Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3970 ggr
TommiN
0

Angående Klarlack

Håller ju på som sagt med min systers sons målvaktshjälm,och det börjar snart vara dags för klarlack,så min fråga lyder,ska man spä ut klarlacken likadant som med färgerna??

Proosen
0

Ja, det är väl en bra grundregel att späda på samma sätt. Förutsatt att det är samma typ av färg och fabrikat.

Om du är ute efter en tålig klarlack kan jag annars rekomendera Plastic Paddings alkydklarlack på sprayburk, finns på bl.a. Jula.

Hade ett himla sjå när jag skulle polera upp en modellbil lackad med den, man fick gnida på rejält innan det ens märktes att det tog på lacken.

Niclas

TommiN
0

okej,men då vet jag,det ska helst vara lite slagtåligt,då grabben kommer att få några smällar på hjälmen,ska sätta upp några bilder på den sen när jag kommer hem från jobbet,är inte helt färdig med den än.

StefanW
0

#2 det skall bli kul att se den!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

svinto
0

De som jag känner att jag skulle använda mig utav de är en klarlack som man även har i härdare (T.ex den klarlacken man använder till bilar b.l.a) istället för att använda klarlack på burk. Den klarlack som man har i härdare är ju lite tjockare än den på burk så jag tycker nästan att den borde tåla mera…..men jag vet inte….jag kan mycke väl ha fel……

TommiN
0

Jag får undersöka det där,grabben är på mig hela tiden och undrar när den är klar,tur att man inte har någe stress på sig allsFundersam,men jag lägger upp bilder ikväll när jag kommer hem.

TommiN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild av hjälmen,den är inte helt färdig ännu

TommiN
0

och en till.

StefanW
0

……….,Förvånad……….

Och det skulle vara din första?

Får min grabb se den där så vet jag vad som väntar mig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Jag har inte gjort det här förr,men jag har kollat på Discovery på söndagar,när man ligger bakis på soffan,då brukar dom visa allt möjligtSkrattande,men sånt här har jag inte gjort,måste säga att jag är själv lite impad av den,vill inte ge den till syrrans grabbGråter.

ElLobo
0

Mycket snygg!!!

Proosen
0

Wow!

Jädra snyggt arbete, nu blev jag avis.

Niclas

TommiN
0

Här är en bild på bakstycket,inte helt klar än.

ElLobo
0

Det blir nog en succé när din systerson kliver ut på isen! [Fast jag tror att du har fått lite smuts på hjälmen, det står ju ett "S" på den … Flört ]

pebben
0

13. s står säkert för syrrans grabb!Fot i munnnen

när jag ser hjälmen så förstår jag att grabben är otålig! snyggt jobbat!

//pebben

Hompe
0

helt otroligt om det är första gången

TommiN
0

Grabben spelar i SSK-98,så det ska stå 98 i nedre kanten av S:et.

Sven-Erik
0

Väldigt fint arbete! Kul med de lackerade sprickorna osv.
Hmm, är det någon mer här som tänker på "Freddy Krueger" när man tittar på hjälmen? Glad

TommiN
0

Synd att man jobbar kvällsskift den här veckan,nu skulle man kunna vara hemma och måla istället,nu så vill man bara bli färdig med den,fast det är kul och lära sig sånt här.

StefanW
0

#18 Du kan ju göra en liten sammanställning när du är klar och dela med dig av, så att en annan inte springer in i ett minfält i onödan! Som t.ex. i vilken ordning du blåste på färgen, maskering med mallar eller tejp osv.

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Jomen det kan jag göra,det var lite klurigt,men med lite slit så vart det rätt,tror jag,masken var svart från början.

pebben
0

17. du tänker väl på jason? freddy var ju den snälla farbron med den konstiga handenFot i munnnen tydligen inte bara jag som gillar godnattsagor här hä hä

//pebben

Sven-Erik
0

Visst ja! Så var det. Måste väl ha hållit handen för ögonen…
Jag älskar den här typen av mys-pys filmer!

StefanW
0

#22 ja, vad gjorde man inte för att få dom att krypa närmare Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

"´Who´s afraid of the big bad wolfe.." Hemlis

TommiN
0

Jag älskar dom där filmerna,man satt alltid på helspänn,det var kul nu när Femman visade alla dom filmerna för ett tag sen.Här är en bild på min kompressor.

pebben
0

ja feman körde väl alla fredag den 13e? önskar dom visade terror på elm street också och kanske creepshow med favon Hbo

//pebben

Hylsan
0

#25 hur mycket har du fått ge för den??

/Hylsan

TommiN
0

Oj….om jag inte missminner mig helt,så pröjsade jag 800:- för den,men det är säkert närmare 10 år sen jag köpte den,sen har den legat gömd i 9 år nånstansGenerad.

TommiN
0

Jag kan ju börja med materialet.Jag använde lite olika maskerings tejper,och färgerna bestod av dessa humbrol färger,22-Gloss white,21-gloss black,19-gloss bright red,28-Matt camouflage grey,29-matt dark earth,94-matt brown yellow.Jag började med att slipa ner masken med vanligt våtslippapper från Biltema,sen grundade jag masken med vitt(det tog ett tag),och sen skissade jag upp linjena på masken med vanlig blyertspenna.Hoppsan,e klockan så mycket…måste dra till jobbet,men jag kan fortsätta senare,om någon är intresserad?Skrattande

TommiN
0

Måste lägga upp en bild ocksåFlört

StefanW
0

Intressant! Tog du några bilder under arbetes gång?

Stefan - Modellbyggare

TommiN
1

Hmmm…kanske,jag får kolla upp det där när jag kommer hem ikväll,jag tror att jag gjorde det.Fundersam