Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1949 ggr
BjarneS
0

Trångt på byggbordet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det börjar bli trångt på byggbordet och fler lastbilar vill ha uppmärksamhet. Börjar bli dags att avsluta något bygge samtidigt som jag lovat att påbörja åtta nya i år på IPMS-Uppsalas forum.

Det som står på bordet nu är:

Sdkfz 232, påbörjad någon gång på 70-talet och nu med i återvinningsbygget. Kommer förhoppningsvis att bli lite noggrannare byggd den här gången.

Sdkfz 251, Dragons Pionerwagen som byggs om till en ambulans och kanske eventuellt blir klar till C4s SOS-tema.

ZIS 42, byggs till halvbandar-GB:t. Eastern Express med riktigt tjock plast och dålig passform, men det ska nog gå att få ihop den.

Ford Maultier, också till halvbandar-GB:t. Består av ICMs Ford 3000, Italeris bandaggregat, MBs bandlänkar, MiniArts Gaz-fälgar och Hussars Maultierdäck samt en del plasticard.

Mercedes 4500 Maultier, även den till halvbandar-GB:t. Får en Tamiya Flak 37 på flaket. Byggs med temat "ingen mässing kom till skada under bygget av denna modell", dvs jag ska försöka bygga helt i plast. Kan säga att det varit en hel del pyssel med flamdämparen, många hål blev det.

Sdkfz7, har jag mest tagit fram som storleksjämförelse till…

Sdkfz9……….Vad gör den här? Den lådan gömde ju jag längst in på kattvinden i brygghuset!

Opel Admiral, kunde bara inte låta bli den. Kommer att byggas helt civil med blank lack och krom. Huvva.

Kommer snart uppdatering i de enskilda byggtrådarna.

Hur ser det ut för er, klarar ni av att vara man och göra en sak i taget eller försöker ni göra allt samtidigt som jag? Vore kul med lite bilder av vad ni har på G just nu.

Bjarne

starhawk
0

Det är lika illa här en massa olika saker trängs på byggbordet men jag har också en tendens att belamra bordet med färgburkar från föregående projekt, nuvarande projekt och kommande projekt, samtidigt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När det gäller halvbandare ligger jag i lä med två påbörjade, annars finns det ju en del på byggbordet, eller snarare i hyllorna i byggrummet.

Totalt finns det väl många påbörjade byggen, men på g just nu är en Spitfire MkVb tropical, KV-1B, GAZ, Rommels Grief och en Mirage 2000.

Jag får ta och slänga upp en bild eller två senare.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

BjarneS
0

Starhawk: Färgburkarna brukar jag i alla fall vara duktig på att städa bort. Det blir liksom ingen plats kvar att bygga annars.

Håkan: Det var väl Tamiyas GAZ du höll på med? Har en som som jag byggde på 70-talet som jag har tänkt renovera. Påbörjade projekt på hyllorna törs jag inte ens försöka räkna.

Bjarne

[Orso]
0

Ska man inte bejaka sin kvinnliga sida och göra fler saker på en gång?

Att bygga en modell i taget går väl inte. Jag försökte starta på EN Viggen men det gick åt skogen. Det beror mest på att vingen från Heller inte passade på Airfix kroppen som jag hoppats. Jag kom då på att jag hade en från Hasegawa som jag inte visste vad jag skulle göra med så jag försöker modifiera vingen på den istället. Eftersom nu en Airfix och en Heller blivit påbörjade så är det lika bra att bygga dom parallel också.

[Orso]
0

Samtidigt har jag börjat förbereda bilkarosser för målning. Jag vet inte om jag ska bygga dom nu men jag vill had dom färdigmålade till det är dags och eftersom Det är samma fyra färger som ska användas i olika kombinationer är det lika bra att ta allihop på en gång.

[Orso]
0

Jag hade ju börjat med detta tidigare. En modell i taget????????????

zoncar
0

Ja jag är inte bättre snarare sämre, men mina favoriter är mera vanliga civila fordon och då i olika skick och stadier, listan är nästan läskigt lång!

Choppad mecury bara choppad

På börjad 62 Chev bel air, kraftigt ombyggd, funkar inte helt ok liksom

choppad 37 ford

Rat rod påbörjad

Rat rod2 påbörjad

Pontiac Grand Prix på börjad och delvis färdig och kommer att choppas

Gasser Willys pick up presenterad här på forumet

+ en del pansar och ett flygplan

en Famo presenterad på detta forum och en sk-16 även den presenterad på detta forum

Bli färdig verkar däremot vara omöjligt dessvärre!!

Sen finns det säkert fler påbörjade och insommnade projekt

Azgaron
0

#3 Jo, helt rätt, en Tamiya GAZ är det jag håller på med.
Angående antalet pågående byggen så hittade jag ca 90 mappar på datorn, så det är ju en del.

#4-6 Det var ju en del intressanta byggen på g. Lotusfabrik?

#7 Trevlig liten lista. Ser gärna mer bilprojekt här!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

zoncar
0

#8 ja det är väl så tyvärr att det är den lilla baksidan utav iFokus modellbygge att det är så få bilbyggare här på detta annars så trevliga forum! Nu ska man väl kanske inte tipsa om andra forum på ett forum! Men gillar man bilmodeller så ska man absolut kolla in skallerackers.se ett trevligt forum om man gillar bilar så att säga, men det betyder inte att jag vill lämna detta forum, tvärtom här har jag rolig och stormtrivs!!!

starhawk
0

Tidigare försökte jag koncentrera mig på en modell i taget, mest beroende på att mitt lilla byggbord inte rymde mer, men sen skaffade jag mig ett större bord i och med flytten, och nu håller även det på att svämma över fast den här gången beror det snarast på flera projekt än litet bord. Ungefär som dom där kringfartslederna runt Stockholm, ju mer väg det blir desto mer bilar fyller ut dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Just nu finns det gott om projeckt på mitt byggplats Skrattande
Se om jag äntligen kan få nån färdig också.
Det är ett under isåfall hehe..Oskyldig