Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 6524 ggr
petzon
0

GB 39: Mini Oseberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att dra igång en bygglogg för detta gruppbygge.

Det kommer att bli ett gladbygge. Modellen avviker för mycket från orginalet för att det skall gå att göra en modell som är trogen orginalet såvida man inte skrotar hela byggsatsen. Modellens skala är cirka 1:90, d.v.s. nästan tågskalan HO. Har därför funderingar på att göra ett litet diorama som kan byggas in i en framtida modelljärnväg. Jag har hittills inte sett någon modelljärnväg med vikingamuseum. Får se vad bygget mynanr ut i

Mini Oseberg följde med i lådan till min riktiga Oseberg. Eftersom den var bipackad i den stora lådan så finns ingen boxart att visa upp utan jag börjar med att visa påsen med delar.

petzon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När man öppnar påsen så upptäcker man att det är en vattenlinjemodell, det framgick inte av byggsatsatsens beskrivning. Bygganvisingen tillhör inte de tydligaste jag sett, men efter att ha byggt den stora Oseberg känner jag igen delarna och vet var de skall sitta. Det är inte så många delar att hålla reda på. Redan nu känns det som om detta kommer att bli ett snabbt bygget, trots att det är ett medans limmet torkar på Gladan-bygge.

petzon
0

Däcksplankorna är inte markerade på modellen, ritsar dit dem med baksidan av ett exactoblad. I denna lilla skalan struntar jag i förskjutningen mellan plankorna som jag gjorde på stora Oseberg.

petzon
0

Skeppssidorna får också plankmöster inristat. Jobbet görs på frihand. Därefter ett lager bets Herdins pulverbets Antik ek.

StefanW
0

Kul och spännande idé!

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Kul bygge! Ser snyggt ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

petzon
0

Skrov, åror och mastfisk ihoplimmade. Det är bara 16 åror med i byggsatsen. Orginalet hade 30 eftersom det är en 15-sessa. Bygget går verkligen undan. En normal träbåt hade jag limmat ihop köl och stävar på samma tid. Verkar mer bli ett 300 minutersbygge än ett 300 timmars dito som mina vanliga träbåtar. Känns skjönt med gladbygge som omväxling. Men om det blir ett diorama kring båten lär väl timmarna springa iväg. Ju mer jag kikar på MJ landskapstillbehör desto mer ideér får jag till dioramat.

Azgaron
0

Bygget går framåt fint! Ser bra ut!

petzon
0

Nu har jag bestämt mig för att det skall bli ett diorama. Spånplatta i botten 72*38 cm, bara för att man bygger li liten skala behöver inte modellen bli litenGlad.

På spånskivan la jag frigolit som kom från förpackningen till min nya cirkelsåg.

petzon
0

Frigoliten täckt med gips och den halvfärdiga båten uppställd på prov. Träklossen i bakgrunden skall bli ett långhus. En brygga är tillkarvad av plywood och några trälister som var över från den stora Oseberg samtnågra tandpetare. Bryggan låg dock på tork när bilden togs. ÖVer den tänkta bäcken skall en liten bro byggas. Även denna av plywood och tandpetare. Har beställt massor av landskapsmaterial från MJ Hobbyexperten idag. Hoppas att inte frun får se fakturan. Stenarna är taänta att bli runstenar. Är lite sugen på att rista in följande text: "Dioramabyggaren reste denna sten till minne av de tappra män som tillverkade frigoliten som bär upp dioramat" med diamantstift i Dremeln, men skalan tillåter inte sådana utsvävningar.

Har massor av kul idéer till detaljer. När man bygger utan förebild så kan man ju få göra precis som man tycker. Får se vad som får plats till slut.

petzon
0

Bryggan har torkat och provmonteras. Tandpetarna skall naturligtvis kapas av så att de blir "pollarehöga".

Azgaron
0

Ser ut som en bra början till ett dio!

petzon
0

I tisdags kom de beställda landskapstillbehören. Dyrt vart det….

petzon
0

Efter lite pysslande blev bryggan såhär

Denna kommentar har tagits bort.
petzon
0

Runt bäcken blev det på detta viset. Träden bara provmonterade. Skall målas och lövas på

Azgaron
0

Ser ut att bli bra det där!

petzon
0

Fick tag en flygare i skala 1:87 som var villig att ta en vända förbi dioramat för ett flygfoto. De halvfärdiga husen är utställda på prov. Några besökare verkar redan ha kommit till parkeringen

petzon
0

Bygget går sakta framåt, har inte haft så mycket tid att bygga eftersom jag är i Småland på veckorna. Vattnet är i alla fall på plats, hade gjort misstaget att måla bottnen för ljus så det fick bli ett tunnt lager oljefärg i brunt, blått och grönt innan sista lagret modellvatten. Torvtaken på husen börjar också koma på plats.

petzon
0

Min smålandsvistelse börjar ge avtryck i snålhet och jag köpte därför omålade figurer till dioramat. Det är en hel del pill att måla figurerna

Azgaron
0

Ser bra ut Petzon! Visst är det pilligt att måla figurer, men det ser ju bra ut!

petzon
0

Bygget går sakta framåt, husen börjar blir klara och jag har börjat bygga några hagar för djuren som skall beta där.

petzon
0

Här sitter någon och vilar sig på bryggan, kan det vara en av tagläggarna som skall lägga vasstak på korsvirkeshuset i bakgrunden. Huset är byggt av överskottsplysood från stora Oseberg, korsvirket är överblivna plysoodremsor från dcäcket till Kon-tiki. Riktig modellåtervinning. MEllan korsvirket har jag pustat med sandspackel.

petzon
0

Här är några av de andra uthusen. ÄVen de byggda av överskottsplywood från de andra skeppsbyggena. Dörrhandtaget är en bit avkapad tandpetare. Plywoodbakgrunden skall figursågas så att den följer dioramats överkat samt betsas och lackas

petzon
0

Här är några av de andra uthusen. ÄVen de byggda av överskottsplywood från de andra skeppsbyggena. Dörrhandtaget är en bit avkapad tandpetare. Plywoodbakgrunden skall figursågas så att den följer dioramats överkat samt betsas och lackas

petzon
0

Detaljarbetet rullar vidare. Att bygga lupiner i skala 1:87 är det mest pilliga jag gjort som modellbyggare. Som referens till storleken visas den tumme som höll i detaljerna under bygget. Blommorna limmades på stjälkar sedan limmades stjälkar och blad i en liten hållare.  Nu fundarar jag på hur man skall få till bladlöss i rätt skalaOskyldig

Azgaron
0

Oj, jösses vilket pilljobb! Ser bra ut!

petzon
0

Äntligen är bygget klart. På slutet höll jag på med massor av småfix, limmade dit några extra strökorn, plockade bort strån med pincett och liknande. Eftersom detta kan hålla på i evighet och man till slut förvärrar istället för att förbättrar så blev jag tvungen att säga till mig själv att nu är det klar, nu lägger du pincetten på hyllan. Jag har tagit massor med bilder och lagt upp dessa i ett album, det går inte att montera alla bilder i tråden. Visar några smakprov och den som är intresserad kan kika på mer detaljer i albumet.

Det är väldigt roligt att en lös idé om att göra något mer med en ganska dålig byggsats kan resultera i ett diorama på 72*38 cm med massor av detaljer. Det är mitt första diorama, men jag har fått mersmak. Det kommer mera i framtiden.

Första bilden är tagen i hamnen på detta vikingamuseum.

petzon
0

En flygbild som visar hela dioramat från ovan

petzon
0

Några av museets byggnader. Långhuset i bakgrunden och ett minder förråd framför. Länsgt fram ser man ett av uthusen i korsvikesteknik. I en labyrint springer två barn omkring och leker. En yngre kvinna studerar de tre runstenarna och i en hage betar några kor

petzon
0

En besökare studerar ett av uthusen. Huset är som alla småhus i dioramat byggda med utgångspunkt från ett klippark som finns på Historiska muséets hemsida. Långhuset är byggt utifrån en färgläggningsbild för barn,även den från Historiska muséets hemsida.

Handtaget på dörren är en avkapad tandpetare. Det är inga stora prylar när man bygger i skala 1:87

petzon
0

Två äldre herrar har slagit sig ner på en sten för att vila sig. På korsvirkeshuset klättarar en gul klängros.

petzon
0

Tillbaka i hamnen, temat för GB:t var ju civila båtar. I hamnen mynnar en liten bäck ut.

ElLobo
0

Imponerande och snyggt! Jag tycker det är kul att titta på alla detaljer du har gjort.

AndersE
0

Jag vill rekommendera alla att gå in på petzons sida och titta på bilderna i hans album. Det är jättefina bilder på ett imponerande och inspirerande bygge.

petzon, gratulerar till det fina resultatet och tack för att vi får titta på dina fina bilder!

petzon
0

Tack ElLobo och Anders E för ert beröm

PonCar
0

Helt fantastiskt diorama Petzon! Man kan kolla hur länge som helst på alla detaljer -mycket humor och värme i bygget också! Gillar det skarpt!!Skrattande Borde ställas ut till allmän beskådan tycker jag -biblioteket, kulturhus, nåt museum i närheten?

Charlie82
0

Himmel vilket bygge! Förvånad

Otroligt fint gjort och makalösa detaljer. Hatten av!

petzon
0

Tack PonCar och Charlie82.

PonCar har du listat ut varför gubben har klättrat upp i trädet? Det finns en lite underfundig anledning som faktiskt går att se på bilderna.

Det är verkligen kul att bygga fritt, utan förebild. man kan göra precis som det faller en in. En idé föder en ny idé när man jobbar med den och till slut blir det en hel del. Vissa detaljer syns inte ens på bilderna eftersom det inte gick att komma in med en kamera i vissa vinklar.Skärpedjupet ställer ocksås till en del bekymmer bländre 22 på en 20mm optik ger i bästa fall några cm skärpedjup vid närgränsen.

Att scratchbygga är verkligen trevligt. Krister Brant beskrev en gång i Allt om Hobby hur man scratchar en katt i skala 1:87: "Tag en bit mässing och fila bort allt som inte liknar en katt". Har blivit min ledstjärna i scratchandet.

Modellfreak
0

Förvånad Riktigt levande diorama. Vattnet var det jag tyckte var finast.

petzon
0

Tack Modellfreak.

Vattnet är Woodland Scenics Realistic Watera, en vattenbaserad gjutplast. Skall läggas på max 3 mm åt gången så det blev många lager. Dete verkar dock som om det blev mer än 3 mm i något av slutlagrena vilket vick plsten att rynka sig lite på ytan, vilkete visade sig vara ett lyckokast. Ytan blev sådär lite lagom nätsan spegelblank. Oljefärgen i ett av de översta lagren blev också lyckat, jag målade så tunnt att det blev halvtransperant det syns inte på bilderna men i verkligheten blev det så där lagom grönskimrande.

Modellfreak
0

Aha så det är genomskinligt om man inte gör någonting me det?

Ska ut o surfa på modellvatten (Tungan ute) nu, se lite hur det används och så var man kan köpa om inte det ser aldeles för svårt ut. Planerar höra mycket dio i sommar för det passar så bra tycker jag.

Åter igen, fantastiskt!