Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 1483 ggr
J35B
0

GB 33: BAe Nimrod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Airfix hade tokrea på sin hemsida och sålde ett parti Nimrod för 15:99 pund. Bara att slå till, och två veckor senare landade ett STORT paket!

J35B
0

Stort var ordet! Svårt att tro att den lilla Spitfiren är i samma skala…

J35B
0

För att inte tala om dekalarket…

J35B
0

Bygget är lite bakvänt, första utmaningen är nosställsschaktet som behövde en hel del extra detaljering. Eftersom nosstället skulle monteras redan nu, behövde allt dessutom målas. (Kroppshalvorna är torrpassade.)

J35B
0

Cockpiten behöver egentligen inte detaljeras alls, det mesta försvinner bakom de små fönstren.

J35B
0

Stort blir det…

Denna kommentar har tagits bort.
[Tunnan]
0

Ja det var en redig bamse.
Den blir väl 35-40cm lång kan jag tänka mig.

J35B
0

Ännu större, faktiskt. Nästan 54x49 cm! Lite svår att placera i vitrinskåpet, men det är ju ett senare problem. Glad

Azgaron
0

Maffig modell J35! Ser bra ut så långt!

Kul med stora modeller, men de ska ju ta vägen nånstans sen. Flört

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#8: Gör som jag, Häng upp den på väggen,  Obestämd funderar på om jag skall hänga upp min brevid Vulcanbombaren från Black Buck

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

J35B
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att plocka ihop den så här långt var inte så komplicerat. Största svårigheten är storleken, det är lite ovant. Tror att det gick åt 25 tejpbitar för att få ihop vingarna.

J35B
0

Lite extra detaljer får det allt bli.

J35B
0

Många antenner senare… Men snart är det dags att måla!

ElLobo
0

Det ser riktigt bra ut! Kul med stora modeller, förutom att de är svåra att hantera och placera. Glad

Ser fram emot en målad maskin.

starhawk
0

Har kommit lite efter dig med mitt bygge, har du några tips inför hopsättandet av vingar och kropp?

J35B
0

#15:
De passar riktigt bra, men se som sagt till att ha tålamod. Det enda som inte funkade särskilt bra var passformen på nosställsschacktet. Luckorna går ju inåt och är en del av sidoväggarna. Skulle jag byggt den igen, hade jag skurit bort luckorna och gjort nya av den del som följer med om man vill ha stängda luckor.

Några andra erfarenheter so far: 

- En del är bortglömd på byggbeskrivningen. Den sitter bland glasdelarna och ser ut som en liten parabol. Det är en lykta som ska målas i silver och sedan sitta under det stora lyktglaset på högervingen (om du väljer en av de versionerna som har den).

- Airfix hävdar att de yttre luckorna till huvudstället ska vara öppna när stället är nere. Men på alla bilder jag sett är de stängda. Förenklar detaljeringen av schakten en hel del.

- Har försökt hitta bra bilder på i vilket läge vingklaffar och höjdroder hamnar när kärran står still. Svårt, har inte hittat riktigt bra referenser, men det verkar som om höjdrodren ska riktas någon millimeter uppåt medan vingklaffarna antingen står i plant läge eller är riktade någon millimeter neråt.

- Var också noggrann när du passar in luftintagen. Jag började med att limma ihop dem, slipade insidan och satte sedan fast dem på undervingen, slipade och spacklade. Sedan målade jag insidan och satte dit fläktarna (eller vad det är) innan jag satte på ovandelen av vingen,  slipade, spacklade och bättringsmålade. Har läst att passformen ska vara dålig här, men för mig funkade det rätt bra.

- Lite överkurs är att lyktan i nosen egentligen sitter för högt. Det går att justera, men då hamnar den mitt i höjd med cockpitgolvet.

starhawk
0

Låter som dom slippinnar jag tillverkade för Vulcans luftintag kan komma till heders igen

Det där med landställsluckorna är tydligen en återkommande grej för Airfix, på min TSR-2 stod det också att huvudställens främre luckor skulle vara öppna, men på alla bilder jag såg var dom stängda, nu blir det inget problem på min Nimrod eftersom den skall byggas flygande med stängda luckor däremot funderar jag på att ha bombluckorna öppna

J35B
0

Omvänt mot min, i så fall… Jag ska ha utfällda ställ och stängda bombluckor. Glad

[Hayabusa]
0

Maffigt stor…ser fin ut Glad I tidningen "Model Airplane International" januari 2011 issue 66, finns en byggartikel om en Nimrod AEW.3

/S

ElLobo
0

Jag läser att Storbritannien behåller de två sista Nimrod R1, åtminstone i ytterligare tre månader. De skulle annars ha pensionerats den siste mars och sedan skrotas. Planen behålls i tjänst p g a oroligheterna i Libyen och eventuella åtgärder där.

Länk: Britain won't scrap spy planes