandat färger för mindre delar och nu är jag lite fundersam på hur mycket man måste blanda till? Är rädd att om jag måste blanda en gång till så är det ju svårt att få till exakt samma kulör. Och kan man lagra blandad färg på något bra sätt, kan ju ta några veckor eller månader att få klart en modell.
Eller går det kanske att washa eller lägga filter eller vad det heter med lite blått på en vanlig grå färg?

[Orso]
0

Har du inte kvar färgen från din Kübelwagen? För visst målade du den grå?

Texxas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo jag har färgen till Kubelwagen kvar men den målade jag med gunship grey och den är inte gråblå som Blitzen i bilden ovan och byggbeskrivning förespråkar.
Men i och för sig så kanske den färgen blir ok.

IKV91
0

Hej!

Måla Blitzen i Tamiya XF-63 German grey. Det är vad Tamiya föreslår i sina ritningar.

Sen kan du alltid måla den i ökenfärg vilket jag tycker blir snyggare.

Roger

[Orso]
0

Rätt eller fel med gunshipgray kan ju diskuteras men det skall vara samma grå färg vare sig det gäller en bil eller en pansarvagn. Tyskarna hade inte flera olika gråfärger på fordonen. En väldigt mörk grå nästan svart enligt uppgifter.

Texxas
0

Tycker faktiskt min lilla Kubel blev snygg i GunshipGrey men den ökenfärgade Blitzen är jättesnygg!

Kollade upp Tamiya XF-63 och den verkar vara precis vad jag är ute efter men då jag inte använder Tamiya färg så kollade jag om det fans någon motsvarande MM Enamel.
Tamiya XF-63 German Grey är FS36076 och jag blev jättenöjd när jag på hittade på IPMS Stockholms färgkonvertering hittade en MM FS36076 som den heter Pale Green, #1716.
Men sedan kollade jag på Testors webpage och då så är #1716 mycket riktigt Pale Green men det är en FS34227 och är inte det minsta grå. 

Det får bli en Gunship Grey eller ökenfärgad.

ElLobo
0

FS36076 ska enligt min lista motsvara Testor/MM 2034, Engine Grey. Eller som spray nr 1950, Panzer Grey.

Texxas
0

Tack for tipset men enligt Testors hemsida sa ar spray 1950 mycket riktigt  FS36076 Panzer Grey.
Daremot ar 2034 Engine Grey FS35076.

Tycker dock inte nagon av dem ar den grabla nyansen och motsvarar Tamiya XF-63 men jag vet inte hur bra fargerna aterspeglas pa internet.

Farg nyanser ar ju en hel vetenskap, eller det kanske ar just det som det inte ar, ar nog mer en smaksak och upp till betraktaren.

Texxas
0

Det ar alltsa den har som jag har borjat bygga.

[Henke29]
0

Ska bli väldigt kul att följa detta bygge.
Har också en Opel Blitz hemma i hobbyrummet som väntar att bli byggd.
Fast de är en Italeri men samma skala 1/72

Texxas
0

Nu ar Blitzen monterad och malad, snart borjar den roliga vadringen.

Belgarion69
0

Otroligt snygg kärra, en sådan vill jag också bygga…Tungan ute (dreglar…)

Snyggt byggt Texxas, ska bli spännande när vädringen är klar.

Belgarion - amatör på tillväxt

Charlie82
0

Mycket snyggt Texxas! Gillar denna skarpt!