Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettwhat-if
Läst 4226 ggr
Roca
0

Airfix 1/72 Comet NF I

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag är inte säker om början på det här bygget har publicerats i någon tråd här, men här kommer den något "urartade" versionen…rödfärgen blev inget bra och jag ville inte bygga en "Grosvenor House" som alla andra av min DH 88 Comet, så den fick bli en nattjägare istället Cool

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Ser bra ut Peter! Nattjägare är ju inte fel!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Roca
0

Tack! Dekalerna kommer från Airfix Defiant, min vana trogen plockar jag dekaler fram och tillbaka. Defianten var egentligen en nightfighter, som nu är omgjord till dagjakt, men saknar koder - hmm, att man ska göra det så svårt för sig Obestämd

ElLobo
0

#0: Häftigt projekt! Sånt här gillar jag! Glad

[Henke29]
0

Härligit bygge Skrattande
Mer bilder hoppas jag på framöver..

PonCar
0

Ett spännande plan, verkligen. Mer bilder!!Glad

Roca
0

Tack ska ni ha! Ska fixa mera bilder.

ElLobo
0

#6: Perfekt! Ännu bättre! Glad

Roca
0

Sådärja, en bild till kommer här! Har fått dit fina nya rundlar på flygkroppen, samt fin flashes, och så har jag målat propellerblad, landställsbrunnar och ställ, snart klar!

Texxas
0

Ser fint ut Roca

WildeSau
0

Snygg i svart också.

Bara att vänta tills den riktiga Black Magic kommer i luften igen.

Ser att du jobbat på inredningen. Cool

Mina chaufförer fick istället en lobotomering i ögonhöjd för att få plats under huven.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
0

#9; Tackar Texxas

#10 Tack! Just det, det finns ju en hel del häftiga varianter av Comet, flera på Airwar 1946!

Jo, tyckte det var lika bra att befria piloterna helt från deras lidande, ingjutna i cockpit som de var Skrattande

ElLobo
0

#8: Snyggt!

Roca
0

#12: Tack! Ska försöka få den fädig under helgen.

Azgaron
0

Tjusigt Peter!

Roca
0

Haha, det tog ett tag att komma vidare med den här nattjägaren!

Nu har cockpithuv och ett landningsställ i alla fall monterats. Jag ska sätta dit ett sporrhjul istället för den lilla skidan som följer med i byggsatsen.

Jag har en fundering: Det här är ju en total What-if-modell, men om man tänker sig att den skulle ha opererat som brittiskt nattjaktplan 1940-1941, vilken slags radio/pejl/etc utrustning skulle den ha haft? Vad hade t.ex. Defiant NF eller Beaufighter? Hur skulle antenner etc ha sett ut?

ElLobo
0

Den ser riktigt ilsken ut! Inget man som motståndare skulle vilja träffa på en natt över Engelska kanalen.

Roca
0

Glad Precis! Ja det är en liten argsint maskin ser det ut som!

Framåtskjutande vapen ska den få, inte ett sånt där tungt torn som Defianten, och så lite antenner och sånt, sen får den lov att vara klar!

starhawk
0

#15: Det skulle väl bara vara att kopiera antennerna på Mosquito, i skala 1:72 brukar den bara ha nosantennen, men i skala 1:48 har den om jag minns rätt sex antenner på vingarna också

Glöm inte att vapnen måste ha flammskydd om dom inte är dolda för piloten, annars pajas hans nattseende

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
0

#18: Tack för det tipset! Så självklart att kopiera Mossien att man inte tänker på det! Mycket coolt blir det med de små antennspröten ute på vingarna, ska bygga lite avgas-samlare/skydd och kolla lite på nosvapen också. Än så länge har jag monterat en "vanlig" radioantenn strax bakom cockpit samt en rund "loop" under flygkroppen som en kuriositet Flört, blir nog ett pitotrör på fenan också. Sporrhjulet har jag norpat från en fiendemaskin som jag har många reservdelar till, bilder kommer snart!

Roca
0

Så där ja, andra landningsstället monterat samt ett par antenner! Flera på vingarna och i nosen ska dit också. Har varit hos min far TV-handlaren och plockat på mig lite små motstånd och sånt som antennmaterial Flört

ElLobo
0

Aah! De två kombattanterna! Glad De ser riktigt fina ut!

starhawk
0

Kollade av en händelse upp Mossien den har 6 antenner per vinge! men det är vanliga spröt och inte några specialare som den i nosen

Roca
0

Ok! Ska kika på det arrangemanget; har du kanske nåt bra länktips med lite bilder på antennerna?

Tack på förhand, Peter

starhawk
0

Det skulle vara bilder på byggbeskrivningen då, tyvärr har Monogram slarvat så det fattas två spröt på nosantennen, har en bild på orginalet dvs en Mossie som står vid Yorkshire Air Museum om jag bara hittar den, återkommer

Roca
0

Tack ska du ha!

starhawk
0

Uj då nu hade jag fel igen, det blir 8 antenner per vinge men först har vi nosen på Orginalet ser den ut så här

Visserligen är det fel färg på kärran den skall vara svart, men man ser formen på antennen. På vingens undersida ser det ut så här

Och översidan ser ut så här

Så där där har vi alla om inte Monogram har missat några

Roca
0

Tack för bilden! Och för Ouraganbeväpningen också, kom idag!

starhawk
0

Hallå där Roca du var lite för snabb, du svarade innan jag hann lägga in bilder på vingarna.

Hoppas bomber och raketer passar på Ouraganen

Roca
0

Flört Tack åter igen! Bomberna ser i varje fall ut att passa perfekt som de napalmbomber jag hade tänkt mig, brutalt värre Glad

Roca
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu får den här svarta faran lov att vara klar den med! Jag orkar inte konstruera några antenner, tack för all hjälp starhawk, men det får bli till nästa nattjägare!

Vi antar helt enkelt att denna DH 88 faktiskt är en Mk. I på samma sätt som Defiant Mk. I (NF) och alltså inte är utrustad med radar. Vapenportar motsvarande 4 små MG i vingarna, i form av dekaler från Airfix Hurricane har den fått i alla fall, så helt försvarslös är den inte Glad

Snart dags för flera Comets dock, då Airfix ju har givit ut den igen med nya dekaler.

starhawk
0

Piloten får alltså använda sig av den äldsta varianten av radar "Eyeball Mk I" se till och mata honom ordentligt med morötter Flört

Roca
0

Just precis Flört

Azgaron
0

Tjusigt bygge Peter! Kul med nattjägare!

[Henke29]
0

Snyggt bygge Roca Skrattande

Roca
0

Tack ska ni ha Håkan och Henke! Tre modeller färdiga hittills i år då, bara att gneta på!

ElLobo
0

Den ser mycket bra ut, Peter.

[Tunnan]
0

Snyggt Peter

Roca
0

Tack, ElLobo & Tunnan!