Mitt första diorama bygge.
Hallå!
Efter att inte ha byggt något sedan jag var liten började jag förr några månader sen igen, och efter att ha kikat runt här på sidan ser jag att jag har mycket att lära! Det är kul att kunna hitta inspiration och ideér av andras byggen. Så nu tänkte jag försöka mig på mitt första (mycket enkla) diorama bygge. Jag tänker mig europa tidigt 1945, jag utgår från en Spitfire fr mk xiv i 1/48 som jag fick i julklapp av min sambo, jag tänkte en montering + en jeep som kört fram piloten till planet och lite figurer.
Det ser bra ut. Det ska bli kul att se det färdiga resultatet.
Ser bra ut Jocke! Kul projekt! Ska bli intressant att följa!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det har ju verkligen börjat bra! Spännande att se hur dioramat tar form sen! Vilken färglad målning jeepen på kartongen har förresten! Rena måltavlan!

Rikigt bra början! Sks bli kul att se reultatet.
hur gjorde du vädringen?
Felix
Tackar Felix!
Än så länge har jag bara använt en 0.1 mm filtpenna som jag ritat i "skarvarna" med. Efter det suddar man lagom mycket med ett mjukt suddgummi. Tanken är att det ska komma till lite mer slitage, och lita avgassot så småningom.
Ser bra ut Jocke!
Ser jättebra ut
Kör du liksom jag med pensel?
i så fall så är det riktigt bra gjort.
Tackar Håkan! Hur går det med din spit?
Tunnan: Tack så mycket, ja jag kör bara med pensel, vi har inte plats till kompressor m.m, och jag tycker det verkar klöddigt!
Kommer en liten uppdatering imorgon, grundmålningen är klar nu, några sista bitar ska på plats och sen är det dekaler och mer vädring!

#13: Jo det är nåt visst med pensel, säger jag som har egen spraybox
men den används mest för prime-ning från sprayflaskor, och sen är det ett utmärkt ställe för modellerna att stå och torka när man målat dom … med pensel!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#13 Har "fastnat" vid huvmaskeringen, men ska få ändan ur och jobba vidare snart.

Mera bilder på bygget!
.
Den märkningen av Jeepen tror jag är en fejk. Den stora rundln på huven var väl till för attb eget flyg skulle se dom i stridens hetta. På en engelsk flygplats blir väl det mera en måltavla för tyskt flyg?
Dessutom är det fel modell av rundel på huven.
Förresten var väl inte RAF's fordon blå under kriget+ Före och efter var det nog så. Efter kriget fick väl tankbilarna gul "topp" också.
#17 det får jag kolla upp! Man vill ju inte göra fel :)
Ser snyggt ut Jocke!
Tack Anders!
Toppenlänkar, då ska vi nog kunna få ordning på jeepen oxå!
Dags för en liten uppdatering!
Spitfiren börjar (tyvärr) bli klar, detta var det roligaste plan jag byggt hittills, det lär bli fler academy modeller då jag var enormt nöjd med kvalitén.Så ikväll ska jag sätta lite dekaler och sen är det propellern och lite vädring kvar bara.
Som ni ser på bilden har jag börjat sätta ihop underredet på jeepen nu, väldigt detaljerat det finns t.o.m dekaler som ska sitta på undersidan av huven. Tack vare Anders har jag bytat färg som jag använder till bilen, den ser något ljusare ut på bild än i verkligheten.
MVH Jocke
Tjusigt! Ser bra ut!

Ser bra ut! Ett tips till nästa bygge är att sätt dit dekalerna innan du vädrar, så att även dekalerna ser vädrade ut!
Ser snyggt ut Jocke!
Verkligen bra gjort! Kommer bli ett fin litet dio det där.
# 32 Ja det kom jag också att tänka på när jag satte dit dekalerna, lätt att vara efterklok! men nästa gång så :)
#33 och 34 Tack så mycket! Blir jag nöjd med resultatet så blir det säkert fler dioraman längre fram!
En rolig detalj på jeepen är att hade kyl fläkten på motorn snurrat hade den kapat kylarslangarna :S dock är det kul att se hur detaljerat de gjort motor och allt.

Det ser mycket bra ut! Snyggt diorama.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finfint! Alltid spännande när byggsatserna får lite miljö omkring sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även om du tycker att det är ett enkelt diorama, så gör det så mycket för modellerna, då de syns på ett helt annat sätt än när de enbart står i hyllan(som de gör hos mig).. Detta har du gjort mycket bra.
Snyggt byggt! Ser trevligt ut!