Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 6070 ggr
ElLobo
0

Mitt bygge -- del 2

Vi kör på med ytterligare en del av starhawks spännande bygge.

Del 1

starhawk
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dags att återuppliva den här tråden för nu händer det saker! har bestämmt mig för en konvertering till elcykel (gubben börjar bli gammal och uppförsbackar är tråkiga företeelser) så nu har jag köpt ett "kit" kit förresten det är ett hopp-plock av reservdelar alla man behöver för att få ihop en elhjälpt cykel som dom säljer som ett kit, det följer inte med någon dokumentation alls, inte ens ett kopplingsschema, det finns ett på deras hemsida med det visar bara kopplingarna till "styrboxen" men det finns faktiskt lite mer tampar utanför boxen som dom inte talar om hur dom skall kopplas, sen är det ju en del delar som skall monteras och det finns inga monteringsanvisningar, så jag måste göra ett "japanskt studiebesök" på en butik dom har i stan. Fick lov att nedgradera cykeln också, navet som innehåller motorn har gänga för att skuva på klingpaketet, och det finns inga frihjulsförsedda paket med mer än 8 klingor, så jag fick gå ner från 27 till 24 växlar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Kul! Hur har den varit att cykla på? Har du varit nöjd?

starhawk
0

Jodå såsom icke-elcykel har den varit mycket trevlig det är bara uppförsbackarna som lite jobbigare, det är dom jag skall avskaffa med den här konverteringen är det tänkt. För närvarande står den i vardagsrummet, igen! måste skaffa lite muttrar till det nya baknavet, sen kan man kanske komma igång lite grann med själva konverteringen, åsså behöver jag köpa kabel och krympslang, så det återstår en hel del, det enda jag gjort hittills är att köpa ett 8 klingorspaket till det nya baknavet, det levererades med ett 7 klingors

ElLobo
0

Bara att palla upp och ha som motionscykel, alltså. Flört

Nu är ju sittstilen (?) liggande, men hur är det med luftmotstånd gentemot en vanlig cykel?

starhawk
0

Mindre tippar jag, man märker direkt att man kommer upp i fart mycket fortare och över huvud taget går det fortare, utom i uppförsbackarna då. Man märker inte nåt bromsande från fartvinden eller motvind.

starhawk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För dom nya i den här tråden är det väl lika bra att jag lägger in en bild

PonCar
0

Low-Rider!Skrattande Se upp för vattenpölar bara…

starhawk
0

Tja hittills har jag inte träffat på några vattenpölar som är mer än två decimeter djupa ungefär

Var till cykelreparatören igen igår, behövde lite mer distanser till baknavet, då visade det sig att bakaxeln är 12 mm, standardaxlar är 9 mm, så han hade inga passande distanser, sen var jag på jakt efter en barend för gashandtaget, av insticksmodellen, kläm-modellen tar för mycket plats, men det verkar som om det bara finns kläm-modeller nu för tiden. Dessutom skulle den vara rak i handtaget men alla var böjda. Cykelreparatören föreslog att jag skulle kontakta en smed som skulle kunna svetsa till en lämplig anordning, efter ytterligare funderande var jag skulle göra av sladden kom jag till slutsatsen att jag placerar gashandtaget i andra änden av handtaget där jag har växeln, det finns ju ingen anledning att växla när man gasar på den här

starhawk
0

Klammern i gashandtaget sitter längst upp så jag behöver nog förlänga det handtaget en smula, var får man tag i lämpliga rör? har idag monterat av nackstödet, flyttat fästringen för baklyset från höger stag till vänster stag samt skruvat tillbaka hela härligheten (varje fäste består av sex delar + skruven) samt injusterat den för den avsedda kroppsdelen dvs min nacke.

starhawk
0

Idag var jag på besök i skruvbutiken, behövdes tydligen, gängan på bakhjulet var ingen normal gänga det var visserligen en M12 men den hade inte normal stigning. Så vidtog en del pillande för att få på två brickor och en mutter därefter en låsbricka och en mutter till samt en gummimuff

starhawk
0

Vaddå pillande tänker ni? det är väl ingen match att få på ett par brickor och muttrar. Jodå när man skall passera den här kvasten av åtta kablar med färg-glada röda bussningar med ett litet hål i en mutter eller skuv så är det lite knepigt

starhawk
0

En pryl fick jag inte på, för litet hål, det var en plastkåpa som skulle täcka ändmuttern, som en navkapsel ungefär men med ett hål för kabeln. Får se hur jag gör med den

starhawk
0

Bygget har stått stilla ett tag nu, jag hade ett par frågor jag behövde svar på och eftersom dom som kunde något var i Kina för att titta på årets nya modeller av elcyklar (elcyklar är tydligen mycket stort i Kina, praktiskt taget alla cyklar där är elcyklar) så fick jag inga svar förrän igår, så nu har jag skickat iväg en beställning till Clas i sjön på 1400:- mestadels delar till detta bygge, så då är det bara att vänta på att prylarna skall komma

starhawk
0

Igår kom ett avlångt paket från Clas i sjön det innehöll följande:

En gardinstång, en kantprofil och en mattlist

starhawk
0

sen var det ett sammelsurion av sladdar, krympslang, buntband, slangklämmor, vinkelbeslag och packmaterial, lådan längst ner innehåller mest prylar från "kitet" som kom tidigare

starhawk
0

Efter att hå fått reda på att lådan för styrboxen och dess ormbo av kablar kunde husera i en låda av vårt favoritmaterial for jag idag in till Wentzels för att köpa in sagda material, tre skivor 2 mm plast och lite epoxy lim

starhawk
0

I helgen lärde jag mig att använda en Scriber, behändigt verktyg när man skall dela plastflak. Lådan till styrboxen med sina kabelhärvor påbörjad och ena styrspaken förlängd med hjälp av en bit från gardinstången och en rörbit som jag fick från en arbetskompis vars man är smed eller nåt liknande. Sen fick jag användning för Microfräsen igen för att tillverka en hållare som skall hålla stiften i batterihållarens botten på plats, nästa steg är väl att ge sig på sensorhjul och sensor som skall sitte där framme vid vevlagret på nåt sätt

starhawk
0

Igår satte jag ihop lite kontakter, det stod i manualen som jag hittade på nätet att när motorn var i framhjulet så kunde man koppla loss det med en kontakt, men när motorn var i bakhjulet så var det en fast sladd, man fick se till att ha hjulet vid sidan av cykeln när man skulle serva det, nu följde det med delar till kontakten och sladdarna från bakhjulet hade stift på kablarna så efter att ha mätt upp var stiften satt i andra änden kopplade jag in stiften i kontakten, det var enkla knäppfästen så det hela gick lätt. Sen gav jag mig på sensorarrangemanget, efter att ha skruvat av vänster vevarm så visade det sig inte oväntat att hålet i sensorhjulet var för litet. Det blev till att ta fram Dremeln och slipa ner dom stift som utgjorde inre delen av sensorhjulet. Jag hade hjärtat i halsgropen, tänk om man slipade bort för mycket så hjulet satt löst? Efter ett antal slipningar och provpassningar fick jag på hjulet, tajt tack och lov. Sen var det då dags för själva sensorn, den satt på en plåt med ett hål som antagligen var avsedd att sitta innanför vevlagret, nu är den här cykeln inte utrustad med något standardlager precis och den levererades med vevlagret på plats. Så vitt jag kunde se skulle sensorn inte passa där innanför och jag hade ingen lust att skruva av lagret, om det ens är skruvat, det finns ingen självklarmetod att greppa lagret och eftersom lagren på cykeln i övrigt är kapslade underhållsfria lager som knackas på plats så kanske det gällde för den här också. Jag hade redan tidigare kommit fram till detta och därför hade jag kommit fram till en annan lösning. Om man sätter en slangklämma runt vevhuset och limmar en vinkel under den. Sen klipper man ner plåten på sensorn och skruvar fast den på vinkeln, om man sätter den som en semafor så kan man ju ställa in den till rätt höjd. Jag fick emellertid inte tag på någon vinkel med rätt dimensioner så jag fick köpa större och sen var det dags för minifräsen igen, Jag fräste ner vinkeln till en mer lämplig dimension. Att klippa ner plåten som sensor satt på gick enkelt, det var bara att ta fram den nyinköpta hovtången och klämma till, den ena änden gick av direkt och den andra fick en markering som lätt gick att vicka av. Sen skulle jag borra hål i den för skruven. Prövade först med fräsen, det blev bara en blank fläck, prövade med Dremeln och en borr, fläcken blev aningen urglasformad, fick ta fram den stora Bosch-maskinen efter åtskilligt besvär fick jag till slut en mindre borr att komma igenom, är det här pansarplåt? Att vidga hålet med större borr var ockå besvärligt men till slut fick jag upp hålet.

Bilder följer senare idag (förhoppningsvis)

starhawk
0

Här har vi en förlängning av höger styrspak med gashandtaget på plats (torrpassning så att säga) bästa stället att leda sladden skulle onekligen vara genom röret men det har ingen öppning i andra änden så då måste man borra hål i röret längre ner och det är ingen bra lösning

starhawk
0

Att ha bakhjulet "låst" vid cykeln är ingen bra idé, och eftersom "stickproppen" fanns med så är det ju bara att peta in stiften i den

starhawk
0

Det blev en del slipande och oroligt provande men nu sitter sensordisken fast på vevaxeln

starhawk
0

Här ligger prylarna till sensor-bygget, längst upp själva sensorn med sin sladd,längs till vänster en vinkel i obearbetar skick (dom var i fyrpack) till höger den bearbetade vinkeln, och ytterligare till höger monteringsplåten till sensorn efter tre klipp

starhawk
0

Slutligen efter att ha borrat monteringsplåten, som inte alls var samarbetsvillig så monterades den ihop med vinkeln och sensorn

starhawk
0

Vinkeln limmades fast med slangklämman och hela härligheten skruvads fast på vevlagret, med en bit neoprengummi (heter det visst) emellan för att skydda lacken, det visade sig att vinkeln var för hög, så jag tog loss den, tja limfogen hade släppt så det var inte så svårt. Fram med Microfräsen och fräste ner den till halva höjden och borrade ett nytt hål, nu tog monterinsplåten emot istället, fräste bort det mesta av den också då tog en annan del av monteringsplåten emot så återigen frästes den bort, fortfarande är sensorn inte exakt mitt för magneterna, men nu beror det på sensorns "apparathus" och det karn jag ju inte fräsa i men förhoppningsvis är sensorn tillräckligt mycket framför magneterna för att det skall funka, trekvarts måne ungefär. Ett större sensorhjul hade varit bra. Nu är det dags att förlänga kabeln den är c:a 2 dm lång och skall pluggas i styrboxen i pakethållaren där bak

starhawk
0

Efter diverse funderande har jag nu bytt ut bromshandtagen, det följde med två i kitet men eftersom jag hade för mig att mina var integrerade med växelhandatagen så la jag dom åt sidan, vid närmare funderande kom jag fram till att jag nog skulle använda dom i alla fall. Mina bromshandtag var inte integrerade men eftersom dom satt under växelhandtagen var dom lite mariga att få bort, man vill ju inte skära bort handtagen som säkert var limmade. Så jag tog bort dom bakvägen s.a.s. jag skruvade loss styrspakarna och drog av dom i andra änden. Varför speciella bromshandtag till en elcykel då? Jo när man slutar trampa pedalerna kan det dröja upp till två sekunder innan motorn slutar driva, men när man bromsar så vill man absolut inte ha någon drivning så dom här handtagen kopplar bort motorn direkt när man bromsar

starhawk
0

Sen var det dags att montera gashandtaget, och så den där laddindikatorn den var visserligen avsedd för att fästas på en rund stång men med lite buntband genom skruvhålen så fick jag dit den på vänstra stänkskärmsfästet. Alla sladdar från dessa fyra prylar räcker, det är bara sensorns sladd som behöver förlängas

starhawk
0

Färlängde sensorsladden i går använde mig av skalpel för skalningen av kabeln, gick riktigt bra men ett ögonblick av ouppmärksamhet och jag skar mig i fingret, blödde på rätt bra så jag fick göra ett uppehåll i övningarna tills fingret blev bättre dvs. idag! Nu har jag skruvat dit sensorn och vikt in den under sensorringen så gott det går, sen vidtog kabeldragning, då upptäckte jag att gaskabeln var betänkligt kort, så jag tog loss ett antal buntband för att försöka leda den en alternativ kortare väg, men vid ett trångt ställe råkade jag klippa i kabeln, så då var det bara att förlänga den i alla fall, denna gång var jag mer försiktig med skalpellen och allt gick bra, så nu är alla sladdarna dragna till en punkt framför bakhjulet, får nog vänta på batteriert nu innan jag drar resten

starhawk
0

Trodde jag skulle få hem batteri och bakhjul nu till helgen. men det var förseningar på båda grejorna så jag får väl roa mig med "apparatlådan" ett par spår för sladdarna har tagits upp i ena kortsidan, och idag vidtog silikontätning, man vill ju inte få in vatten i den här

starhawk
0

Idag släpade jag hem den här klumpen, ett lithium-polymer batteri på 10 Ah som synes är det försett med lås, det har även en strömbrytare och laddindikator i toppen

PonCar
0

Helt fantastiskt! Ingenjörskonst på elitnivå skulle jag vilja påstå.Skrattande

starhawk
0

I onsdags gick jag glad i hågen upp till cykelhandlaren nu måste väl mitt Schwalbe Plus däck ha kommit, det hade det men resten var inte lika kul! Han hade punkterat fyra slangar i rad innan han kommit på vad problemet var, hålen till ekernipplarna var inte gradade! Dom hade gjort hål på slangen rakt igenom fälgbandet. Det blev ett snabbt samtal till Ecoride som levererat kitet. Dom var emellertid mycket samarbetsvilliga och redan nästa dag kunde jag byta hjul på butiken i Stockholm. Han sa att det var en del grader i den också men dom hade han filat bort, när jag kom hem tog jag emellertid bort fäljbandet och filade bort minsta antydan till grader och satte dit ett splitternytt fälgband. Cykelhandlaren gruffade en del när jag kom upp med hjulet igen, men han fixade ihop det i alla fall, och nu blev det ingen punka! så här står det och väntar på att jag skall få tillbaka tillräcklig ambition att sätta det på plats i cykeln

starhawk
0

Ambitionsnivån räckte emellertid till att göra pilothål i lådan till styrboxen, jag hade en gammal burk Citadel Chaos Black som väl var nästan slut, trodde jag, efter att ha sprayat både lådan och locket verkade den fortfarande lika pigg

starhawk
0

Nu har väl ambitionen kommit tillbaka, idag skulle jag sätta på bakhjulet, tog först bort pakethållaren den bildar ju närmast en bur runt bakdelen men det visade sig snart att hjulet såg till att ständigt fastna på stänkskärmen så det var bara att ta bort den också, när man väl kom fram till gafflarnas öppningar så var väl det nya hjulet nån halv millimeter bredare så jag fick ta fram gummi/plasthammaren och banka in den på vänster sida, hammaren syns förrestern i nedre högra hörnet

starhawk
0

Tidigare har jag tänkt fästa batterihållaren på högra sidan av pakethållaren, så här

starhawk
0

Men batteriet är en ganska tung pjäs, så det blir väl inte så bra med den på sidan, bättre att ha den på centrumlinjen testade först bakom sätet men där var det för trångt och lägger man den på pakethållaren så borde den ju peka framåt så inte batterier glider av och då blir det problem att plocka av batteriet … men det är ju försett med ett lås som visserligen är avsett att låsa batteriet vid cykeln så att det inte skall gå att stjäla men det kan ju även andvändas för att hålla fast batteriet i fästet så att det inte ger sig iväg och då kan man ha det riktat bakåt såhär:

starhawk
0

Nu är det enda som återstår att limma ihop den lilla låda som skall vara under batterifästet (eller horisontalt som det blir nu) och här ligger den under limmning, det blev en rätt lång förlängning av sladden eftersom den avpassades för sidomontage men hellre för lång än för kort

starhawk
0

Nu har alla kablar kopplats samman ja förutom sladden till hjulet då men den har ju en stickkontakt som skall vara utanför boxarna. Sen har jag Aralditat alla kabelgenomgångar och Silikongummerat alla glipor. Nu får hela härligheten stå och härda till sig till imorgon då lock och hållare skall skruvas på plats, sen blir det väl en sista justering av kabeldragningen innan jag målar på lite svart över dom skrikande vita silikongummitätningarna sen är den färdig!

starhawk
0

En liten bild av styrboxen med sitt ormbo av kablar

starhawk
0

Nu i lördags avslutades bygget! alla buntbandsändar klipptes av och sätet kom på plats igen samtliga däck pumpades till rätt tryck och växlarna kollades, sen kopplade jag in kontakten till bakhjulet och testade gashandtaget, det fungerade Glad här har vi lite bilder på underverket

starhawk
0

Mer

starhawk
0

Närbild på "svarta lådan" och batteriet

starhawk
0

Framifrån, den svarta bågen över batteriet är bara kryptonitlåset enda platsen som återstod på en sån här hoj

Nu återstår bara att släpa ut den och testköra och då regnar det Rynkar på näsan

ElLobo
0

Härligt! Hoppas det fungerar lika bra som det ser ut.

Azgaron
0

Ser ju bra ut Starhawk!

Hoppas du får bättre väder att testköra i snart!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Charlie82
0

Mycket intressant bygge. Hoppas på en rescension snart.

WildeSau
0

Vad hade du för maxhastighet innan konverteringen? Glad

Elcyklar brukar ha en begränsning på 25km/h pga regler och förordningar.

Går det att frikoppla elmotorn och sedan trampa på som en galning mot ljudvallen eller kommer motorn att bromsa framfarten?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Apropå elcyklar …

Aftonbladet

starhawk
0

#47: Buggattel! toppen! den var bra!

#46: Tja på tvåhjuling kom jag upp i max 21 km/tim när man trampade som en galning, på Tricen har jag kommit upp i 22 utan att anstränga mig så där överdrivet. Elcyklar brukar inte ha en begränsning på 25 km/tim, lagen säger att för att den skall gå som cykel så får motorn inte hjälpa till i mer än 25 km/tim. Men eftersom motorn hjälper till endast när det behövs så har den helt klart en form av frihjul så det är bara att pinna på om man vill fara fram fortare än 25 km/tim, man behöver inte "koppla ur" för att uppnå detta. Personligen tycker jag att 25 km/tim på cykel är bra fort. Har funderingar på att bygga en kapsyl, om framändan åtminstone,  dels för vädret dels för att man då kan gasa på utan att snurra på pedalerna om man vill, utan att farbror polisen ser nåt

starhawk
0

I väntan på bättre provväder har jag "pimpat" den lite grann, jag hade en gammal mopedbackspegel som jag använt på nån tvåhjuling nån gång, den passade bra på höger styrspak så nu har jag backspeglar på båda sidor

ElLobo
0

Nu är även den här tråddelen lång, så det får bli ännu en del.

Del 3

Inlägget är låst för nya kommentarer