Polikarpov i-16
Nästa bygge är på gång.
Jag har en Polkarpov i-16 i 1/48 från academy.
Det är ett litet favoritplan för mig, detaljerna på kittet är dock inte de bästa så fast jag är en nybliven byggare tänkte jag höja svårighetsgraden och utmaningen lite :)
Det första jag gjorde var att skära av alla roder för att själv kunna bestämma position.
Jag tänkte också detaljera cockpit själv och jobba lite med landningsstället, där ska vara vajrar till cockpitt eftersom piloten själv vevade upp hjulen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En mycket intressant maskin I-16. Lycka till med bygget!!
Ska bli intressant att följa detta bygge. Lycka till
Ser intressant ut! Kul med lite utmaning!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Kul projekt, lycka till med bygget!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Är det någon som har tips på hur man gör "gångjärnen" till roderna?
Fråga två :)
Är det någon som vet vad det inringade på bilden är.
Den finns inte med i min byggsats men på bilder av det plan jag tänker bygga finns den.
Jag tänker bygga som vit 11 Boris Safonovs plan ironiskt nog skulle han få en "ny och bättre maskin" en aircobra som fick motorfel och kraschade och Safonov omkom då.

#6.1: Jag gillar verkligen I-16 "Rata", har 3 st i bygghögen, men har inte byggt någon är. Tyvärr vet jag inte vad det är för detalj på bilden, men den tycks ju sitta ungefär där radioantenn-wiren normalt har sitt främre fäste, åtminstone på t.ex. I-16 Type 5:
Special Hobby 1/32 Polikarpov I-16 Type 5
#6.2: Precis som det tyska ässet Hans-Joachim Marseille (JG 27 i Nordafrika) i september 1942; han fick motorfel på sin nya Messerschmitt Bf 109 G-2/Trop som han övertalats att börja flyga istället för sina tidigare Bf 109 F-4/Z, var tvungen att hoppa, slog i stabilisatorn, tappade medvetandet, fallskärmen vecklade inte ut sig och han omkom.

Kolla här:
Modeling the VVS: I-16 Development: Type 24 där nämns bl.a. att "An optional mounting bracket for a gun-camera was often seen above the cockpit"
Ser snyggt ut Jocke!
Det här kommer att blir kanonbra.
Ser riktigt bra ut.
Härlig kärra :)
Ser bra ut så här långt.
Lycka till med fortsättningen..
Nu sitter kroppen ihop, det känns nästan lite som bortkastad tid att ha byggt detaljerna i cockpit när man ser hur lite som syns.
Men jag vet åtminstonde att det finns där nere.
Rodret i stjärtfenan satte jag svagt tiltat och vingarna och landningsställen börjar ramla ihop, nästa steg blir att montera hjul och "vajrar".
Ser bra ut! Härlig kärra!
Ser bra ut Jocke!
Det är rätt ofta man gör jobb som knappt syns sen, men som du säger man vet ju att de finns där.
Jo Azgaron, och sen tycker jag det är skoj också!
Cockpit är nästan den roligaste delen på planet att bygga!
Jag har precis beställt två Eduard Profipack med fotoets mm så nu får jag lite att jobba med :)
Jag har kommit vidare men bara lite eftersom jag jobbat galet mycket på sistone!
Landningsstället har fått vajrar, nylimmade på bilden ska justeras lite sen.
För att kolla att stället verkligen gått ner innan landning kanske?
Ser snyggt ut Jocke!
Ska bli kul att se den helt klar!
Mycket snyggt! Gillar dessa kärror skarpt.

Den ser jättebra ut!
Den ser kanon ut 
Ska bli kul att få se slutresultatet på denna modell..

Snyggt bygge!
Tack för alla snälla kommentarer!
Efter att har surfat runt lite igårkväll och hittat en hel del autentiska bilder på vit 11 så ser jag att jag endast ska vädra lite försiktigt!
Planet varkar ha hållits rent och snyggt förutom lite avgassot, jag tror det använder till lite propagandafilmer vilket skulle kunna förklara den patriotiska sloganen på sidan, tyvärr har jag inte hittat någon sådan än.
Återkommer med bilder när jag blivit klar, dekalerna verkar tyvärr sitta lite dåligt, är det någon som har tips om hur jag får dem att fastna bättre?
MVH Jocke

Hej Jocke, mycket fint! Ser fram emot flera bilder. Min erfarenhet av vissa av Academys dekaler från deras 1/72-kits är att de är svåra att få att fästa bra och lägga sig på modellens yta. Annars så är väl de främsta tipsen att använda en blank klarlack ovanpå kamouflagemålningen för bättre fäste och undvikande av "silvering", samt någon form av dekalvätska som mjukar upp dekalerna och får dem att lägga sig bättre, ytspänningen i vattnet som du doppar dekalern i tas bort med en droppe diskmedel.
Riktigt snyggt bygge
En härlig lite vagn det där.