HMS Victory
Nu ska jag börja med plastmodellen HMS Victory som legat oöppnad i sin kartong sedan 80-talet

Kul, har själv varit ombord på orginalet i England, vad är det för skala och fabrikat? en bild på kartongen vore intressant
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ska fixa det när jag kommer hem. Ska iväg och köpa färg nu. Det är Revell

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska bli intresant. scala frågas?
Det står ingen skala någonstans däremot copyright Revell 1071. De kanske inte skrev ut skala på den tiden

Revell har gett ut (åtminstone) tre Victory med olika skalor angivna samt en utan någon skala angiven.
Väntar alltså med spänning på bild av lådan. 
Den kommer under kvällen. Måste klippa ned den så den får plats i scannern. Nu ska jag iväg igen.
Köpte Boeing 727 när jag köpte färgen kan jag upplysa om
Victorybyggsatsen heter H-363

#6.2: Kul! Ännu ett spännande bygge.
Tycker personligen att en karamell ska sugas länge på! Detta bygge låter med andra ord som helt i min smak, gillar stuket vintages liksom!!!

#7: Det där verkar vara den tidigaste byggsatsen, ursprungligen utgiven mellan 1959 och 1970. Och återutgiven med samma nummer 1972. Förmodligen är det denna gjutning du har i din låda.
Delarna var (åtminstone i de tidiga lådorna) gjutna i tre färger; mörkbrunt, rödbrunt och ljusbrunt (med trätextur).
När det gäller de byggsatser där skalorna är angivna, så anges de som 1:146 respektive 1:225. Och beroende på mätningar och jämförelser skulle dessa satser kunna vara i samma skala … 
Här kommer bild på omslaget. Lite nedklippt för att få plats i scannern

Sådär ja, där har vi flaggskeppet!
Apropå Victory och de olika skalorna, så hittade jag två intressanta länkar: