Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1712 ggr
StefanW
0

Lancaster bomber

Kolla in dessa bilder av en Lancaster, klicka på de avlånga bilderna och styr med musen! 

INSIDE A LANCASTER BOMBER

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Det här var fränt!!

StefanW
0

Jag tycker sådana "bilder" är underbara, det gör att man får en helt annan känsla för färger och detaljer…mera sånt!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

fräna bilder! tyvärr missade jag mycket av upplevelsen med min stenålders dator!

//pebben

StefanW
0

Du får hälsa på här, så skall du få åka i 280…Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

Härlig arbetsmiljöSkrattande 

Kallt mörkt därinne med luftvärn och andra flygplan som inte tycker att du ska vara där.

Engelsmännens olika museum är väldigt bra. Var på Duxford för ett par år sedan och det kan jag rekommendera (Duxford var en   flygbas under kriget) tex hade dom B17.B52.B29 några Spitfire. Och en hel del andra militära plan.Kolla själv på länken

Väldigt trevligt och billigt om man tar en minisemester. åka ryanair är ju billigt.

Vi var även på andra museum som inte hade med kriget att göra utan var motormuseum efter som jag skulle handla lite delar till min motorcykel

Nere vid Southhampton kryllar det av Museum

http://duxford.iwm.org.uk/

StefanW
0

#5 Ja, man skulle vilja följa med någon gång. Hade inte velat byta med dem som flög under kriget, medelåldern blev inte så hög…

Lade in länken under museum.

/Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

min farfar dog 22 år gammal i lancasterbombare. Han var akterskytt och på väg hem från ett nattligt uppdrag över Frankrike anfölls de av tyska jaktplan. Piloten beordrade "corkscrew dive quick", det tunga planet skulle falla som ett löv genom molnen för att undkomma. Akterskytten var den enda som inte hade förbindelse med resten av planet under flygandet, endast radiokontakt med de övriga och den kanadensiske piloten som min pappa träffade för några år sedan fick inget svar från farfar när han beordade att alla skulle hoppa och överge det sönderskjutna planet. Farfar ligger begravd i en liten by i norra Frankrike, byborna är väldigt måna om deras "befriares gravar" Farfar flög även med Halifaxplan. Loggboken har pappa hos sig och intressant och gripande läsning i den. Bland annatkräktes han av ren ångest och oro inför varje uppdrag. Farsan var bara 2 år när farfar dog.

…så kan det gå. jag är alltså halvskotte om ngn undrar :)

StefanW
0

Tack för att du ville dela med dig av din farfars historia. Det är inte samma sak som när man läser i referenslitteratur. Ofta är det sådana berättelser som inspirerar mig till att bygga vissa modeller.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

nöjet helt på min sida. min farmor som fortfarande är i livet har berättat gripande historier om när han hade permis men nästan funderade på att bli desertör, så hemskt var dessa flygningar.

jo jag har byggt ett otal Lancasters, Halifax och andra bombare sedan barnsben, men aldrig provat på ngt diorama för dessa ;)

StefanW
0

Jag håller på att leta efter fordon både från de allierade och svenska som man kan ha till diorama. Några finns men priset är ofta en halv förmögenhet…

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

ok, jag SKA fixa fram foton på de dioraman jag byggt ihop de senaste veckorna, 8 till antalet, mestadels tyskt, vill gärna komplettera med en Sherman någonstans i Normandie också…. :)

StefanW
0

# 11 Skickar ett pm med min mail, så kan du skicka text och bilder så lägger jag in den som en artikel.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

satt uppe i natt och tittade på en engelsk film om ett nattligt uppdrag. man fick följa besättningen i f -freddie från framkallning av spanings foto till landning naturligtvis är det fake div pr film från kriget men är ändå gripande då man fick en liten inblick i vad dom fick vara med om! det är tre filmer på dvdn ett nattligt engelskt uppdrag ett dag uppdrag då med b17  och en snutt med blandat jaktflyg (massa mustanger stefan!) det går bra att låna om någon är intreserad.

(freddie var en wellington)

//pebben

ElLobo
0

#13: Den känner jag igen! Köpte den i höstas, och jag tycker att den är mycket intressant.

StefanW
0

#13 Var det en här (då har jag den med!)? Skrattande

War In The Air 1940 - 1945

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#15: Stämmer gott, åtminstone med den jag menar!

pebben
0

helt rätt! med min med.

//pebben