Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 4218 ggr
erihan
0

Odense 1848 - ett diorama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha byggt ett diorama fran Antietam 1862 hade jag en mangd marscherande soldater fran Perry Miniatures som jag ville hitta pa  nagot roligt med. Efter mycket funderande och letande i uniformsbocker hittade jag ett lampligt tema. Under Dansk-Tyska kriget 1848-49 skickade Sverige en expeditionskar pa 6000 man till Fyn och lovade strida med Danskarna om Tyskarna angrep sjalva Danmark. Trupperna holl ett bejublat intag i Odense i juni 1848 - helt i Skandinavismens anda. Efter lite letande hittade jag att Sodra Skanska Infanteriregementet var ett av forbanden, sa det fick bli deras intag i Odanse som skulle avbildas.

erihan
0

Har kommer Skaningarna!

PonCar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intressant! Ännu en lektion i kanske litet bortglömda bitar av vår historia. Verkar vara riktigt fina figurer de där du fått tag i. Ser fram emot bilder sedan.

erihan
0

Skanska Dragonregementet och lokalbefolking tittar pa! Jag har hittat en anfader som var i Skanska Dragonregementet vid den har tiden sa det har far vara mormorsfarfarsmorfar dragon Jöns Lind!

erihan
0

Det ar ett litet diorama 20x15 med ett skratchbyggt hus med halmtak.

erihan
0

Naturligtvis ar det en krog…det ar ju Danmark!

erihan
0

Nordisk forbrodring…

erihan
0

Och en sista bild - unionsflaggan (sillsallaten) ar med!

Azgaron
0

Tjusigt dio Erihan! Snyggt målade figurer!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

erihan
0

Tack - de ar lattmalade tack vare sin oerhort fina skulptering och detaljering.

ElLobo
0

Ännu ett intressant dioramabygge! Snyggt gjort!

[Jarl]
0

snyggt gjort vilken skalla är det ser ut som det är störe än 1/72?

erihan
0

Det är 28mm hårdplastfigurer (1/56) från Perry Miniatures (perry-miniatures.com). Det är en rätt vanlig wargameskala. Fördelen är att man får bygga ihop figurerna själv med alternativa hattar, armar och vapen och de kan lätt konverteras och limmas. Det finns ett antal leverantörer som warlordgames.co.uk (under Pike & Shotte finns svenskt kavaller och infanteri från 30åriga kriget) och victrixlimited.com.

De kostar cirka 200 SEK för 40 till 50 fotsoldater eller 12 till 16 kavallerister.

jockeiskogen
0

Mycket tjusigt!

Som historieintresserad var detta något nytt för mig, även om skandinavismen som fenomen under 1800-talet ibland kan synas ända ut i möblerna från den tiden i form av dekorelement med de olika flaggorna m.m. (Kanske ska avslöja att jag jobbar med antikviteter på ett auktionshus). Hur som helst ett mycket snyggt diorama. Speciellt med tanke på att skalan är endast 1/56 är jag imponerad!

PonCar
0

Riktigt fint och personligt gjort historiediorama! Gillar detta att du fått med så mycket spännande detaljer på en förhållandevis liten yta. Figurerna är verkligen kanon!