Alclad II
Har införskaffat ett par flaskor Alclad II i olika aluminiumnyanser samt några mörkare som "jet exhaust", "burnt iron" m.m.
Har aldrig testat dessa färger tidigare och tänkte experimentera med dessa på min Shenyang F-5. Är det någon som har erfarenhet av Alclad och kan ge lite tips så vore jag ytterst tacksam.

Det tackar jag för!
Jag har använt Alclad för mitt Alfa Romeo-bygge, du kan se resultat här:
Där ser du t.ex. "Dull Aluminium" på motorblocket, växellådan och bakaxeln. Kompressor och insug är i "Dark Aluminium", skillnaden i verkligeheten är större än vad du ser på bilden.
Alclad kräver primer, annars fäster den inte på plasten! Jag har använt Alclads egen grå primer, fungerar mycket bra.
Eftersom Alclad är gjord för airbrush från början skall den inte förtunnas, det är bara att använda som den är. Spruta tunt och med måttligt tryck. Min erfarenhet är att den täcker mycket bra även i tunna skikt.
Ett makalöst snyggt bygge du håller på med. Färgen ser riktigt fin ut. Om jag har förstått rätt så fungerar även en akrylbas typ Tamiya på Alclad II:s färger som inte är högglans t.ex. chrome och polished aluminium.
Tack :-)
Enligt Alclad själva skall det funka med Tamiyas primer, men jag har inte provat.
Deras högglansiga färger behöver däremot deras speciella "Gloss black base" för att bli riktigt bra.
En trevlig egenskap hos Alclad är också att färgen torkar i princip omedelbart. Behöver man måla två sidor på en detalj räcker det med att låta den ligga medan man målar några andra detaljer, sedan är den torr nog att hantera. Om man inte lägger på för tjockt lager, förstås.
Primern behöver däremot några timmar på sig att torka innan man kan lägga på själva färgen.
Tack för jättebra info. Ser framemot fortsättningen på Alfan. Kan tänka mig att det tar ett tag ännu