Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1728 ggr
IKV91
0

Mig acrylic resin

Hej!

Har något provat att använda trälim som ersättning för migs acrylic resin?

Min egen acrylic resin har torkat och jag tänkte kolla innan jag beställer en ny.

Roger

Joppo
0

Jag har inte provat trälim, men det borde väl kunna funka. Möjligtvis kanske leran blir lite för blank? Iaf om det ska vara intorkad lera.

Jag har själv funderat på en ersättningsalternativ till Migs resin eftersom det i mina ögon är löjligt dyrt och antagligen bara nån annans produkt som är "ompaketerad" och kraftigt prishöjd. Typ som deras "Thinner for washes" som verkar vara helt vanlig lacknafta, men som har samma literpris som fin Champagne :)

De alternativ som jag funderat på är så kallade akrylgeler: http://www.kreatima.se/web/Produkter/Malarmedier/Akrylmedier/Gelmedier-017223.aspx

Jag har inte testat nån själv, men med stor sannolikhet borde det finnas nån av dessa produkter med liknande egenskaper som Migs.

[Hayabusa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Jeppe, Liquitex har "Gel Medium" typ "Ultra Matte Gel" & "Matte Gel" som funkar utmärkt. Det som skiljer dem åt är att den ena är opak och den andra translucent. Inga problem att bland pigmentpulver i dessa.

Trärlim har jag inte testat. Funkar möjligen.

IKV91
0

#1-2 jag gör ett test med trälim och återkommer.

Roger

IKV91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Bifogar en bild på mitt försök med Casco trälim som bindmedel.

Leran är blandad på gips,pigmentpulver, vatten och trälim(möjligen lite mycket vatten)

Penslade på två olika nyanser på min försöks Sherman.

Leran har torkat i ca 1timme.

Roger

Joppo
0

Det ser ut att funka fint :) Kanske är blandningen lite för våt som du skriver, men det är ju enkelt att råda bot på.