Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2639 ggr
Charlie82
0

Ny airbrush

Hej!

Som nybliven medlem här tänkte jag fråga er med lite erfarenhet. Har efter 14 års uppehåll börjat bygga modeller igen då det är så fantastiskt roligt. Tänker införskaffa en airbrush och valet står mellan H&S evolution 2 in 1 och Iwata High Performance HPC. Vad har ni för åsikter och erfarenheter av dessa? Vill ha något som man kan lita på då min gamla (okänt märke) endast ställde till förtret och gjorde att man tappade bygglusten.

Otroligt bra forum med massa tips och idéer. Har hänt en hel del på 14 år tycker jag Glad

denstore
0

Svårt att säga, särskilt om du enbart vill hålla dig till de två märkena och modellerna. Båda är bra airbrushar.

Frågan du borde ställa dig är vad du har för önskemål? Vad bygger du? Ska det bli mycket snirkligt och smått, eller mest stora ytor? Vilken sorts färg ska du använda?

Charlie82
0

Kommer att nog huvudsakligen att bygga flygplan i skala 1/48 och 1/32 (gillar stora byggen). Färgen jag har fastnat för är Tamiyas akrylfärger samt Vallejo. Har förstått att Vallejo fungerar bra direkt ur flaskan. Hur är det med Tamiyan? Behöver den förtunnas?

denstore
0

Kom ihåg att det bara är Vallejo Air som är färdig att sprutas direkt ur flaskan. Vanlig Vallejo eller Tamiya behöver definitivt tunnas. Jag brukar tunna Tamiya 50/50 och de få gånger jag provat att airbrusha Vallejo Model Color har det nog blivit något liknande.

Till modeller i 1/48 och 1/32 ska du nog se till att ha en hyfsad kopp. De airbrusharna du har tittat på fyller väl de kraven.

Det du borde göra är att försöka få en möjlighet att känna på sprutorna innan du köper. Känslan i handen bör vara en avgörande faktor. Och som försäljare av ett annat märke, så uppmanar jag att även titta utanför de stora märkena.

Charlie82
0

Okej. Tack för informationen. Då jag inte är så jätteinsatt i alla märken vore jag tacksam om du kunde tipsa om lite andra märken som är värda att titta närmare på. Mitt största bekymmer då jag bor på Åland är att det är ett helt dagsprojekt, kanske dygnsprojekt med detta isläge att ta mig till Stockholm för att känna på dessa sprutor. Det är lättare att köpa via via nätet för mig, men det känns som man kanske köper grisen i säcken.

denstore
0

Har du kollat artikeln Att köpa airbrush?

Jag tror jag går igenom de flesta större aktörerna där. Efter att jag skrev den artikeln har jag också börjat sälja airbrushar, först och främst av märket Grex, då jag tycker de ger en bra kvalité för rimligt pris. Säljer och köper också begagnat, servar och lagar vid behov. 

Nu om ett par helger ska ju 08-Open gå av stapeln i Stockholm. Jag kommer tyvärr inte att kunna vara där, men just H&S och Iwata finns ju representerade av Johan på Pumahobby. Kanske Max på Rebell Hobby också kommer att vara där. Han har Badger i sitt sortiment.

Jag vet inte om det finns någon konstnärsmaterialhandel på Åland? De brukar ibland ha airbrushar också.

Charlie82
0

Läste artikeln. Mycket bra genomgång. Airbrushen jag hade för längesedan var av första typen, single action med koppen undertill. Fick aldrig något bra resultat med den. Berodde säkert en hel del på bristande erfarenhet också. Blir en sväng till Stockholm om ett par helger då hör jag. Mycket bra att ha alla samlade på samma ställe då man har lite tidspress Glad. Tycker du man ska välja ställbart lufttryck på själva sprutan eller räcker det med en vanlig luftrycksregulator på kompressorn. Jag bor i villa och har ett hobbyrum i anslutning till garaget där jag har en stor kompressor av vekstadstyp. Tänkte göra en genomföring genom väggen till hobbyrummet och montera en regulator på väggen vid arbetsbordet. Vet du hur man enklast fixar en övergång från standardkopplingarna på stora kompressorn till sprutans slang som är mycket klenare.

Du får ursäkta om jag öser frågor över dig men jag är så sanslöst nyfiken nu när jag har återupptäckt hobbyn och man har helt andra ekonomiska förutsättningar än när man var 14 och kladdade med lim och pensel i ett hörn i pojkrummet.

denstore
0

Det finns regulatorer för bordsmontering att köpa. Det borde nästan vara idealet för dig. Då kan du ju dra slangen in till arbetsbordet och regulatorn, och ställa helt därifrån. Annars finns det små regulatorer att montera mellan slang och airbrush. Jag har en trevlig variant från Grex som är kombinerad regulator med snabbkoppling. På det sättet kan man sätta snabbkoppling på alla sina airbrushar, och regulatorn kan användas till alla.

Jag skulle tro att man kan köpa konverteringsdon för slangstorlek i närmsta järnhandel. Eventuellt kan jag nog fixa hem det också.

Charlie82
0

Det låter intressant. Tack så mycket för all information. Få se vilken spruta det blir. Fick priser från Wentzels idag Evolution Silverline Solo 1190,-  och Silverline FPC Two in One 1790,- ska kolla lite närmare på dessa två.

denstore
0

Titta gärna lite på Grex XG ifall du redan har HP-C i tankarna. Grexen är direkt jämförbar med den.