Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 4567 ggr
Hogge38
0

Airfix Spitfire Mk1a New Tool

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att sätta modellkniven i Airfix nya Spitfire Mk 1a. Glad

Hogge38
0

Cockpitens delar.

Hogge38
0

Jag penselmålade allt med Humbrol Akryl No 78 och sedan målade jag detaljer med Vallejo svart, silver och Cavalry Brown. jag avslutade med en wash och lite torrborstning.

Hogge38
0

Cockpit passade sisådär i kroppen men med lite lirkande kom den på plats. kroppshalvorna var lite skeva så det krävdes några klämmor för att hålla allt på plats medan limmet torkade.

starhawk
0

Dom där blåa klämmorna ser intressanta ut Hogge, var får man tag på såna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Hogge! Snygg cockpit!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
0

Lite spackel behövs i fogen mellan kroppshalvorna. Jag använder flytande spackel för att fylla mindre glipor.

Hogge38
0

Spitfiren har sämst passform av alla de nya Airfix jag byggt så ett gäng klämmor är att rekommendera.

#4 Minns inte riktigt var jag köpte dem men troligtvis Biltema eller Clas Ohlson.

[Tunnan]
0

Mycke snygg.
Jag har också sådana klämmor och jag köpte mina på Feltem…öööh FörlåtSkäms…Biltema ska det vara Flört

starhawk
0

#7-8: Anade nästan det, var det hos Clas hade jag nog redan hittat dom

Hogge38
0

Huven är för lång och måste slipas ner nån mm.

Hogge38
0

Trist att Airfix inte fått till passformen bättre på den här modellen. Men med hjälp av tvingar, spackel och sandpapper blir det snyggt till slut.

StefanW
0

#9 @starhawk, letar också efter dem! Hittar jag några så säger jag till dig.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#9-12: Jo, jag var inne på Biltemas sida och letade, hittade dom inte! Får se om du har bättre lycka Stefan

Azgaron
0

Ser bra ut Hogge! Synd att det inte är bätrre passform.

Hogge38
0

Undersidan har målats med Gunze H74 Sky och sedan ovansidan med H72 Dark Earth. Dags att maskera för H73 Dark Green. Jag scannade kamoflageschemat ur en bok och skrev ut det i skala 1/72. Jag skar sedan ut mallar och tejpade fast på Japansk maskeringstejp och skar ut en gång till.

Hogge38
0

Det är svårt att få mallarna att passa perfekt men det är bara att ta några bitar som blivit över när man skar ut mallarna och passa in dessa. Jag la på några lager Dark Green och lät det torka en stund. Att ta bort maskeringstejpen är nästan det roligaste på hela bygget och denna gång blev det bra, bara några små ställen att snygga till.

Azgaron
0

Det blev riktigt snyggt det där! Snyggt maskat och målat Hogge!

Hogge38
0

Jag avslutade dagen med ett lager Pledge som fick torka över natten.

Hogge38
0

Airfix dekaler är av en speciel typ som bara fungerar bra med Humbrol "Decal Fix" Jag har prövat starka grejer som "Mr Mark Softner" som i vanliga fall smälter andra dekaler utan någon som helst effekt på Airfix dekaler. Dekalerna är rätt styva men om man penslar på Decal Fix både under och över dekalen och väntar en stund så kan man trycka ner den med en svamp eller dyl. Viktigt att inte använda papper eller tyg som släpper ifrån sig fibrer som fastnar i dekalen! Dekalerna som ska representera tyget över ksp-myningarna går inte att använda pga att de inte går att böja över framkanten, här får man måla istället.

starhawk
0

#19: Märkligt! har dom bytt dekaler på sistone? På mina senaste Airfixar har jag använt en kombination av Microscales Microset och Microsol, har funkat hur bra som helst

Azgaron
0

Trevligt! Ser fram emot att se hur den blev med dekaler på.

Microsol och Microset har funkat fint för mig med.

Hogge38
0

Nu är dekalerna på plats, det är en massa småtexter att pilla dit så det tog en stund. Nu får det torka ett par timmar innan jag penslar på ett lager Pledge.

Apropå dekaler så verkar det bara gälla de nya byggsatserna, jag byggde Airfix Meteor som kom för ett par år sen och de dekalerna va som vanligt. Det vore trevligt om de kunde byta till samma som Revell och Italeri för de dekalerna blir väldigt snygga.

Obs färgerna ser väldigt off ut på bilden, de är mörkare men Gunze har inte prickat kulörerna rätt så till nästa modell väljer jag nåt annat.

Azgaron
0

Ser snyggt ut Hogge! Snyggt med dekaler på!

Hogge38
0

Jag målade på ksp-skydden.

Hogge38
0

Nu är alla smådetaljer målade och modellen är klar för vädring.

Hogge38
0

Jag vädrade modellen med oljefärg utspädd i luktlös thinner och torkade av överflödig wash med en trasa.

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt bygge
Med lite vädring kommer det blir om möjligt änne bättre.Glad

[Henke29]
0

Mycket fint bygge detta Skrattande
Ska bli kul att se den klar framöver..
Synd att de ska va dålig passform men annars är dom nya Airfix mycket bättre än dom gamla..

Hogge38
0

Nu är jag klar med Spitfiren. Jag blev ganska nöjd med resultatet Glad

Vad jag kan förstå är detta en av de bättre Mk I på marknaden och jag tycker den va rätt ok att få ihop, synd bara att delarna va lite skeva och att huven va för stor. Om jag skulle bygga den igen så skulle jag köpa nya dekaler till den.

Om jag ska våga mig på ett subjektivt betyg så ser det ut så här (1-5):

Detaljering 4

Passform 3

Dekaler 3

Skalenlighet 4 (ej mätt själv, endast 3e hands info!)

Prisvärdhet 5

Totalbetyg 4

Hogge38
0

Min samling med nya Airfix Spitar i 1/72. Trevligt flygplan Glad

[Hayabusa]
0

Stilig trio Glad

/S

Hogge38
0

Nu har jag lyckats bygga upp en ganska trevlig samling med nya Airfix. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men även om Airfix inte är de vassaste på marknaden så har de ändå nåt speciellt som gör att jag verkligen gillar dem. Tur att jag har fler av dem i bygghögenSkrattande

Hogge38
0

Jag köpte Airfix RAF Airfield Set Glad

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Hogge! Fin Spitfire du fått ihop!

Din saming Spitar och nya Airfux ser väldans trevlig ut!

Blev sugen på att skaffa någon/några själv.

TobbeA
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vädringen gjorde stor skillnad på denna, hur stor del oljefärg/thinner har du använt? Om du inte lagt på pledge hade thinnern i vädringen löst up färgen på planet då?

Bigmek
0

Förbannat snyggt! Riktigt fin samling har du också!Skrattande

Byggde nyligen också en liten airfix spitfire och det var ett riktigt höjdarkit! Jag är ny inom modellbyggandet men min far har pysslat lite med det i yngre dar och han har verkligen inte mycket gott att säga om airfix, men det verkar ju helt klart som att dom fått ordning på grejerna nu för tiden för jag kunde inte hitta mycket att klaga på!

Jag måste fråga bara, hur har du gjort tråden som går från stjärtfenan (det är en långvågs-antenn va?)? Jag har inte lyckats klura ut hur man gör det snyggt än!

Charlie82
0

Köp elastisk tråd på sybehörsaffären. Kapa den aningen kortare än avståndet mellan stjärtfena och antenn. Då sträcker den ut sig och blir precis rak. Sedan kan du måla den.

starhawk
0

Förbaske mig CharlieB2 det var ett bra råd! har äver en Walrus och en Swordfish i högen lär fungera på deras riggning också

Charlie82
0

Kul att höra. Det kommer garanterat att fungera. Ska tråden fästas mitt i någon plastdel brukar jag borra ett mycket fint hål i delen och fästa tråden med en pytteliten droppe superlim. Då får man en snygg infästning också.

starhawk
0

Nja superlim bojkottar jag, får nog bli Gator istället

Charlie82
0

Fungerar säkert utmärkt det också och ett måste om man ska limma vid klara delar.

Hogge38
0

Svar till #35 Nej, färgen är akryl och washen oljefärg. Men det är lättare att torka bort överflödig wash på blank yta.

Svar till #36 Jag kör med varmdragen plasttråd, Bara klippa av en bit av gjutstamen och värma med en tändare eller ljus tills den blir mjuk och sedan dra i båda ändar. se länk: http://www.youtube.com/watch?v=pw0fv6Ot7eQ

starhawk
0

För dom som inte gjort det förr var det där en utmärkt demonstration, en bild säger mer än tusen ord sägs det ju

Själv brukar jag använda den metoden för att tillverka antenner till stridsvagnar, det har inte fallit mig in att använda den till antennlinor på flygplan. har helt enkelt inte tänkt på det … förrän nu

Roca
0

Det är en mycket fin samling du har fått till, Hogge! Många av de nya Airfix-modellerna verkar vara trevliga bekantskaper.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Hogge38
0

Jo jag gillar de nya satserna, de är billiga och roliga att bygga. Glad