Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 4552 ggr
Charlie82
0

DDR Nostalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter i "hårda förhandlingar" med en amerikan om hemleverans av denna underbara skapelse. Ilyushin Il-62 i Interflugs färger. Skala 1:100. Enligt mig det snyggaste passagerarplanet som någonsin existerat. Kommer ihåg när man såg dessa på Arlanda, då i Aeroflots färger. Tillverkaren är KVZ Modell från det forna DDR och modellen kom 1965. Så snygg boxart!

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fin årgång! Lycka till med förhandlingarna!

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Box-arten är en riktig masterpiece! Vlken fart och fläkt!

[Tunnan]
0

Ja en sådan modell hade inte varit fel.
IL-62an är även en av mina favoriter i passargerarchangen.
Fick just hem en Jak-48 i samma skala och troligen av samma tillverkare.

Charlie82
0

Ja det är en lite udda skala. Jak 48 låter intressant. Jag vet att KVZ hade ca 40 modelltyper i sitt sortiment. I princip samtliga var gamla sovjetkärror.

bosnafly
0

Min Yak-42 nu när vi snackar om gamla sovjetiska civila plan,hittade hem till mig efter 2 månader,från ryssland,tror de skickade den med häst o vagn nästan.Tycker oxå om såna plan men skulle inte vilja flyga i nån sån.Min är o skala 1/144 o i resin,dyr som sjutton blev den men värd sina pengar.

sani

www.bosnafly.n.nu

[Tunnan]
0

Sorry, Ja 42 heter den och inte 48 som jag skrev innan Skäms

Charlie82
0

He he…Vill man ha livet i behåll är det nog säkrast att nyttja häst och kärra. Ser man vilka bolag som fortfarande flyger Il-62:an så förstår man. Air Koryo (Nordkorea), Angola Air, Cubana mfl. :)

JaguarMkVII
0

Jag har för mej att det någonstans i gömmorna finns en Tu154 utgiven av VEB för många herrans år sen. Frågan är bara var…

Charlie82
0

Det är också en läcker kärra. Det tillverkades en experimentmodell av Tu154 där mittenmotorn drevs av naturgas. Hette Tu155 och byggdes i ett enda ex.

NBISaladin
0

Fabrikatet på modellen på bilden är VEB/Plasticart.
Stenhård styren, så kolla noga delarna, det är rätt vanligt att de större bitarna som kropp o vingar är knäckta!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Charlie82
0

Kollade upp det. Du har rätt. Dom hette KVZ i början men bytte sedan namn. Säljaren påstår att all är helt och av de bilder jag sett så verkar det stämma. Är ju alltid en viss risk att köpa pensionerade modeller. Skulle önska att något gav ut denna på nytt, Revell övertog ett par av VEB:s modeller men tyvärr inte denna Rynkar på näsan

WildeSau
0

I 1/144 finns det några fina Interflug-maskiner också

Zvezda Tu 154M

med dekaler från BOA decals

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Och på väg hem från ett forna östland, även en Tu-134

AZ Models

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Charlie82
0

Underbara flygplan! Kan tänka mig at Zvezda håller en helt annan kvalité på sina modeller än vad VEB hade Glad Il-62:an hade typ 30 delar på sin höjd.

J35B
0

Påminner mig om ett av de värsta byggen jag givit mig in på. Nämligen att försöka få rätsida på VEB Plasticarts Tu-144. Efter massor av slit blev den faktiskt riktigt bra, betydligt bättre än jag vågat hoppas på. Men något värre projekt har jag aldrig varit med om, varken förr eller senare.

Inte blev det bättre av att modellen visar prototypen, medan jag ville bygga serieversionen. Men med lite vilja går allt. Glad 

Formen på kroppen slipades om, allt framför Aeroflotloggan är i princip helt scratchbyggt, liksom motorgondolerna och alla ställ. Vingar och fena har formats om vilket är värre än man kan tro, eftersom den är gjuten i en slags bakelitliknande plast - vilket inte heller direkt underlättade när jag skulle få till det typiska hänget på vingarna. Alla dekaler fick tillverkas på den egna skrivare.

Men en spännande erfarenhet var det och ett vackert flygplan är det. Hasse kanske minns det från VSSFNK-2008.

Azgaron
0

Snyggt bygge J35!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Charlie82
0

Skräm mig inte nu. Har en Tu144 i 1:100 från Modelmaster på väg hem. Slog mig precis att dessa kärror blir rätt stora i denna skala. Undrar vad sambon ska säga Skrattande

Charlie82
0

Ruggigt snyggt bygge förresten!

Charlie82
0

Förhandlingarna har lyckats och båda parter kom överens. En Interflug Il-62 lyfter från Las Vegas inom de närmsta dagarna och landar (förhoppningsvis) i Stockholm. Hoppas Kuznetsovmaskinerna pallar för långresan. Nu väntar en brottningsmatch med äkta östtysk kommunistplast SkrattandeSkrattandeSkrattande

J35B
0

Grattis! Kan dessutom glädja dig med att Model Masters Tu-144 är samma som VEB Plasticarts. Skrattande 

Lycka till med båda två, har byggt deras Tu-134 och Tu-154 för länge sedan, men Il-62:an kunde jag bara drömma om (det här var långt innan Internet…) Framför allt Tu-154 är förhållandevis fin, får du tag på den, kan jag rekommendera den. Stor är den också - precis som Tu-144:an!

Charlie82
0

Kunde väl tänka mig det. Nåja jag gillar utmaningar så ett par extra gråa hårstrån kan jag leva med Glad