Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 9870 ggr
Hogge38
0

Blir galen på Vallejo AIR!

Hej är det någon som lyckas spruta skiten utan att det fastnar och spottar i sprutan? jag har provat att späda ända till 50/50 plus retader utan att det flyter problemfritt.

Jag har prövat både 0,2mm och 0,4mm nål och tryck upp till 2bar. (0,4 nål och 2bar har jag samma kontroll som med en spreyburk)

Är det någon särskild besvärjelse som måste utalas innan sprutning ? Flört

Ni som får det att fungera, vad späder ni med och vilken nål och tryck arbetar ni med?

TommiN
0

Är det Vallejo air så borde du väl inte behöva spä ut det alls,det gör inte jag iallafall,sen har jag runt 1,5 bars tryck,har inte haft någe besvär,bara se till att skaka flaskan väl innan användning,dessa inställningar funkar för mig iallafall.

[Hayabusa]
1

Hmm…Vallejo Model Air är en klar favorit hos mig. Använder den direkt ur flaskan utan vare sig retarder eller mer förtunning. Skakar flaskan rejält, men det är också allt.

Jag kör med c:a 1,2-1,5 bar till, i princip, alla färgfabrikat.

Ja, vad säger man..? För mig funkar det perfekt utan att färgen kloggar eller spottar & fräser. Antar att du använder en H&S Evolution? Har själv en H&S Evolution Silverline i min "arsenal", men det är inte min favorit. Kan inte sätta mitt finger på det, men nå´t är det. Det är befriande med en airbrush som bara fungerar utan stopp, klogg & kladd.

Jag är absolut förespråkare för besvärjelser & kraftuttryck, men i detta fall..? Nä, tror inte det.

denstore
0

Jag tycker att Vallejo Air är en av de mest positiva överaskningarna jag har haft på många år. Sprutar den antingen direkt ur flaskan, eller tunnar den med deras egen thinner. Har funkat prima hitintills.

Dessutom så är pigmentet osedvanligt fint. Air funkar bra i mina 0.18-microns, vilket många "förståsigpåare" säger inte är en bra kombination. Så mycket för amerikanskt know how….

StefanW
0

Håller med övriga. Har du provat att sänka trycket?

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

#3 "amerikanskt know how"? Vallejo tillverkas väl i Spanien, eller?

NBISaladin
1

#5 Yep, realizados en España!

#1 Du ska inte späda Model Air, den är gjord för att användas direkt i airbrushen.
Eventuellt kan man behöva späda ETT PAR DROPPAR om man tar färg från en halvfull flaska som stått ett tag, annars är det bara de gula nyanserna som jag tycker är lite grövre, och de brukar jag ge ett par droppar ytterligare spädning.

Att öka trycket gör bara ditt problem mera problemigt: färgen kommer torka fortare på nålspetsen.

Ett himla bra trix för att undvika färgansamling på nålspets/munstycke/krona är att göra typ en "mantelrörelse" hela tiden. Dra avtryckarknappen så långt bak det går utan att mata färg/trycka nedåt, rikta airbrushen mot ett papper eller liknande, och ge en kort burst med full luft, ingen färg (avtryckaren i viloläge/framåt, tryck i botten). Då skjutsar du iväg eventuella ansamlingar torkad färg. Lite som att snyta sig, kan man säga!

Bästa resultatet har jag fått när jag hittat lägsta möjliga tryck, och inte haft bråttom: det tar tid att bygga upp ett schysst färglager, du kan inte gå på och försöka täcka med ett eller två svep med sprutan. Bygg upp dina färglager under typ 5-20 pass med sprutan, lägg tunna tunna lager över varann.

Första lagret du lägger av till exempel svart på en typisk plast-grå yta, kommer knappt att synas, men där har du liksom "fästbasen" för kommande lager av färg.

Grundtips är: ta det lugnt, bygg upp i många tunna svep, lågt tryck, ca 5-10 centimeter mellan munstycke och modell.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
2

Nu flödar tipsen på här, kom på några till Tungan ute

Ett grundfel vi alla gjort, och jag har gjort miljoner gånger (och fortfarande gör, dum som jag är) trots bättre vetande är att man fortsätter försöka airbrusha trots att man ser att det inte funkar. Man är laddad, här ska målas minsann, men det funkar inte. Sprutan bubblar, det spottar och har sig.
AVBRYT arbetspasset omedelbart när airbrushen inte gör det den ska!. Felsök! Felsök i den här ordningen:
- är det fel på färgen? Ordentigt spädd, är där kanske en klutt olöst pigment i färgen? Sila färgen genom en nylonstrumpa så du vet att den verkligen är utan grövre kluttar. det brukar hjälpa, och är orsaken till strulet i de allra flesta fall. Värm gärna färgen i ett varmvattenbad, du kommer bli förvånad över hur mycket bättre färgen flytar ut!
- montera ner och rengör nål, munstycke och krona.
- Kolla packningar och kolla nål och munstycke i förstoringsglas. Är nålen 100% rak, är munstycket intakt utan sprickor, är packningarna fräscha utan sprickor?

Bonustips: Styk nålen över din panna eller näsrot innan du monterar tillbaka den, kroppsfettet funkar på samma sätt som silikon, det stöter bort färgen=mindre "buildup" av färg på nålen!

denstore
0

#5 Jag menar att om man studerar amerikanska modellforum, så råder åsikten att man inte kan använda riktigt fina munstycken till modellfärg. Det kanske stämde förr i tiden, men inte idag. Dessutom så verkar folk inte förstå skillnaden i akryl kontra enamel. Det är inget fix faktum att akryl skulle ha grövre pigment än t.ex. lack eller enamel. De kan t.o.m. ha samma pigment-typ, då akrylen är bindemedlet för pigmentet.

Azgaron
0

#7 Hehe, jo den missen har man ju gjort några gånger.

Jag brukar försöka komma ihåg att köra igenom en skvätt lösningsmedel och testa innan jag fyller på färg, fast ibland glömmar jag det och får vackert avbryta och göra rent.

Jag har generellt inte haft nåt problem med att spruta Vallejo Air, utom med 0,15 munstycket, vilket jag tror kan ha med trycket att göra.
Jag kan inte ställa trycket på kompressorn, men har ofta vredet på sprutan ställt på 1an.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
0

Tack för alla tipsen Glad Jag prövada att spruta helt utan att späda på 1,5 bar och det gick bättre. Visst fick jag torka av nålen några gånger men det va inte alls lika illa som tidigare. Jag har hela tiden trott att färgen var alldeles för tjock för att flyta bra utan spädning så där har det gått snett från början.

Fråga till Hayabusa: Vad använder du för spruta?

[Hayabusa]
0

#10 Ohh…bra fråga Oskyldig Jag har mer än en airbrush. Jag köpte en H&S Evo Silverline för knappt 2 år se´n, men även om jag egentligen inte vill kritisera just denna spruta så har den inte blivit någon favorit hos mig. Exakt vad det beror på, det vet jag inte - men faktum är att den kloggar igen mest av de sprutor jag har. Spelar ingen roll om det är 0.2 eller 0.4 mm nål/munstycke, det är samma trassel. Se´n har den även en egenhet att samla en liten, liten mängd färg invid nållagringen. När jag rengör efter en målningssession så är allt frid & fröjd, men när sprutan plockas fram igen så har färgen (vid nållagringen) torkat = nålen sitter fast = jobb med att få loss nålen. Vad det beror på? Bra fråga, vet inte. Handhavandefel? Möjligt, men mina andra sprutor drabbas inte av detta fenomen. Slarv? Nja, jag anser mig vara noggrann & varsam med mina prylar och som sagt - det drabbar inte mina andra sprutor. Personligen tycker jag att det är fruktansvärt störande nära sprutan kloggar igen eller när man ska starta med att lösgöra nålen från lagringen…Men, man ska inte gråta över spilld mjölk (eller färg) så min H&S får hänga med som "backup" eller vad man ska kalla det.

Förutom nämnda H&S Evo, så har jag:

Iwata HP-C Plus

Badger Renegade R3R

Badger 155 Anthem

Har även en Badger 350 som är urgammal, så den räknar jag knappt. Det är dessutom en single action/external mix, så det är ju inte alls samma sak som de övriga. Minns inte när jag använde den sist, faktiskt.

Som sagt, jag tycker att Model Air är grymt bra. Metallfärger kan ju vara knepiga ibland, men Modell Air metallfärg blir väldigt fina. Själv tycker jag att det är ett bra betyg & värdemätare.

/S

Azgaron
0

Det problemet har jag också med min Evo, och det tycks om jag inte kommer ihåg fel oftast hända efter att jag kört akrylfärg.

Hogge38
0

Jag får nog skaffa en ny spruta ändå. H&S är nog optimerade för tunnare medium som Gunze och Tamiya. Badger Anthem 155 finns på hyllan hos Rebellen, kan det va nåt eller finns det nån annan spruta som är mer optimerad för Vallejo?

denstore
0

Jag tror inte det är tjockleken på färgen som är problemet för H&S. Hasse har ju t.ex. framgång med Vallejo och H&S. Däremot har jag haft kunder som upplevt H&S som kortlivade när det gäller nålar och munstycken. Nålarna är mjuka, vilket märks av att de lätt böjs. En annan följd är att de blir lite råa i ytan. Ett tips är nog att polera upp nålarna.

När det gäller Badger, så är de lite som Aztec. Antingen gillar man dem, eller inte. Jag hör till de senare. Många andra svär att de är guds gåva till modellbyggaren. Skulle jag tvunget köpt en Badger idag, så hade det nog blivit en Renegade Velocity eller en Patriot 105. Det är deras nyaste modeller.

Hogge38
0

Jag provad med en Paasche H som brukar kunna spruta det mesta och den tvärstannade. Gjorde rent min Evolution igen och nu läcker den luft, packningen har tydligen tagit stryk av allt lösningsmedel och mekande. Jag har läst en del på nätet och många har samma erfarenheter av just Vallejo Air.

När jag kör med gunze eller Tamiya blandar jag 2delar färg till 1del förtunning eller om färgen är lite tjock 1 till 1, sen är det bara att köra. Färgen täcker vanligtvis efter två lager. När jag är klar sprutar jag igenom med ajax. När modellen är klar gör jag rent nål och munstycke. Thats It!

Hoppas det finns ett sätt att få Vallejo air att fungera så smidigt.

denstore
0

När du slutligen köper en ny airbrush, låt bli Ajax:en. Jag vet att många gillar den, men tyvärr äter den upp krom och nickel. Det är jättevanligt att höra om folk som har H&S nästan helt utan plätering på insidan av deras airbrushar, och en gemensam faktor är just ammoniakbaserade medel för förtunning eller rengöring. Klagomålen har varit så pass stora att H&S nu har kommit med uppgraderade modeller med ett kromlager, där de tidigare bara hade förnickling.

Jag har själv köpt ett par airbrushar med lite dåligt innanmäte. Många av Olympos modeller är precis som H&S "bara" förnicklade på insidan. Anledningen är att man vill hålla toleranserna så små som möjligt. Problemet är att de efter ett tag släpper nicklet, särskilt om man kör med Ajax, och sedan börjar mässingen oxidera. Just dessa brukar vara dubbelt så besvärliga att få rena.

[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som förbryllar mig är hur samma färgfabrikat kan fungera problemfritt för vissa, medan det för andra enbart strular. Ett mysterium…Oskyldig

Jag har också läst & hört talas om att Ajax angriper ytbehandlingen (krom, nickel etc.). Gjorde därför en egen test (dock väldigt ovetenskaplig) med en förskruvning. Den är avsedd för tryckluft och är tillverkad av förkromad mässing. Jag lät den ligga i Ajax under 6 månader. Efteråt såg den ut såhär.

Tja, vad vet jag? Hur som helst så tog jag det osäkra för det säkra och använder numera endast Iwatas cleaner alternativt Vallejos AB Cleaner.

denstore
0

Jo, jag har faktiskt gjort det där testet själv. Dock inga 6 månader, utan bara ett par veckor. Samma resultat. Dock så är det så att vissa airbrushar tappar innankromet, och jag har oftast sett det hos folk som använder ammoniakbaserade medel, som Ajax. Dessutom så är det en massa folk som har upplevt det, inte bara här och på IPMS Stockholm och med Ajax, utan också med t.ex. Windex i USA, som ju också är ammoniakbaserat. Och det är inte bara på H&S, utan även på andra airbrushar som på Iwata och Olympos, och det är nog bland de mest prestigefyllda märkena på marknaden.

Jag har funderat på om det har något med antingen underarbetet eller att man faktiskt mekaniskt bearbeter vid rengöringen. Är det det första, så kan det ju vara så att man behandlar mässingen med något innan förkromning/förnickling för att få en så perfekt yta som möjligt. Det gör man ju inte på små muttrar och så vidare. Har det med rengöringen i sig själv att göra, så kan det ju handla om att man upprepat gnider av ett skyddande oxidskickt vid rengöring, och därmed snabbt tunnar ut lagret. Jag bara gissar, men någon anledning är det ju att kromet försvinner.

[Hayabusa]
0

#18 Ja, som sagt - det var ju en helt ovetenskaplig test och man kan/ska nog inte dra någor slutsatser av det. Eftersom det finns AB cleaners så känns det ju säkrare att använda. Dessutom biter inte Ajax på Vallejo.

Hogge38
0

Jag beställde just en Iwata HP-C Plus från Spraypal för 133 euro inkl frakt. Glad

[Hayabusa]
0

#20 Bra pris på en fin airbrush. Spraypal är väldigt bra, tycker jag. Lycka till Glad

denstore
0

#20 Hmmh, fanns det något trick där? För jag hittar den bara för €166.

PAK43
0

Jag har med egna ögon sett Stellan Englund köra med Vallejo air i sin evo-spruta med 2 bars tryck utan att det krånglade annat än när den fått stå för länge. Jag häpnade då jag bara har fått stora rengörings problem dom två gånger jag provat. Det är som sagt ett mysterium. Hur gör dom?!

NBISaladin
0

Angående H&S nål som fastnar: Det är ett känt problem med Harder & Steenbecks sprutor. fabriken har nu kommit med en ny packning som tydligen ska eliminera problemet.

[Hayabusa]
0

#24 Ja, där ser man. Visste faktiskt inte att det var ett känt problem. Jäkligt störande är det Rynkar på näsan

Bra att H&S kommer med en lösning, jag förutsätter att det går att eftermontera den nya packningen på befintliga sprutor. Rent generellt så har jag bra intryck från mina kontakter med H&S, de har varit tillmötesgående när jag pratat med dem.

/S

StefanW
0

#24 Vilka modeller gäller det?

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

#25: Ja, det är bara att byta ut packningen, skruven är densamma.
H&S har varit strålande att göra med, jättebra.
#26: Det gäller alla Silverline, Infinity, de flesta Hansa-sprutorna också.

Jag kommer inte ihåg riktigt när man gick över till den nya packningen, men minst ett år har nya packningen fabriksmonterats på alla nya sprutor, kanske t.o.m 1,5-2  år?
Nya packningen är av Teflon (som munstyckets packning, hård), du har den gamla om den är gummiartad o mjuk.

Har man mycket tjorv med sin H&S lönar det sig många gånger att skrúva bort den där nålpackningen bakom färgkammaren: kan vara väldigt mycket färgrester där, på packningen och skruvens skålade insida! Fluffa upp packningen genom att "knåda" den lite försiktigt, fininställ packningens tryck runt nålen med skruven. det ska vara precis så man känner att det är tätt, dra inte för hårt! Mycket färgrester här kan ge pyspunka bakåt, kanske kan förklara en del skumma beteenden med H&S?

Delarna jag menar är:
"123450 - seal consisting of TEFLON"
"123471 screw for needle seal"

Azgaron
0

Tack för tipset Hasse! Ska ta och kolla upp min spruta sen.

denstore
0

Baksidan med nållagring i teflon är att den dels inte sluter riktigt lika tätt, och att känslan i airbrushen blir sladdrigare. För vissa så är detta helt oväsentligt, men för andra är det klart kännbart. T.ex. bytte jag till teflonpackning i ett par av mina Micron-sprutor, men efter ett par veckor blev det reversering. Gummipackningen gav helt enkelt en bättre känsla för mig. Dessutom så kör jag i stort sett bara akrylfärg i dem, så det kommer inte något som är skadligt för gummipackningarna i dem.

Min erfarenhet av Vallejo är att man ska vara försiktig med att späda dem med annat än deras egen thinner, och att de sprutas bäst lite tjockare än många andra färger. Men det kanske bara är jag som har tur.

NBISaladin
0

£29: jag kör oxå fortfarande med gamla gummipackningen, tycker den funkar bra. Brukar skruva loss den o fluffa upp den emellanåt, så den får det där goa bettet igen :-)

Det hjälper inte att dra nåt extra varv på skruven när man har teflonpackningen då?

[Hayabusa]
0

#30 Flört

Hogge38
0

Jag har också haft problem med att nålen fastnar, trots att jag har den nya modellen med teflonpackning. Jag låter numera sprutan hänga med munstycket ner så att ev rester av cleaner och färg inte rinner bakåt. Alt kan man ta ur nålen om man inte ska använda den på ett tag. Jag har då större problem med att avtryckaren blir seg ibland, även det går tydligen att lösa med en ny packning i teflon. se klipp

http://www.youtube.com/watch?v=iAR0Eo1vDEM&feature=related

Jag ska prova med en droppe olja först.

Det slog mig att problemet med Vallejo air ligger i att man använder olika färger och cleaners i samma spruta, möjligt att även mycket små mängder inkompatibel lösningsmedel kan påverka att Vallejo koagulerar i munstycket.

En annan tanke är att problemet ligger i kompressorn, jag använder en oljesmörjd sil-air och det finns alltid en liten mängd oljedimma som avskiljaren inte tar bort. Så fråga till er som får det att fungera, vad har ni för kompressor och vad använder ni för cleaners?

denstore
0

#30 Njae, det är väl mest att teflonen är lite till eller från. Ifall man drar åt den för hårt, så låser nålen helt. Annars känns det som inget motstånd alls. Jag tycker det är lite skum känsla. Som att något sitter löst.:)

#32 Sil-Air för mig. Funkar helt OK.

Hogge38
0

Om man drar ut nålen bakåt så följer färgrester och cleaner med och fastnar i och runt packning. Bättre att ta bort munstycket och trycka ut nålen framåt.

starhawk
0

#33: Det är beroende på hur teflonet fungerar, när det utsätts för tryck avger det gas, det blir alltså en tunn film gas mellan teflonet och nålen, som en liten luftkudde, och det har ju extremt liten friktion

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
0

#32: Sil-Air, har ingen oljedimma vad jag vet, vad det nu är?

Jag kör uteslutande med kranvatten och en skvätt Vallejos airbrush Cleaner för rengöring.

[Hayabusa]
0

#32 Har en Hansa HTC 20A (dvs identisk med Sil-Air). Inga problem. Tror inte att denna problematik har med kompressorn att göra. Använder, precis som Hasse, Vallejo Airbrush cleaner & kranvatten.

Jag bytte O-ringen i luftventilen till en i teflon. Det löste alla bekymmer på den punkten.

http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=34f3be05-8b29-4769-98b8-7dd85032137b&GroupId=3112a35a-144d-4791-b991-a684d2d2d51b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

Nållagringen på min H&S Evo är i teflon, det kollade jag igår. Men, enligt H&S så finns det en helt ny nållagring - art.nr. 126480 (komplett med skruv). Den skall, enligt H&S, gå att eftermontera på befintliga sprutor. Kanske värt att testa?

Visst kan man dra ut nålen framifrån, men personligen tycker jag att det känns sisådär. Inbillar mig att det är lätt att skada lagringen och/eller nålen med det förfarandet.

denstore
0

Det har diskuterats metervis på diverse forum huruvida man ska ta ut nålen framifrån eller inte. Jag känner att det nog kan vara bra, ifall det inte finns några frästa spår i nålen.

Gör jag då så själv? Nja, inte för det mesta. Det är ju omständligt att hålla på att skruva av en massa delar i fronten, bara för att t.ex. kunna torka av nålen.

Dessutom så tror jag inte det kommer igenom särskilt mycket färgrester när man drar nålen bakåt. Har man friska packningar så ska den sortens problem inte uppstå. Och ifall det gör det, så är inte direkt packningarna den stora kostnaden. Igen gör jag kanske en dålig jämförelse när jag drar upp Micron, men på de sprutorna kostar nålarna en 300kr och ett munstyckespaket runt 1000kr. Att då hålla på och bråka med att skruva på och av framifrån, och riskera skador på dessa, för att rädda en packning som kostar kanske en 50-lapp känns som dålig ekonomi.

NBISaladin
0

#37: "helt ny nållagring - art.nr. 126480". Hmm, hur skiljer den sig åt månne?

Hogge38
0

Nu är det KRIG! Glad

Jag samlade alla tipsen jag fått här och på Hobbybokhandeln som säljer färgerna och gick på en shopping spree. Jag inhandlade en ultraljudsrengörare, en flaska Liquitex Airbrush Medium, nya packningar och rengöringsverktyg till min Evolution.

Jag plockade ner sprutan i molekyler och gjorde rent med aceton sedan åkte alla delarna i ultraljudsbadet. Jag byte alla packningar och i satsen ligger nya teflonpackaningar till nål och luftventil. Jag passade på att byta ut fpc-ventilen som krånglade mot en vanlig ventil från min gamla Focus även slutstycket bytes mot en vanlig enkel typ. Nu är Evo´n som ny om än lite modad Flört

Dags att prova Vallejo Air igen. Jag skakade en flaska Air och ställde den i ultraljudsrengöraren en minut där den blev ordentligt omskakad Glad.  Jag blandade ett par droppar medium i färgen och la i sprutan. Nu flöt färgen otroligt bra, även efter ett stopp på ett par minuter. Nu ska det bli spännade och se hur länge det fungerar innan jag måste djuprengöra igen.

Tack för all hjälp och tips Glad

[Hayabusa]
0

#39 Tja, säg det. Beskrivningen från H&S var; "En longlife-tätning/lagring som består av 3 st PTFE-tätningar, inklusive mutter". Jag har ingen bild, men ska försöka beställa en sådan tätning/lagring. Har lagt ut en trevare, så vi får se hur det avlöper.

(PTFE = Teflon. Teflon är ett varumärke från DuPont)

#40 Lycka till Glad

/S

Hogge38
0

Första planet med Vallejo Air, airfix gamla spit mk1 fick va försökskanin. Det fungerade perfekt hela kvällen Glad Dock tycker jag dark green och dark earth ser väldigt suspekta ut, mer off än Gunze. Tur att jag provade på en skräpmodell.

[Hayabusa]
0

#42 Låter bra! Har nog redan skrivit det, men skaffa Vallejos Airbrush Cleaner (om du inte redan gjort det). Till Model Air är den, i mitt tycke, det bästa.

/S

Hogge38
0

Jo jag har använt den nu, fungerar väligt bra. Synd bara att den är så dyr.

Azgaron
0

Kul att det funkade så bra efter att du fixat och donat Hogge!

Låter som nåt jag skulle behöva göra här också, men jag vet inte om ekonomin tillåter några större utsvävningar just nu.

Hogge38
0

Prova Liquitex Airbrush Medium den gjorde verkligen underverk med färgen. Den finns på Kreatima och andra konstnärsbutiker och ibland på hobbybokhandeln.

Azgaron
0

Tack för tipset Hogge! Ska prova det!

Hogge38
0

Jag fick min Iwata idag, leverans till dörren Glad.

NBISaladin
0

#44: Du kan snåla med den, mina flaskor brukar räcka länge (är ju smålänning gubevars)!

För vanlig "varje-gång" rengöring kan du späda cleanern 25-50% med vatten. Avsluta med att blåsa en färgkopp ren cleaner. Oftast tycker jag det räcker med att direkt efter målningspass blåsa igenom en massa vatten tills det ser rent ut, avsluta med en kopp Cleaner, faktiskt.

Liquitex airbrush Medium som #46 nämner är verkligen super duper och gör stor skillnad, testa den!

#48: Ohhh, avundsjuk. skulle verkligen vilja prova en sån spruta nån gång… grattis till ett najs köp!

zoncar
0

ska det vara så struligt och svårt och framförallt dyrt så tycker jag att charmen med modellbygge ja åtminstone för mig har dött, jag har så svårt att förstå att man måste skaffa sig så dyra saker när  jag tycker att byggandet och det man skapar samt fritt tänkande glädje borde vara första tjing, självklart intet menat som kritik mot någon fattas bara, nej självklart är dessa herrar mycker kunniga och duktiga och vet vad de talar om men jag blir lite orolig för att det ska bli ett elit tänkande som jag inte tycker hör hemma i hobbyn OBS som sagt inte menat som kritik!!! tänker allt på yngrer förmågor som inte har råd

denstore
0

#50 Jag förstår hur du tänker, men jag tycker nog att det är lite fel. T.o.m. om man köper den dyraste utrustningen man kan hitta, så ligger modellbyggeshobbyn väldigt bra till när det gäller kostnader. Vad kostar en bra digitalkamera? Ett golfset? Hockeyutrustning? Årskort på gymmet o.s.v.

Verktyg av bra kvalité har aldrig varit billiga, och det är mer eller mindre frivilligt att välja sina kostnader. Modellbygge hör fortfarande till en av de få fritidssysselsättningar där man kan tävla med världseliten utan att skaffa sig utrustning för väldigt stora pengar. Jämför med t.ex. motorsport. Jag höll själv ett tag på med motorcyklar, och körde lite på strippen, även om det inte var så allvarligt. Ändå klämde man lätt ner 20-30 tusen per säsong, enbart på däck, slitdelar och resor.   

Vad kostar en riktigt fin airbrush och en tyst kompressor? Runt 6-7 tusen totalt. Jämför det med en dator, en ny spelkonsol eller varför inte något så basalt som en cykel av vettig kvalisort?

zoncar
0

Nä tänker inte på dyr saker alls, men visst har du rätt självklart, allt bygger ju på vad man vill ha och har råd med och vill offra (jag på gymmet rena freak showen alltså, har du sett "falo" i utå vår hage så vet du hur jag ser ut) // nej jag vet vad du kan och kritiserar dig inte heller. bara att det måst inte vara dyrt att hålla på med modellbygge

denstore
0

Klart att det inte måste vara dyrt. Men precis som med allt annat, så kostar det kanske mer eller mindre, lite beroende på vilka resultat man vill ha. Men dessutom så ska man ta med i beräkningen att kvalité för det mesta håller längre också.

Någon gång i framtiden ska jag knala över till Biltema och köpa deras airbrush, lägga ner en flock timmar på att trimma in den, och sedan se hur den presterar. Jag misstänker att det nog kan bli helt OK. Problemet är egentligen mest nålen och munstycket, men det kan kanske bli OK efter lite seriös polering.

zoncar
0

# 53 jag hoppas att du inte nu tycker detta kändes som en otrevlig diskusion, jag håller med dig ja åtminstone till det mesta, sen är det väl säkert bara små trams som vi tycker olika om , men det kryddar bara hobbyn inte sant va!! Flört

denstore
0

Inte tar jag illa upp, inte. Det är ju ett diskussionsforum. Då diskuterar man. Att sedan ha olika syn på saker, det är helt normalt.

Hogge38
0

Liten uppdatering. Jag provade att spruta Vallejo air Aluminium idag och det gick inge vidare, den satte igen direkt oavsätt mängd medium. Jag ska köpa en ny flaska aluminium och prova med iwatan och se om det går bättre. Annars har jag inte haft några problem med verken Air eller model color.

Darklord
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#53 Hur kan man trimma in en airbrush? Har Julas spruta vilken är likadan som Biltemas vad jag kan se. Den fungerar inte dåligt på något sätt men går det att få den bättre kan det vara värt ett försök. Vad kan man göra mer utöver att polera nålen?

denstore
0

#57 Det finns en hel del småsaker att göra. Dels så är polering av nålen en bra start. Man kan även försiktigt polera insidan av munstycket med hjälp av nålen. Sedan kan man titta på alla andra delar där metalytor glider mot varandra. Chuckpistongen i sin hylsa, chuckpistongen mot fördelningsbrickan bakom avtryckaren,  avtryckaren mot öppningen i airbrushkroppen, avtryckaren mot fördelningsbrickan, munstyckets förhållande till munstyckeskåpan, både i höjd och centrering. Dessutom skulle man kunna byta ut bakstycket (är det i plast på Julas?) mot ett med utskurna hål för att nå chucken. Frågan är om jobbet med dessa saker är värt de kanske kanske 500kr extra man får betala för att få något som är en bättre bas från början? En av de sakerna som jag stör mig lite på med Jula/Biltema är att man har introducerat minst en extra packning som inte finns på originaldesignen. Det gör att munstycket inte hamnar lika precist som på en Olympos eller någon av de andra som är baserade på den här designen. Anledningen till packningen är troligen att man kan få det tätt trots sämre toleranser.

Denna kommentar har tagits bort.
Darklord
0

Det var en del… Får nog bli lite polering till en början iaf. Jo, bakstycket är i plast på julas spruta.

Hogge38
0

Jag tänkte att det är dags för en summering av mina erfarenheter så har några månader senare. Glad

Jag använder nu nästan uteslutande Vallejo och Vallejo Air och har inte mer bekymmer med dem än jag hade med Gunze och Tamiya. Mitt recept som fungerar klockrent för mig är följande:

Lägger alltid en primer (Tamiya matt ljusgrå typ XF-20 eller liknande) på modellen innan Vallejo.

Slutade med AJAX som rengörning och använder endast Vallejo's Airbrush Cleaner istället.

Blandar alltid Vallejo med vatten och ett par droppar Liquitex Airbrush Medium innan jag sprutar. Färgen ska va som mjölk i konsistensen.

Blandar en droppe Liquitex Airbrush Medium i Vallejo Air.

Vallejo Air Metalic pressar  jag genom tyget från en gammal tunn bomullsskjorta, lite kladdigt men helt klart värt det. Det finns ingen annan akrylmetalic som kommer i närheten av filtrerad Vallejo Air.

Jag kör igenom cleaner i sprutan om jag gör ett kort uppehåll och låter lite cleaner ligga kvar i sprutan så att ev. färgrester aldrig torkar i sprutan.

Jag plockar alltid isär sprutan och gör ordentligt rent med cleaner efter ett bygge och smörjer in nålen med lite tunn olja.

Vallejo´s Airbrush Cleaner är ganska dyr men väldigt koncentrerad så jag späder den med hälften vatten. Jag använder bara koncentrerad cleaner för grundlig rengöring.

Hoppas det är till någon hjälp för alla er som fortfarande kämpar med Vallejo.

Hälsningar Hogge Glad

StefanW
0

Tackar för din samanställning av erfarenheter med Vallejo, fick lite att fundera på!

Glad

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

#63: kanonbra tips! Ett bra/bättre alternativ till bomullstyg för filtreringen är en vanlig damstrumpoa i nylon: superfinmaskig och fäller inget ludd!

Hogge38
0

Jag ska kolla med tjejen om jag kan få ett par utrangerade Skrattande

NBISaladin
0

#66: Ja, hehe, det där kan ju vara lite känsligt. du får vara extra tydlig med vad du ska använda dom till Skrattande