Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 5895 ggr
ElLobo
0

Nytt i verktygslådan - kv 1, 2011

Nytt år, nytt kvartal, ny tråd. Glad

felle-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verktyg måste man ju ha.

starhawk
0

Härligt knivset felle, hur är det med pincetterna? har dom släta käftar allihop eller är några räfflade? Själv kör jag mest med Apotekets öronpincett som är vinklad på mitten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
0

Käftarna är släta. Är dom bäste så eller är det bättre med räfflade?

Felix

starhawk
0

#3: Enligt min erfarenhet är det bättre med räfflade, plastbitarna slinker lätt ur en slät käft. Den där längst till höger är en typisk frimärkspincett och när man handhar frimärken så vill man ha en slät käft för att inte skada frimärkena, jag använde ett kort tag min frimärkspincett till modellbygge men gav upp, Apotekets pincetter är räfflade och ger ett betydligt bättre grepp

felle-j
0

#3 Ok, jag kommer nog att skaffa nya och bättre senare.

sponny
0

Drog även hem lite verktyg från byggmötet.

Lifecolors flesh paint set

En Pin vise

Två Tamiya weathering sticks - Mud och Light Earth

Och en Epoxy Putty

TommiN
0

Fick denna sats av min kompis flickvän då jag hjälpte henne att flytta,tillhörde hennes pappa.

PonCar
0

#7: Vilket kap!Skrattande

TommiN
0

Japp,och jag som hade tänkt beställa airbrush hållare,nu behöver inta jag göra det..Glad

starhawk
0

När jag såg den här på e-bay såg den intressant ut, tången såg stor ut och benämndes som "sidavbitare för plast" vilket ju lät intressant

Men… skenet bedrar som man säger! det var en mindre sprueculler här i jämförelse med "orginalet"

förutom mindre storlek har den även väldigt tunna handtag, nåja det fanns ju en bra fil i lådan och brytkniven från olfa ser ju också bra ut och skruvmejslar är ju alltid användbara, pincetten däremot har typiskt släta käftar och därför inte mycket att ha… Obestämd eller man skulle kanske dra lite självvulkande gummittejp runt spetsarna, då skulle man ju få bra grepp

TommiN
0

Fick hem dessa från Ministuff.

StefanW
0

En smidig burköppnare inköpt på Modellex

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Fungerar den till enamelburkar? Flört

En sådan där kan ju vara perfekt! Emellanåt är det ju svårt att få riktigt grepp på en del burkar, trots att de har räfflade kanter.

starhawk
0

#12-13: Jag köpte en sån här på Sparköp

Funkar utmärkt på Model Master och Tamiya-burkar, den vänstra änden kanske funkar på Humrolburkar? den funkade i alla fall utmärkt att ta bort vakumet i marmeladburken

StefanW
0

Och sedan passade jag på att handla av Modellhuset Liden i Mariestad i samband med träffen idag

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

samt en sparybox som jag kommer att komplettera med en slang på baksidan för att styra luftflödet från boxen. Den är ihopfällbar och ett rejält filter som går att byta ut.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

och sedan en ordentlig kompressor Euro-Tec 20A, så nu har jag inte längre mycket att skylla på att jag inte får färdigt något!

Glad

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Nice!

Vad kostade sprutboxen?

StefanW
0

#18 1.500;-

Stefan - Modellbyggare

Greenhorn
0

Mucho trevliga inköp Stefan!
Ser fram emot ett utlåtande om kompressorn efter första testet.

Det blir till att beställa en sådan spraybox hos Christer.

[Jarl]
0

Den där Painting stand set såg ju intressant också.

Sprutboxen är det någon lampa i den?

Denna kommentar har tagits bort.
denstore
0

Hmmh, jag är lite sugen på sprutboxen, men samtidigt funderar jag på att beställa en hopfällbar från ModelMaq.

Så jäkla svårt att bestämma sig….

gismo76
0

# 23 vad kostar denna variant gillade lösningen …Ser dock inte något pris på den

denstore
0

Jag har för mig att den kostar cirka 3000kr. En hel del pengar, men den är fräck.

Joppo
0

Tungan ute Fina grejer Stefan Tungan ute Spray-båset ser mysigt ut.

starhawk
0

En hoppfällbar spraybox vore något, mycket nöjd med mitt hembygge men den tar ju en j--la plats, använder den dock som "limtork" emellan spraytillfällena

Sven-Erik
0

#15-17. Joru Stefan, det var väldigt fina grejer du köpte! Kompressorn går ju inte av för hackor. Och sprutboxen gav ju "Ha-begär"!

piddas
0

min första airbrush inköpt för ett tag sedanGlad tack denstore

denstore
0

Tack själv, Peter!

[Jarl]
0

@29 Den är super, jag har alldrig råkat ut för att den pajar eller krånglat. Jag har alldrig byt nål på min Glad

piddas
0

låter braGlad har doch inte fått nöjet att testa den än då min kompressor inte kommit änRynkar på näsan men den som väntar på nått gott……

starhawk
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bar hem den här igår! Lite av en önske-grej det här

En riktig fräs med koordinatbord och allt Cool här ska fräsas plast så det står härliga till!. Det är en s.k. Microfräs så bordet är bara 20x7 cm men det räcker bra, mycket användbar för St Chamondbygget och vilket annat scratchbygge som helst förresten

denstore
0

Får man fråga vad en sådn pjäs gick loss på? Jag har också alltid velat ha en fräs, men de brukar ju vara löjligt dyra.

starhawk
0

jag fick den för 3180:- har sett den på nätet för 3099:- men då tillkommer frakt förstås.

piddas
0

#33 där är hög vill ha faktor  på denGlad vem säljer dom?

StefanW
0

#33 Proxxon är en trevlig tillverkare med hög kvalité på sina grejor! En maskin man skulle vilja ha i hobbyrummet!

#36 Kolla t.ex. HÄR

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#36: Ja jag köpte min på Wentzels fast normalpriset där är 3975:- för den här, så det finns väl en viss vits med att kolla HAB Electronics som Stefan länkar till frakten kan väl inte gå upp till så mycket?

Charlie82
0

Beställde en H&S Evo 2 in 1 idag. Ser fram emot alla väntande målningar. Supersnabb service på Spraypal.

starhawk
0

Passade på att titta in till Mig&Co idag och köpa en sån här lampa

3 st 14 W lysrör ger ett utmärkt ljus

Kjell

starhawk
0

Och stor är den också, lyser upp hela Valkyrian som ligger och torkar efter att blivit målad på undersidan

ernie87
0

Köpte denna idag, den största frågan när jag testat airbrushing i några timmar var: VARFÖR HAR JAG INTE BÖRJAT MED DET TIDIGARE!!??

Faktiskt en rätt så tyst kompressor, med tanke på att den inte är specifikt till airbrushing:)

Tanten har iaf inte klagat ännu, kan dock bero på att hon inte är hemma ännu ;D

StefanW
0

Posten kom med ett paket från Hayabusa! Snabbt och snyggt packat! Tackar för affären!

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

#43 Tack själv, Stefan.

/S