Brandbil som plastmodell
Är det någon som har en aning om någon tillverkare har gett ut Scania eller Volvo brandbilar i plast? Vilken skala som helst dock gärna lite större. Hittar ingen lastbil med t.ex. Scanias Crewcab (dubbelhytt).

Jag tror att utbudet av plastbyggsatser i skala 1/24-1/25 är ganska dåligt. De flesta köper nog rätt lastbilstyp och gör sedan egna påbyggnader. Och det gäller på både plastbyggsatser och på t ex EMEK-bilar.
Men jag vet att Italeri har en Volvo F6 i stegbilsutförande, #784. Det är nog en av de få "färdiga" jag vet om.

Många som bygger av EMEK-bilar tar och kapar och sätter ihop två hytter.
Här är ett exempel på det: scania P230 servicebil med crewcab!
Och ett exempel på ett brandbilsbygge: Räddningstjänsten Oxelösund - EMEK!
Ja titta! Vilket jobb! Skulle onekligen vara spännande att pröva på ett dylikt bygge. Tack för tipsen! Konstigt ändå att det finns så få plastmodeller med detta tema. Britterna t.ex kör ju nästan bara Scania och Volvo inom räddningstjänsten numera.

Ytterligare några byggtrådar:
Tackar tackar! Tror ett försök kommer att gå av stapeln inom en inte alltför avlägsen framtid.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag byggde den där Italerin när den kom ut på 80-talet. Vill minnas att byggsatsen var synnerligen bra men att det är bara hytten som är Volvo. De hade den hytten ihop med flera andra tillverkare som Renault, Iveco och White. Jag är inte hundra men jag tror att chassit i byggsatsen är ett Iveco eller Magirus-chassi. Om det finns någon upplyst person som vet mer i ämnet är jag idel öra

Det stämmer, jag har också läst något liknande. Jag har för mig att jag läste att det var Iveco, men jag kan ha fel.
Vad man kan se av boxarten så är iaf. tillverkaren av stegpaketet Magirus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
KFS har en "Crewcab" i resin för Italeris R-Scania. Den borde passa dig perfekt, den är dock inte billig, 55 pund, den finns även hos Virago hobby för dryga tusenlappen.
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Det var sjutton! Tack för tipset. Trodde jag var i en återvändsgränd. Hujedamig vilket pris, men smakar det så kostar det.
Största bekymret med att bygga själv är att jag inte hittat någon med dubbelhytt. Har provat bygga men det är i det närmsta omöjligt att få det snyggt då det är så komplicerade karossformer.