Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 4698 ggr
gigabyte
0

Posten Logistik AB

Har ett paket från hongkong som sitter tydligen fast på något sätt i Malmö post tull dom har hållit paketet  i 4-5 dagar nu är det något ovanligt ,eller tar det lite tid med förtullning ?

Raven
0

Det brukar komma ett inbetalningskort, där man skall betala den tull, moms etc som är tillämplig, innan de skickar det vidare. Så här i semestertider kanske den hanteringen tar extra lång tid?

Fast det var några år sedan jag importerade nåt nu, så saker kan ha ändrat sig.

gismo76
0

Hallå det har hänt mig några gånger men brukar komma ett inbetalningskort som sagt bara att betala och få ut paketet på Posten.

Gismo

gigabyte
0

Tack för svaren ! Har bara importerat en gång tidigare då till en mindre summa som inte är tullpliktig ( under 300 är ej tull pliktigt  om jag fattar rätt ) så nästa gång om jag beställer blir det troligen under 300 ,man får ju ändå en heldel borta i Kinas land för den summan .

Greenhorn
0

Ah! en tråd som passar mig utmärkt dagen till ära! Jag har i snart 2 veckor hållt på att tjafsa med Malmö posttull om ett paket från USA med lite smådelar till min gamla folkvagn. Dom skickade ett brev där dom krävde kvitton i pappersform från köpet. Eftersom jag köpte delarna via nätet och betalade med PayPal finns inga papperskvitton….men neeeejdå, post-byråkraterna i Malmö lyssnade inte på det örat. Jag fick ett nytt brev där dom bad mig maila länken till min PayPal så dom kunde se ett "digitalt kvitto", men för att göra det måste man lämna ifrån sig sitt lösenord på PayPal, vilket jag vägrade. Jag mailade då United States postal service och angav paketets spårnummer och frågade varför paketet skickats omärkt. Dom svarade att inga paket skickas utanför USA's gränser utan att ha en innehållsförteckning samt varans värde och att denna ska sitta utanpå paketet i en liten plastficka. Jag ringde ÅTER posten i Malmö (15 minuters telefonkö…..) och angav återigen paketets spårnummer samt med uppmaningen att öppna plastfickan med fakturan och tulldeklarationen. Jag fick då svaret att dom inte hade befogenhet att öppna sådant….öhhh… Vi det laget hade min vänliga natur nått vägs ände och använde en vokabulär som inte passar sig…nånstans…typ. Det slutade med att personen i andra änden (säkert en sommarjobbare, ha ha) lade på luren. Efter fem dagars väntan kom paketet idag!! he he, tydligen tog mina ord skruv. Hursomhelst, en massa tjafs och byråkrati för ett paket vars sammanlagda värde var 387kr och som dessutom fick lösas ut för 246kr. He he, länge leve gamla svedala!! Fundersam

gigabyte
0

HUGA vilket moment22 ,och jag som har ett paket hos samma pojkar ,mina neeeeeeeeeeeeeeeeerver  tänk vilka hjärnsläpp jag skulle åstadkomma vid den dylik situation ,jag som är så lung o fin Skrattande

Greenhorn
0

#5 Jepp, himla surt. Men å andra sidan har jag beställt både hobbygrejor,bildelar, hojdelar osv från USA minst 100 gånger de senaste tre åren och denna försändelse var den första som krånglat till sig ordentligt. Ditt paket kommer säkert hem, det kan ibland ta några dagar för tullen att "få tummen ur" Cool

Azgaron
0

#4 Vilket krångel! Snacka om byråkratistrul!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Raven
0

Då, för en massa år sedan (fem tror jag det var), när jag beställde en RC bil från Hong Kong, hamnade jag i en liknande sits. Företaget som jag köpte bilen av hade inte lagt ner någon följesedel som visade värdet av varan (självklart kan tullen öppna paket för att kontrollera innehållets värde). Men då räckte det att jag printade ut emailet med orderbekräftelsen, där priset och frakten framgick.

Azgaron
0

Jag är tacksam för att jag inte råkat ut för tullen än!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

denstore
0

Hela grejen att man ska tulla som privatperson är ju egentligen befängd. Jag har inte fått dra av momsen i ursprungslandet, så det finns ingen anledning att jag ska krångla med sånt här. Är det grejer för eget bruk, så borde de bara skita fullständigt i det. För inte så länge sedan råkade jag ut för samma sak. Hade köpt en modell i Hong Kong, och den kom hit och fastnade i tulle. De bad om kvitton, och jag frågade vad som stod på innehållsdeklarationen. Där stod det $75 sa dem. Jag frågade varför hon inte kunde lita på det. Hon berättade att om det var på belopp över 400kr, så var det brukligt att begära in kvitton. Jaha, så om man är skurk, var är det då som hindrar mig att skriva $5 då då, frågade jag. Nä, det var ju ingenting fick jag höra, men då gick det ju ändå aldrig att bevisa….

Vad är sensmoralen? Jo, att om man är riktig skurk, så skiter tullen i en, medan om man är vanlig svensson, som försöker hitta billiga saker, då slår skatteapparaten ner i en…..

ElLobo
0

Utan att ha kollat närmare på hur det ser ut i år, så gällde i alla fall följande förra året:

Tullkostnaden är många gånger marginell, det är momsen som läggs på samt expeditionsavgift som utgör den större delen av det man betalar vid privatimport.
Enligt reglerna så ska alla paket som kommer in i Sverige förtullas, men det är inte ofta som reglerna följs, utan man får hoppas på turen att ens paket inte tullas.

Läser du på Tullverkets hemsida, eller kontaktar Posten, får du beskedet att du skall betala svensk moms på alla varor som kommer från länder utanför EU. När det gäller tidningar och böcker så är det 6% moms och inte 25% som annars. Momsen räknas på varans värde PLUS frakt!
Om summan inklusive frakt övergår 300 kr skall eventuell tull också betalas.

Det hjälper inte om paketet är märkt med "Gåva", fastnar det hos tullen får du betala svensk moms i vilket fall som helst.

På Tullverkets hemsida kan man läsa om www.tullverket.se/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter/tankpadetharnardukopervarorpainternet.5.7735ec6c11a23e0e7fc8000281.html Länken öppnas i ett nytt fönster" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Internet-handel. Dessutom hade de förra året en tjänst med vilken man kan kolla vad slutpriset blir för varorna.

denstore
0

Jo, jag är medveten om att man ska betala moms på allt som kommer, men om man t.ex. köper en bok från USA á 300kr, så är deras expeditionsavgift den i särklass dyraste posten utöver inköpspriset. Även momsen känns som en ganska överdriven sak att begära ut, med tanke på att man inte har något annat sätt att betala än att de ska ta in alla paket deklarerade till 400kr eller mer.

Mitt starkaste argument för att det här systemet är bisarrt är att om jag gör allt efter regelboken, och får avsändaren att fylla i det rätta värdet o.s.v, så kommer mitt paket att fastna, det tar minst två dagar innan de har fått ut sitt brev till mig, ytterligare ett par dagar för dem att behandla ärendet, och sedan ska det skickas med utbetalningskort till mitt postställe, och utlämningsavi ska levereras. All denna tid, på ett paket där jag kanske har betalt dyra pengar för att få det skickat express? Ja, express till sverige, men snigelbehandling inom rikets gränser. Om jag däremot medvetet bryter mot lagen, och ber avsändaren skriva $15, så kommer paketet att komma till mig utan minsta fördröjning. Idioti…..

Asroma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heej allihop! såg att mitt packet med klockor fastnade i tullen idag! :( värde ca 2600kr ) hur kommer ja billigast undan?

ElLobo
0

Tja, det mesta tyder på att det bara är att slanta upp. Flört

Har du importerat från ett icke-EU-land, så blir det 25 % moms på summan av varornas inköpsvärde plus frakt. Därtill kommer eventuell tull. Och dessutom tillkommer expeditionsavgiften.

Förresten, gå in och aktivera din sajt så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.

Det är bara att klicka på Min personliga sajt, så blir den automatiskt aktiverad.

[Jarl]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ooshit vilket magknip man fick då.Skrikandes

ElLobo
0

2 600 plus frakt plus moms plus expeditionsavgift …

Det blir väl omkring 4 000, kanske 4 500 kr totalsumman hamnar på.