NCS ref över flygvapnets färger
Jag har en idé om att en gång för alla ta fram en vettigt färgreferens över flygvapnets maskeringsfärger. Som det ser ut idag så finns det ingen vettig ref. utan mest en massa overifierade bedömningar som ofta pekar mot amerikansk federal standard 595. Idag finns NCS-systemet som känns betydligt mer omfattande och lättåtkomligt för oss svenskar. Försvaret använder själva systemet till allt utom just maskeringsfärger för att slippa att ta fram egna färgprover. Att inte maskeringsfärgerna är med beror nog inte på att de inte finns i systemet utan för att de har strikta specifikationer.
För att få en riktig översättning från maskeringsfärg till NCS krävs ett färgprov från FMV och en NCS-färgscanner. En scanner kostar tyvärr ca 6000kr men det är säkert möjligt att få låna eller hyra en. Det är inte så många färger det rör sig om så det borde vara ett genomförbart projekt. När vi sedan har NCS-nummer kan vi när som helst både nu och i framtiden lätt beställa exakta färgprov. Detta är något som många kan ha glädje av.
Jag börjar med att fråga här om någon har tillgång eller möjlighet att få tag på försvarets färgprover över dessa färger: (förutsatt att det ej bryter mot någon lag)
(* ej officell NCS matchning, ej verifierad!)
032M grå
033M mörkgrå
322M ljusgrön
325H olivgrön S 8005-G80Y*
326M mörkgrön S 8010-G30Y*
328M mörkt olivgrön S 8005-G50Y*
438M mörkblå S 8010-B10G*
507M brun
Jag undrar också om någon har tillgång till en NCS-scanner eller vet var man kan hyra en.
Ps. Någon som vet varför författarna av boken kronmärkt matchade mot FS595 i stället för NCS?
Vid någon av modelltävlingarna så sålde IPMS Sverige ett blad med färgprover till ovansidan på Viggen. Kanske dom har några kvar.
Troligen hade författarna en FS595 färgprovkatalog att matcha mot.
Den har ju sålts här i Sverige också ibland.
Flygvapenmuseum gav ut en CD med tillhörande färgprover som dom matchat mot muséets plan.

Jag har FVM:s färgkarta nånstans i gömmorna. Skall kolla när jag kommer hem. Borde det inte gå att snacka in sej hos närmaste färghandlare med självaktning? De har ju utrustning för att scanna och matcha färger. Jag gjorde det med en bit målad väv som de matchade perfekt.
#2 Oj var får man tag på en sån? är det riktiga färgprover eller är det tryck?
Hej efter att ha frågat och kollat runt på olika forum så har jag lyckats få hjälp att få fram de flesta av FV´s färger. Så här kommer listan.
003 vit S 0502 Y
007Gråvit S 1005-G80Y
011 Benvit S 1010-Y10R
014 Bengul S 1020-Y10R
023 Gulgrå S 1030-Y10R
031 Ljusgrå S 3502-G
032 Grå S 2002-G Undersida J35J, JA37
033 Mörkgrå S 5000-N Ovansida JA37
035 Pärlgrå S 5502-G
041 Ljust gulgrå S 2010-G90Y
058 Blågrå S 5010-B30G undersida j21, j22, j26, j28, j34, j35, AJ37, sk50, sk60, sk61 mm.
067 Mörkgrå S 7005-B80G
076 Armégrå S 8005-G80Y
095 Svart S 8505-B20G
115 Skär S 2040-R10B
126 Röd S 2070-R
223 Ljust orange S 1070-Y40R
226 Orange S 1070-Y50R Tp4, tp78, tp 81
251 Grågul S 2040-Y20R
255 Gul S 1070-Y10R sk16, sk50
282 Gröngul S 1060-Y
303 Ljust gulgrön S 1020-G70T
311 Blågrön S 3030-G10Y
313 Grön S 2570- G30Y
314 Blågrön S 4020-G10Y
318 Mörkgrön S 8010-G10Y
322 Ljusgrön S 6030-G30Y Ovansida AJ37, fordon, helikoptrar
325 Olivgrön S 8005-G80Y ovansida j21, j22, j26, j28, j32, j34 helikoptrar, fordon mm.
326 Mörkgrön S 8020-G30Y Ovansida AJ37, fordon, helikoptrar
328 Mörk olivgrön S 8005-G50Y Ovansida j35, sk50, sk61,tp84, tp101
333 Grågrön S 6010-G10Y
415 Blå S 3060-B10G
438 Mörkblå S 8010-B10G Ovansida j35, sk50, sk61
490 Violett S 5030 R50B
505 Brun S 5040-Y30R
509 Mörkbrun S 8502-B
Duvgrå S 3502-B Undersida JAS 39
Pansargrå S 5502-B Ovansida JAS 39
Grafitgrå S 7502-B Märkning JAS 39
Grön RAL 6003 Ovansida SK 61 (senaste målningen)
Grå RAL 7001 Undersida SK 61 /senaste målningen)
Ljusgrå BS 626 Cammouflage TP 84
Mörkgrå BS 638 Märkning TP 84
Pru blue BS 636 S 31
Ps. här kan man titta på kulörerna och även hitta närmaste match i bla Fs595 och RAL

Imponerande jobb du har gjort!
Det smög sig in ett litet fel i listan, det ska vara:
326 Mörkgrön S 8010-G30Y Ovansida AJ37, fordon, helikoptrar
Intressant att se att t ex. 325 Olivgrön (Lansen mm.) bara innehåller svart och gult och inte alls är grönaktig trots namnet.
Efter att ha luskat lite på nätet så är tydligen den gröna tonen som syns på många plan ett resultat av solblekning.
Jag gjorde en liten sammanställning av de matnyttigaste kulörerna med länkar till färgprov här:
http://hogges-modellbygge.blogspot.com/2011/03/forsvarets-maskeringsfarger.html
Det skulle vara intressant att se dessa uppgifter översatt till diverse modellfärger typ Tamiya, Gunze, Vallejo etc.
/Stefan
Tyvärr har man inte så stor nytta av en exakt match i tex. Tamiya, färgen skulle bli alldeles för mörk. Den blå 438M blir svart i modellskala. Men om man studerar "Hue map & color details" under länken http://www.perbang.dk/rgb/001318/ så kan man hitta en ljusare varianter som passar bättre på en modell. Tyvärr vill ju modellfärgstillverkarna sälja så mycket färg som möjligt och de har sällan "rena" färger som cyan i sortimentet annars vore det enkelt att bland cyan och svart tills man är nöjd.
Nu vet jag inte om det var ett svar på det jag skrev i #9..? Hur som helst - jag vill absolut inte låta nedvärderande på något sätt, men jag förstår nog inte riktigt hur man ska använda dessa uppgifter. Hur göra för att omvandla till passande hobbyfärg?
/S
Jag missförstod nog dig. Min tanke med det hela är att ha en fast utgångspunkt för att blanda till egna färger eller för att hitta lämpliga färdigblandade färger. Låt säga att jag vill bygga en J35 Draken och inte är nöjd med beskrivningens färgval då kan ta orginalfärgerna 328M och 438M. Jag börjar med 328M som motsvaras av NCS S8005-G50Y den är alldeles för mörk men jag kan välja att ta grundfärgen en ljus gulgrön tex Humbrol 99 och blanda i svart tills jag är nöjd eller välja en kulör som liknar någon av de ljusare nyanserna tex Humbrol 159. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt med 438M, grundfärgen är ljusblå som mörkas ner eller så tar man en som liknar tex Humbrol 157 (kanske lite för ljus).
#12 Jo, men hur gör man för att stämma av själva skärmbilden med respektive hobbyfärg? Om jag vill använda det jag ser på skärmen som referens, så antar jag att jag måste göra någon form av kalibrering av skärmen? Att printa ut en bild ger väl sannolikt inte heller korrekta nyanser/kulörer? Eller finns även hobbyfärgerna "specade" enligt detta system?
Här kan du ställa in skärmen:
Nä att printa ut har jag provat och det blir inge bra. Jag tror att Vallejo är bäst om man vill blanda själv även om de inte följer någon standard de andra tillverkarna har ju mest färdiga blandningar i sina sortiment. Annars är det ju inte så jäkla viktigt att det matchar exakt huvudsaken är ju att det ser bra ut på modellen. Vallejo air 05 och 15 borde tex fungera ihop på J35. Till undersidan verkar den klassiska Humbrol 87 passa bra.
Jag får väl börja med att säga att jag tycker det är kul att du lagt ner så mycket jobb på detta Hogge!
Dock är allt detta ganska värdelöst för mig och ca 10% av den manliga befolkningen.
Jag kan inte sitta och ta fram en färg på skärmen, hur väl skärmen än är inställd och omsätta det till en användbar kulör.
Så utan förslag på vilka färger (eller blandningar) som jag kan använda så är jag ganska hjälplös.
I övrigt har det varit intressant läsning och bra initiativ!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jag vill bara kasta in en liten varning när det gäller kalibrera skärmen med testmönster, det går inte att använda ögat som kalibrator för skärmen. Se bifogad bild så borde du själv fatta varför. Att försöka kalibrera med ögat som referens resulterar alltid i sämre felaktiga resultat än orginalinställningar. Men det finns aparater man sätter på skärmen som kalibrerar, men även om du gjort det så är det svårt det här med färger i datorn.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo det är svårt att ställa in exakt. på min stora skärm har jag kalibrerat efter mitt fotolab så jag ser hur mina bilder kommer se ut när de är framkallade på papper. Jag funderar på att köpa ett kalibreringsverktyg men de kostar en runt en tusenlapp så det tar imot lite 
jag hittade ett citat som pedagogiskt förklarar poängen med NCS
"Det är inte så att NCS eller något annat fyrfärgssystem nödvändigtvis är bättre än något av de övriga färgsystemen. Poängen medNCS är att man i Sverige har kommit överens om att använda NCSför att få en gemensam referensram att tala om färger och nyanser runtomkring oss (jmf. språk, svenska är inte bättre än tyska, engelska ellerarabiska att kommunisera med, men i Sverige är det praktiskt attanvända svenska)"
Jag tycker personligen att det här med färg är väldigt roligt och just nu har det blivit lite av en hobby i hobbyn
. Jag hoppas att när jag väl greppat det hela så borde jag själv kunna blanda de flesta färger jag behöver ur ett mindre antal basfärger precis som målare gjort i alla tider. 325H var tex busenkel att blanda till, bara svart och gult.
Teoretiskt går det att blanda alla färger från Gul, Cyan och Magenta men i praktiken behöver man en kall och en varm av dessa grundfärger samt svart och vitt. Kanske lite av en dröm att kunna klara sig på 8 färger men under 20 borde vara möjligt. Om jag räknar alla humbrol som jag aldrig använder har jag säkert över 200 färger hemma och ändå inga som passar direkt ur burken på tex en Viggen. Även om jag skulle köpa 200 till så kommer jag ha samma problem, så det finns mycket att vinna på att lära sig blanda själv.
Jag hoppar av denna tråd nu men återkommer i ämnet när jag lärt mig mer.
Först vil jag skriva att jag absolut inte är ute efter att kritisera eller dissa det du jobbat fram, Hogge. Absolut inte. Jag förstår hur NCS fungerar (jag har i andra sammanhang varit i kontakt med detta system).
Problemet (om det nu ska verkligen ska räknas som ett "problem") är mer av det praktiska slaget. Alltså - på min datorskärm får jag upp en kulör som jag sen ska matcha mot någon hobbyfärg. Att hålla diverse färgprover mot skärmen och försöka göra en matchning funkar sisådär för mig. Mitt färgseende är det (förmodligen) inget fel på, men jag känner att en datorskärms "karaktär" gör det väldigt svårt att matcha & jämföra olika kulörer. Hade man däremot kunnat NCS-specificera diverse hobbyfärger så hade man kunnat se var de landat i NCS-systemet och då haft en en referens.
För mig funkar det bättre att jämföra målade "chip". Då kan jag dra slutsatsen att "pansarfärg X" är väldigt snarlik "Hobbyfärg Y", då utan hänsyn taget till ålder, slitage, smuts och skala. Med "pansarfärg X" menar jag då den färg som användes på förebilden, det riktiga fordonet i fråga. Då har jag något att utgå ifrån som jag sen kan anpassa till en modell.
Jag brukar inte ha svårt att särskilja olika kulörer och tester för färgblindhet klarar jag galant. Men, vad säger det? Inte så mycket, tror jag. Vi människor har, sannolikt, inte ett väldigt utvecklat färgseende jämfört med andra varelser på vår planet. Dessutom, jag har aldrig sett genom några andra ögon än mina egna - så, vad ska jag jämföra med?
Jag förstår problemet, själv tänkte jag först ta NCS-nr till min lokala färghandlare och beställa några provskvättar och måla egna chip med men ju mer jag sätter mig in i färglära så upptäcker jag att det är enklare att identifiera den rena färgen genom systemet, 322 och 326 är tex chartreuse (gulgrön), 058 är Cyan osv. Då räcker det med att hitta en ljust gulgrön och en ljusblå hos valfri tillverkare och sedan blanda i svart tills jag är nöjd. Jag hittade en väldigt ljus gulgrön (vallejo 827 Lime) och började med grundfärgen sedan 20droppar grön till 1 droppe svart sedan 20/2 , 20/3 osv. Det är alltså samma färg med olika delar svart. Jag tycker det är enklare än att sitta och jämföra färgchip dessutom är det ingen risk att färgerna skär sig mot varandra.
Vi får se hur teorin fungerar i verkligheten på min viggen som ligger på byggbordet. 
Liten rättelse. 058 Blågrå blandas av blå + grå och inte svart. Vallejo har 992 Neutralgrå som passar väldigt bra att blanda med 841 Andrea Blue. Jag slabbar vidare med färgerna och det är som sagt "work in progress" Så ta inte det jag skriver som absoluta sanningar
. Det blir en pdf när jag är klar.