Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1999 ggr
Hogge38
0

Ängelholms flygmuseum.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag besökte Ängelholms flygmuseum idag Glad. Ett intressant museum speciellt om man gillar lite modernare plan som draken och viggen. Museet är ganska litet men har förvånatvärt mycket att titta på. J22, J29, J35, SF37, Jas39 mm. De har också en fin samling raketstolar och några fordon. Det finns också en J35 simulator att prova. Jag gillade speciellt att planen var i "bruksskick" J35 är nymålad men från flottiljens egen verkstad, spännade att se att den mörkblå färgen faktiskt är mer svart än blå när den är nymålad och oblekt.

Har ni vägarna förbi Skåne/Halland så rekommenderar jag ett besök. Passa även på att besöka Järnvägsmuseet så blir det en heldag.

ElLobo
0

Det låter som ett mycket trevligt förslag för besök. Det ska jag ha i åtanke.

Finns det möjligen fler bilder att bjuda på? Glad

PonCar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ser ut att vara ett fräscht och välordnat museum! Nångång skall det väl bli ett besök…

Hogge38
0

Jag funderar på att lägga upp alla bilder på flickr när jag kommer hem. Det är mest bilder på färgdetaljer då det är lite det som roar mig, som t ex att vingarnas och luftintagens kanter på j35, j37 mf. inte inte är omålad metall utan målad med någon form av grå primer eller på vissa ställen klistrad remsa av någon form av grått plastmaterial.

Jag köpte givetvis en modell också Skrattande. Museets egna Gripenpaket som förutom själva modellen också innehåller en dvd och dekaler så man bla kan bygga museets egen j39. 1/48 kostar 350kr och 1//72 kostar 250kr.

[Hayabusa]
0

Det är, i mitt tycke, ett litet men "naggande gott" museum. En helt OK shop med ett hyggligt utbud av byggsatser (satt i relation till förutsättningar osv). Intressant är också att det är ett museum som har en operativ historia, så att säga. Filmen om F10 är intressant, tycker jag (den visas ett antal ggr per dag). Gillar man svenskt flyg, så är det väl värt ett besök. Se´n finns det ju andra intressanta utflyktsmål i närheten som t ex Kullaberg och Hovs Hallar. Eller varför inte detta..?

/Stefan

Hogge38
0

Nu har jag lagt upp alla bilderna bilderna från museet här:

http://www.flickr.com/photos/subtle_beauty/sets/72157626934736557/

Ps. de kommer bara ligga kvar tills jag behöver ladda upp fler bilder då jag bara har gratismedlemskap. Så passa på att spara ner om det är några bilder ni vill ha.

starhawk
0

Trevligt med en Draken med svenska färger, den senaste jag såg hade danska färger

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hogge38
0

Skrev tidigare att framkanterna på va målade på bla J35 men efter att ha lagt ut frågan på ipms så lutar det åt att det rör sig om någon form av anodisering men jag har inte fått det bekräftat. Det finns tydligen flera olika metoder att behandla och skydda aluminium, frågan är vad som används på J35? För oss modellbyggare räcker det dock med att framkanterna kan målas med ljusgrå färg. Återkommer i ärendet Glad