Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 7087 ggr
Hogge38
0

SAAB J21

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tycker jag att jag har snöat in nog på färgteori och det är dags att bygga lite. Jag tänkte pröva mina nya kunskaper på Heller's lilla J21.

Hogge38
0

Som vanligt började jag med cockpit. Jag blandade gult och svart till en mörkt olivgrön lite på känn och målade allt utom instrumentbrädan som målades svart. Lite torrbortsning och ett par bälten av smal tejp fick avsluta jobbet.

Hogge38
0

Det står inte i beskrivningen hur många gr. nosen ska blyas men jag klämde in så mycket som fick plats och hoppas att det räcker.

Hogge38
0

Lite ref. är alltid bra att ha till hands och det finns två billiga och bra böcker om J21/J21R. Jag rekomenderar starkt den nya boken till vänster som har massor av färgbilder och ritningar.

Roca
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul projekt pch extra kul att man nu kan bygga både J21 och J21R OOB. Hellers sats finns också i min bygghög, ska följa ditt bygge och få inspiration!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Hogge38
0

De stora bitarna på plats och passformen var bra. Det visade sig också va mer än tillräkligt med bly i nosen. Glad

starhawk
0

#5: Mer än tillräckligt? vek sig nosstället då? Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hogge38
0

Det hade ju varit troget förebilden Skrattande

PonCar
0

Tycker J21:an är en fantastiskt spännande design!  Roligt föja detta bygge.

Fanders
0

#8 Tycker också detta plan har en väldigt frän och orginell design!

#2 Härligt att det stog någonting i beskrivningen om det. Jag bygger just nu en tunnan och när jag satte ihop de grövsta delarna på planet visade det sig att den stegrar när den står på landningsställen.

Som tur var hade jag inte limmat i slutmunstycket till raketmotorn i änden av planet, så jag kunde hälla i vitlimm som då rinner ner och lägger sig i nosen på planet.

I eftermiddag ska jag se om min dos av lim räckte för att få den i jämvikt :)

Hogge38
0

Jag grundade med Armypainter vit sprejfärg. Färgen är dock lite grov så jag fick våtslipa med 1200grit efteråt för att få en lite jämnare yta.

Hogge38
0

Maskinen var målad i dåtidens standardcamouflage,  W26/058 Blågrå och W25/325 Olivgrön. Jag blandade den blågrå färgen av 20 delar Vallejo 992, 10 delar 951, 2 delar 808 och 1 del 915.

Hogge38
0

Resultatet var hyfsat nära mitt färgprov, ev någon pytteliten mängd gult som saknas. Det är den vita och gula färgen som styr resultatet, byt ut en del grå mot vitt och det blir ljusare, lägg till en mycket liten mängd gult och färgen blir mer blågrön. När jag kontrollerade den blågrå färgen på flygvapenmuseum så skilde det en del på planen och just 058 har blandats av många tillverkare i över 60år med olika medium, pigment och lösningsmedel. Så om färgen ligger nånstans i den skalan som syns på bild så är det nära verkligheten.

Hogge38
0

Det va tur att jag började bygga Heller's J21a för när Special Hobby släpper denna http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/article.asp?data=8790272772_~d_20110407_073348_~t_Riktigt_fina_nyheter_fr@229n_Tjeckien@033_~a_Bj@246rn_Fransson.xml

lär inte många gamla Heller bli byggda. Glad Och vilken härlig märkning, det är så snålvattnet rinner! Tungan ute

Hektor
0

Härlig kärra Hogge! Såg just att Max på rebellen annonserade om Specail Hobbys variant, så den kanske inte är så långt bort!

Hogge38
0

jag blandade till den olivgröna av 10 delar 915 och 3 delar 950. Nu upptäckte jag att den vita grundfärgen fortfarande var lite grovkornig på sina ställen. Jag ska köra med vanlig tamiya ljusgrå som primer i fortsättningen. Det var en stor skillnad att lägga vallejo ovanpå en primer mot att spruta på ren plast. Färgen fäster ordentligt och lyfter inte när man drar av maskeringstejpen. Jag sprutatde på ett lager pledge. Man kan se ojämnheterna i ytan pga av den dåliga primern på bilden men efter dekaler, vädring och ett lager halvblank slutlack så blir det nog hyfsat.

[Tunnan]
0

Du har fått till nyanserna väldigt bra tycker jag
Så mycke närmare kan man nog int komma.
Tummen upp Glad

Hogge38
0

Lite småpyssel på förmiddagen innan det är dags att jobba. Jag kan starkt rekommedera Gator Glue, många har säkert redan prova den men för er som inte gjort det så är det ett akryllim liknade trälim i konsistens och egenskaper men ger en mycket starkare fog och avsett för plast och metall. Fogen går bra att måla på. Jag har använt den till att limma ets och klarplastdelar och det sitter mycket bra. Limmet går att späda med vatten och pensla på men tål vatten så fort den är torr. Om limmet torkat i t ex. penseln så går det att ta bort med ajax.

Hogge38
0

Dags för dekaler Glad. Jag köpte dekaler till J21 på Hobbycenter senast jag var där nere. Jag har aldrig provat deras dekaler men  de ser fina ut. Jag får börja med undersidans kronmärken och se hur de funkar.

Hogge38
0

Dekalerna på plats. De gick på väldigt smidigt och dekalfilmen blev helt osynlig. Det blev en hel del godis kvar på arket som säkert kommer till nytta.

PonCar
0

Väldigt fint blev det! Får jag fråga var du hittat din "Pledge"?

Hogge38
0

Jag tittade in på SF-bokhandeln igår och kom ut med en stor 400ml burk med satinlack från Games Workshop. Väl hemma testade jag sprejen på en bit målad plasticard och blev faktiskt lite överaskad av det fina resultatet. Jag bestämde mig för använda den på min J21a.

Hogge38
0

Nästan klar med J21an bara antennen och glaset i nosen fattas. Jag blev väldigt nöjd med finishen från GW-sprejen och ska fixa en burk av deras klarlack och prova på nästa modell. Jag har varit väldigt sparsam med vädringen och bara lagt lite Vallejo black ink här och var.

Hogge38
0

Mer bilder

Hogge38
0

Bild3

Hogge38
0

Bild4

Hogge38
0

Bild5

Nibex
0

Verkligen snyggt bygge- Grattis!

Charlie82
0

Snyggt Hogge! Vilken härlig kärra!Skrattande

Roca
0

Det ser mycket bra ut Hogge. Snyggt och rent bygge och den här sista finishen ser väl realistisk ut, är det sidenmatt man brukar säga på svenska?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Hogge38
0

Tackar Glad

#20 Det verkar som de ändrat flaskan nyligen och ev. innehållet. Så jag är osäker på villken typ det är som gäller nu.

#29 Halvmatt eller sidenmatt båda går lika bra.

strigon
0

Rigtigt snyggt! inget går upp imot en Svensk kärra! :)

PonCar
0

Helt Suveränt! Så snygg.Skrattande Den vita spiraldekoren på spinnern är ju en höjdare!

[Tunnan]
0

Himla snygg J-21a du byggt ihop.
Grattis till ett mycket lyckat ressultat.

Hogge38
0

Tack tack Glad.

När jag forskat lite på nätet så har jag upptäckt att den olivgröna färgen 325H är mycket lik Raf Dark Green och ANA613 Oliv Drab. Alla kan lätt blandas av gult och svart. (Dark green blandades av Kimrök och gulockra) Som kuriosa kan nämnas att Oliv Drab var ett godkänt substitut för Dark Green på Engelska plan f o m 1942.