Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 4258 ggr
TommiN
0

GB 33: Peterbilt 359 Conventional

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sorry!! Kan inte hålla mig en dag till,utan jag kör igång detta bygge nu,första jag gör är släpet,som egentligen bara är ett flak,jag ska försöka göra om till tank..

TommiN
0

Jag tror att detta bygge kvalar in på gruppbygget..Glad

TommiN
0

Återstår mycket jobb på lastbilen också.

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga med tankbyggandet?

Joppo
0

Jäklarns i min lilla låda! Förvånad Vilken grej…

StefanW
0

#2 Har du någon bild på vilken typ som du har tänkt att bygga?

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Läckert Tommi! 359:an är en snygg modell också. Glad

Angående tanksläp:

Vill man bygga ett helt på egen hand, så kan man använda ventilationsrör till toafläktar som finns på exempelvis K-Rauta, de är 94 mm i diameter. Det fungerar även med avloppsrör av PVC för markarbeten, de är 110 mm i diameter.

• Edit: Fel av mig! Du bygger ju en stor rackare! Rören jag nämnde passar till tanksläp i skala 1/24, men det finns kanske något större rör som du kan använda.

Och vill man sedan ha dem kromade så kan man använda samma kromfilm som när man gör dekor till bilar i fullskala.

Azgaron
0

Ser maffigt ut Tommi!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Tackar,jo det ska väl likna lite Rubber Ducks släp,den såg simpel ut,har några bilder på den hemma,är på jobbet just nu.

Tack för tipset LoboGlad.

StefanW
0

Ok, då är det den här: Convoy

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Det stämmer Stefan,vill ha den ovala formen.

PonCar
0

Häftigt Tommi!

Har nån byggt den ruggiga tankbilen från filmen "Duellen" måntro? Ni vet det där rostig monstret som jagar en liten röd stackare runt slingrande bergsvägar…

StefanW
0

#10 Kolla in på Scale Auto Magazine, forum i en tråd: The Duel Truck - 1955 Peterbilt 351/281 Finished/Fruehauf Tanker WIP

där finns en del byggen…

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

#10 Japp,har sett den filmen,en klassikerGlad.

Härlig länk,tack igen Stefan.

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

PonCar
0

En riktig nagelbitare…Förvånad

Vermil
0

Steven Spielbergs genombrott. Efter den fick han pengar till Hajen. Skrattande  Hmm, påminner de två filmerna om varandra? Obestämd

TommiN
0

Glad…mmm,Hajen,den brukar jag ligga och titta på när jag ska gå och lägga mig.Glad

[Tunnan]
0

Härligt bygge Tommi
Det blir något att ställa på hyllan det. Flört

Modellfreak
0

Härligt! Cool Lastbilar är inte dumma!

TommiN
0

Tackar,om det är någon som kommer ihåg,så hade jag ett dilemma med mina gummihjul,dom hade dålig passform på fälgarna,så jag tiilade lite plast i fälgarna,like so..

TommiN
0

..och resultatet blev sådanGlad

TommiN
0

Är det någon som har en bra beskrivning på hur bromsrören är dragna på dessa lastbilar?? har försökt hitta några vettiga bilder,dock utan framgång..Rynkar på näsan

denstore
0

Det är väl egentligen inte bromsrör, utan snarare tryckluftsslangar. Sen hur de äår dragna vet jag inget om. Fast de borde ju börja någonstans vid tryckluftstanken.

Azgaron
0

Ser bra ut Tommi!

ElLobo
0

#21: Däcken fixade du bra!

Denna kommentar har tagits bort.
TommiN
0

Tackar,jo..det är väl inte bromsslangar i dessa bestarGlad.

Är det någon som har erfarenhet angående gummihjul,kan man limma fast dom på plastfälgarna,och vilket lim man kan använda?

starhawk
0

#27: Har aldrig limmat gummihjul, dom brukar passa med presspassning på fälgen, man klämmer på dom och sen sitter dom där. Om du nödvändigtvis vill limma så är det väl kontaktlim som gäller

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TommiN
0

#28 jo,men dom har blivit lite sladdriga verkar det som,så jag tycker nästan att det är dags för lite lim.Glad

TommiN
0

Så ja,nu har jag hittat lite foton på hur rören ska dras..ungefär.Glad

Men jag börjar i motorn.

TommiN
0

Så,nu är dom gjorda,ska bara snygga till o måla dom.

Azgaron
0

Snygg rördragning Tommi!

TommiN
0

Tack Håkan,hade tänkt att testa min nya Stainless steel-färg från Alclad på dessa.

piddas
0

#bromsrör finns inte på lastbilar det är slangar,dom brukar vara dragna i ramen eller på insidan av en ram.snyggt bygge och STORTGlad

TommiN
0

Tackar,jo jag skriver alltid fel..Skäms,men nu vet jag på ett ungefär hur Slangarna går.Glad

TommiN
0

Sen har jag tänkt lite på interiören,svart-grått,svart-vitt??

piddas
0

jag skulle nog gått mer åt svart och brunt..kollade runt lite på nätet på bilder och det var övervägande svart/brun.Men sen är det ju lite vad du själv villGlad