Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Fordon

Mitt bygge -- del 3

2011-05-18 11:42 #0 av: ElLobo

Bygget av starhawks elektrifierade cykel fortsätter.

cykel

 

starhawks konvertering av hans cykel till eldrift fortsätter mot fullbordandet.

 

Tidigare delar:

Del 1

Del 2

 

Anmäl
2011-05-18 16:16 #1 av: starhawk

Ja nu blev det en provtur i alla fall, den hade nog blivit längre om det inte var för att jag missade en viktig punkt i förberedelserna, man skall pissa först! alltså blev jag nödig när jag cyklat till Årsta eller var det heter alltså stationen där tvärbanan och pendeltåget möts för dom som känner till geografin i det här området. Så det var bara att vända åter, jag hann till garaget innan jag var tvungen att vattna en buske

Så åter till provturen och erfarenheterna, jag noterade att jag åkte på samma växel hela turen bara det är ju en märklig grej, och att vrida på gashandtaget i uppförsbackarna var en befrielse. För dom som tror att en elcykel fungerar som en moped kan jag bara konstatera: Glöm det! Jag provade att köra med enbart elmotorn inget trampande. För att man överhuvud taget skulle komma framåt så skulle det vara plant eller nerförsbacke och fort gick det inte. Däremot upplevde jag det som om elmotorn hjälpte till mer i uppförsbackarna när man trampade på. Så att elcykeln skulle vara för slöisar som bara vill fara fram utan att anstränga sig kan jag bara säga no way! Man får cykla på som vanligt, man slipper bara anstränga sig lika mycket i uppförsbackarna, och det passar mig förträffligt, för uppförsbackar är inget roliga i en sån här cykel. Tja dom var ju inte särskilt roliga när man körde tvåhjuligt heller men dom blir lite värre med en sån här hoj.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2011-05-18 18:23 #2 av: Jarl

Haha grym cykel en strålkastare och så en 50 cal kulspruta på. Då kan du skämma iväg alla andra cyklister 

Anmäl
2011-05-22 15:19 #3 av: starhawk

Strålkastare och 50 cal behövs nog inte, dom flesta håller sig undan när dom ser mig

Igår blev det en längre tur för att reka en del punkter som var lite osäkra, vägen skyms av trän på Eniros flygkartor. jag åkte väl 2/3 av vägen till jobbet, då hade jag rätat ut dom flesta frågetecknen. På hemvägen blir det nog att cykla mot enkelriktat c:a 30 meter, men hur är det egentligen, skyltar som sitter på vänstra sidan av vägen gäller väl inte egentligen? Alternativet är att cykla en liten omväg via stadsgator. Den enda stäckan som går på stadsgator annars är Liljeholmsbron - Västerbron, motsatta hållet är faktiskt cykelväg hela biten.

Den här gången använde jag faktiskt växlar, men bara dom där bak. Eldriften tar verkligen i när man rullar sakta eller står still, när det slår över till grönt vid övergångsställena drar man på för fullt med gashandtaget och trampar iväg som ett spjut. Om man däremot rullar rätt fort och det lutar uppåt lite grann så märker man knappast nått när man vrider på.

Den annorlunda belastningen på benen har diverse mystiska effekter, när man skall resa sig efter en längre tur så svajar det betydligt men sen kan man gå i det närmaste normalt, tills man kommer till en trappa, att gå uppför är faktiskt riktigt jobbigt.

En viss skillnad mot utan eldrift märks i alla fall, när jag cyklade halva sträckan fram och tillbaka innan konverteringen var jag fullständigt slut och svetten lackade, nu konverterad cykel och 2/3 av sträckan fram och tillbaka så var jag bara lite trött och inte särskilt svettig när jag kom tillbaka

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2011-05-31 10:57 #4 av: starhawk

Har cyklat till och från jobbet nu och det gick riktigt bra, sånär på det problemet att man är nödig till max när man är framme åt båda hållen. Batteriet håller bra och behöver väl laddas var sjätte dag om ens då, efter provturerna och en tur fram och tillbaka till jobbet så har bara en av de fem lamporna på laddindikatorn slocknat

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2011-11-30 20:17 #5 av: Trenolltre

Har du provat att koppla ur Fartkontrollen som finns på dom flesta märken, Gul/Svart sladd, bara att rycka ur...

Se kopplingsschema nedan...


Kopplingsschema för Eco Ride: (Styrboxarna är nästan identiska för dom flesta märken, och alla är strypta för svenska marknaden) http://www.ecoride.se/img/koppling%20copy2.jpg

Anmäl
2011-12-01 08:07 #6 av: starhawk

Som jag uppfattade det så var dom urspungligen avsedda för strömbrytardelen av gashandtaget men dom levererades hopkopplade, alltså konstant på. När jag frågade om den oanvända strömbrytaren så föreslog dom att knipsa en av gashandtagets tre ledningar och koppla den via strömbrytaren för att koppla på/av gashandtaget, men eftersom jag använder gashandtaget vid varje backe och rödlyse så tyckte jag inte att det var någon vits med det. Själva strypningen sitter väl snarast inne i boxen

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-02-29 08:03 #7 av: starhawk

Är jag tokig? Nu är jag på gång igen! skall beställa uppgraderingskitet för att få fjädring på framhjulen, passar på att beställa en flagga till också, ser fränt ut med två flaggor, ett extra fäste för baklyset också, det nuvarande är ju upptaget av hållaren till bakre lyse-blinkers, men det baklyset är bara LED så den lyser inte så starkt

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-09 17:21 #8 av: starhawk

Nu har grunkorna från England kommit, givetvis klippte jag genast upp ena bubbelpåsen, har redan varit hos cykelhandlaren och lärt mig att använda skiftnycklar till annat än dom är avsedda för

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-10 12:18 #9 av: Azgaron

Lycka till med uppgraderingen!

 

Anmäl
2012-03-10 15:45 #10 av: StefanW

Härligt bygge! Nu är det inte mycket kvar till den är
fullutrustad. I tanke på väder och vind så kanske detta kan vara något…

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2012-03-10 16:55 #11 av: starhawk

#10: Tja jag är ju en typisk fint-sommarväder-cyklare och då kanske en sån där inte är så rolig, dessutom väger den ju en del

Har plockat bort vänsterhjulet och skruvat loss "kingposten" på en vanlig upprätt kallas kingposten visst för gaffel men på den här ser den definitict inte ut som en gaffel. Tyvärr så måste man byta lagerskålarna så dom får man knacka loss, ett j-kla jobb jag har fått loss en då återstår tre pust Rynkar på näsan får se om jag hittar nåt verktyg, det kan det vara värt. Sen skall dom nya lagerskålarna på plats. ICE föreslår att man låter cykelhandlaren göra det, han föreslog en träbit och en hammare

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-10 18:20 #12 av: StefanW

#11 väger nog lite, men den såg kul ut!

Få loss gamla lager kan ha sina sidor, men våld löser mycket och ännu mera våld löser resten! Var bara försiktig när du sätter dit de nya, då gäller milt våld och gärna en träbit eller nylonhammare för att inte skada lagret

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2012-03-10 19:04 #13 av: starhawk

Har ju faktiskt både gummihammare och nylonhammare, den senare tillverkade jag själv på AMU-skolan i Liljeholmen, vilken funkar bäst?

Det föreslogs att man skulle använda en 1" bar för att knacka ut dom gamla, har inte ens en 1/2" bar, fast jag har ju den där gamla gardinstången, kanske ett 20mm rör funkar? Får testa imorgon

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-10 20:11 #14 av: StefanW

Nylon!

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2012-03-11 16:37 #15 av: starhawk

Har nu fått bort den andra får vänstern, den satt som f--n! men som Stefan skriver så löser våld det mesta. Lagerskålarna skall ju inte återanvändas så det spelar ingen roll hur dom ser ut. Så försökte jag då knacka dit dom nya, gick inte bra alls dom hamnade snett och när man försökte räta upp dom lossnade dom. Den stunden dom satt rätt vägrade dom att gå ner längre än en millimeter. Det finns en viss vits med att dom skriver på instruktionen att man skall ta den till cykelhandlaren. Funderar på den lösningen trots att det innebär att rulla en enhjulig trehjuling dit

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-11 17:07 #16 av: StefanW

#15 Kyla och värme!

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2012-03-11 20:22 #17 av: starhawk

#16: Det vore ju en idé, men jag undrar hur färgen på cykeln reagerar på värmen, den är väl ungslackad men hur mycket värme tål den egentligen. Och sen har vi lagerskålarna dom är lackade, kommer färg och material att krympa lika mycket?

Skall prata med cykelreperatören imorgon. Jag fick ju lov att minska bakpaketet från 9 klingor till 8 när jag konverterade till e-cykel och det fungerar inte så bra med 9-läges växelraglaget, en del växlar rasslar. Men nu har det kommit ett 9-klingorspaket med frihjul "speciellt framtaget för elcyklar" som hittat för mig! Den skall jag beställa och då kan jag ta upp det där med lagerskålarna också

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-12 07:58 #18 av: starhawk

Kom på en idé i morse, bygga en enkel anordning för att pressa lagerskålarna på plats: En lång bult, en stor bricka en träbit rakt igenom "styr-röret" och lagerskålen en träbit till en stor bricka och en mutter, ungefär som bilden. Vad tror ni om det?

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-12 13:03 #19 av: starhawk

Har spanat runt lite på nätet det finns en tysk lagerskålspressare för runt 300:- men det tar ju ett tag att få hit en sån, annars var den rätt snygg. Min egen idé har tydligen redan praktiserats fast utan träbitar, det rekommenderas en stor bult typ M20 för att det inte ska bli snett. Dom pressade båda lagerskålarna på en gång, jag tänker ta det piano och bara pressa en i taget. Det är nog mindre risk att det blir snett då, med en plan fast yta i andra änden

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-16 08:41 #20 av: starhawk

Har nu inhandlat en skruv, brickor och mutter. Det blev en M16 men det är en rätt rejäl sak det också. Igår knackade jag bort den fjärde och sista lagerskålen Pust! Nu skall dom nya på plats!

Har kollat närmare på dom här klingorna, det finns tydligen två 9-klingorspaket med frihjul på marknaden den första fick dåliga recensioner och den andra är gjord specifikt för en amerikansk elcykel och jag kunde inte få fram om den passar på min cykel. Dessutom kom jag att tänka på att kransen sattes dit innan jag satte ihop kontakten från elmotorn, den är rätt stor. Undrar om klingpaketet kan passera över den. Såg att senaste modellen av Ecoride har en betydligt mindre kontakt. Sen behöver jag ju egentligen inte nio vöxlar, använder typ fem stycken ungefär, så nu skall jag köpa ett 8-växlars reglage istället så att man har tillgång till alla dom åtta som finns där

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-17 14:42 #21 av: starhawk

Efter allt besvär med att få bort dom gamla lagerskålarna var monteringen av dom nya skrattretande enkelt, det gick på mindre än en halvtimma och var hur enkelt som helst! här är den övre redan pressad på plats och den undre står på tur

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-17 19:25 #22 av: starhawk

Nu när lagerskålarna på plats var det ju bara att skruva ihop allt igen så nu har jag skruvat dit Kingposterna, styrstagen, hjulen och justerat bromsarna. Återstår stänkskärmarna och givaren till cykeldatorn, men jag skall väl ha nåt till imorgon också Skrattande Sen återstår förståss det nya växelreglaget som förväntas komma senast Tisdag

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-23 08:10 #23 av: starhawk

Det fanns en framtagen specialdel att sätta cykeldatorns givare på, men den var inte standard. När jag fick reda på det hade jag redan fått på den på en annan plats. Stänkskärmarna behöver anpassas med lite distanser, dom borde ha följt med den här uppgraderings-setet men gjorde det inte. Men när jag frågade om måtten för att göra dom själv skickade ICE både skruvar och distanser. Växelreglaget har kommit och skruvats på plats, nu letar jag bara efter nåt lämpligt att palla upp bakändan på cykeln med så jag kan ställa in växlarna, det jag prövat med hittills har bara vält

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-24 14:00 #24 av: starhawk

Igår kom delarna till skärmarna men jag var upptagen med att ställa in växeln. Det gick inte alls! I samband med att SRAM designade om sina växelreglage så kortade dom också wirerörelsen så växelmekanismen som var avsedd för dom gamla längre wirerörelsen klarade bar sex klingor. jag "nollade" den i båda ändar men den gick bara sex klingor upp eller ner. Finns inget annat att göra än att köpa en ny 8-växlars växelmekanism, den jag har är märkt SRAM X9 och är därmed väl gjord för 9-växlar

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2012-03-26 08:15 #25 av: starhawk

Igår vart det en liten provtur, framändan känns verkligen mjuk och fin, nu är det bekändan som känns lite väl styv, funderar på att laborera lite med fjädringen där bak

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.