Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3140 ggr
Hogge38
0

Liquitex High Gloss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en flaska Liquitex High gloss varnish på kreatima som jag tänkte prova på nästa modell. Någon som har erfanheter av den?

Hogge38
0

Nu har jag provat Liquitex High Gloss och är riktigt nöjd Glad! Nu får de blanda vilken smörja som helst i Pledge, jag kommer använda Liquitex!

Liquitex High Gloss är färdig att spruta direkt ur flaskan och ska inte förtunnas! Helst ska man spruta på två lager med minst 3 timmar i mellan. Jag la på lacken kl 11 och 12 timmar senare la jag på dekalerna, vare sig Micro Set eller Micro Sol påverkade lacken trots att jag medvetet la på flödigt av båda. Priset för en flaska på 118ml är 89kr på Kreatima men finns mycket billigare på nätet. Det finns även en stor flaska på 237ml som kostar ungefär lika mycket om man köper den på nätet.

Slutsats:

Billig 118ml för 54kr - 89kr , halva priset mot Vallejo 17ml, Gunze 10ml Tamiya 10ml mm. även om man köper den i dyraste butiken. (billigast på http://www.ibwahlstrom.se)

Klarar dekalvätskor efter 12 tim.

Enkel att använda.

Lätt att köpa , finns i de flesta konstnärsbutiker.

Rekommenderas varmt. Cool

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tipset! Det blir till att köpa en flaska!Glad

Stefan - Modellbyggare

[Jarl]
0

Jag har beställt men gillar inte torktiden blir till att pröva i allafall

Hogge38
0

Jag ska experimentera lite med flow-aid, och airbrush medium och se om det går att få jämnare yta. Jag ska även prova en tunnare nål ,2 istället för ,4.  Direkt ur flaskan är den väldigt lik tamiya och gunze i ytan. Fast jag är väldigt nöjd med den som prep för dekaler, Pledge va inte helt kemikaliebeständig och det hände i bland att micro sol gav fläckar. Liquitexen verkar tåla mycket bättre.

Hogge38
0

Första modellen klar där jag använt Liquitex gloss Glad

[Jarl]
0

det ser super ut, har du använt dekal vätska också? varför i så fall

Hogge38
0

Jag använde Microset och Microsol. Jag kunde hoppat över Microsol för den gjorde ingen skillnad men jag ville se om Liquitex stod imot den.

TobbeA
0

La du på ett till lager liquitex gloss efter dekalerna också?

Charlie82
0

Supersnyggt bygge Hogge! Härligt med en finsk Hurricane.Tungan ute

Hogge38
0

Svar #8 Nej jag ville bli klar snabbt så jag la på en wash och sedan Modelmaster mattlack. Men det är ju säkrast att lägga på ett lager lack innan vädring så inte dekalerna lossnar.

Texxas
0

Snyggt bygge!

[Tunnan]
0

Ja det där blev ju riktigt lyckat
Och liquitex gloss kommer att läggas till i inköpslistan

Hogge38
0

Tunnan, du som penselmålar en del kolla den här http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4dd102b188f472167e011a09-w-n-klarlack-for-pensel#discussions-2

Jag tycker den blir otroligt bra med pensel, den måste dock torka ett dygn men har man inte bråttom så verkar den fungera riktigt bra. Jag ska testa den med dekalvätskor i kväll så får vi se om den klarar det också.