Vallejo Primer
Vallejo har i sitt program en primer avsedd för airbrush. Det är en vattenlöslig "acrylic urethane" som är färdig att användas i färgsprutan. Rengöring med Vallejo Airbrush Cleaner & vatten. Själv tycker jag att den fungerar alldeles utmärkt. Formulan är sannolikt snarlik Model Air, men jag upplever att den har bättre "bett" och blir riktigt hård om den fått härda/torka ordentligt. Tidigare fanns den i tre olika kulörer - svart, vitt och grått - men finns numera även finns i dessa kulörer:
US Olive Drab
UK Bronze Green
Russian Green
German Red Brown RAL8012
German Panzer Grey RAL7021
German Green Brown RAL8000
German Dunkelgelb RAL7028
Finns i flaskor om 60 ml och 200 ml.
/S

Fick den gråa varianten förut i veckan och den är enligt mig väldigt bra, men jag har inte provat någon annan primer än CRC spray så har inte något att jämföra med.
Prova sandpapper 800 och 1500 på den och det blev en jämn bra yta och den höll emot sandpappret bra.
Dock så blev den så den blaskade till en fin droppe i munstycket på airbrushen väldigt lätt och det spottade då massa droppar på modellen(därav lite krav på sandpapper efteråt), men tog man bort nålskyddet som det byggdes upp droppar i så blev det perfekt sprejdimma direkt i airbrushen utan blanda något.
#1 Ja, jag tycker också att den funkar bra. Dessutom trevligt med ett vattenlösligt alternativ utan starka ångor.
/S
Tack för tipset Stefan. Några frågor:
Har bra biter den på mässing, aluminium, resinplast etc? Kan man få se en närbild på nån del som du målat?
/J.E.s.P.e.R
#3 Ingen orsak 
Känslan är att den biter rätt bra i diverse material. Har inget prov att visa upp, men det ska jag fixa. Det blir en fotoets-bit i mässing (Aber). Du får välja färg; Grått eller vitt?
S.T.E.F.F.
Grått blir flott:)
# And grey it will be…
Återkommer med bild.
Kan ju vara praktiskt med primer i den färg man ska anända sen.
Tack för tipset Stefan!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Någon hotrod gray primer måhända?? 
#8 "…never got out of the primer…" 
Fast, i Hot Rod & Custom sammanhang brukar det vara en mörkgrå, nästan svart, primer som gäller. Denna är ljusgrå/duvgrå. Men, det går ju att lösa med den svarta varianten.
#9 "vet jag väl", näää allvarligt finns det säkert inte en sådan exakt kulör men det brukade vara en viss ganska mörkt grå primer på customs och framförallt hotrods, men men ????????
ganska säkert e primer aif// Micke lite onödig ??
#10 Nä, det är sant. De finns ju de som har kört det plåtrena stuket också. 
En Hot Rod kan aldrig bli onödig..
Spännande. Det ska bli intressant att se hur pass hållbar den är.
Om resultatet är till belåtenhet så ska jag nog köpa mig en sån där flaska. Nu använder jag antingen Tamiyas primer eller Mr. Surfacer vilka båda rent funktionsmässigt är mycket bra. Dock luktar de ju tyvärr riktigt otäckt, vilket vore skönt att slippa.
#14 Ja, hitintills kan jag inte säga något negativt. Svårt att ta ett foto som visar hur ytan blev. Inte dum alls, måste jag säga. Denna del tvättade jag innan målning med ljummet kranvatten & lite diskmedel, men jag målade även del som är otvättad och fingrad på.
Ingen dum idé heller med primer i "pansar-toner".
Återkommer med hållbarhetstest om några dagar…
Om jag förståt rätt så är det en urethanprimer och då borde den bita bättre än någon annan modellfärg. Undrar bara vad som krävs för att strippa den om man råkar få intorkad primer i sprutan?
#16 Japp, det finns nog en viss skillnad i formulan mellan Model Air och denna primer. Urethan i primern och vinyl i Model Air? Har inte haft några problem efter airbrushing. Var bara noggrann med att blåsa igenom vatten och cleaner i en hygglig mängd. Ganska omedelbart efter avslutad målning, så ska det inte ställa till något trassel.

Både tjejen och jag är glada att slippa jobbiga lukter i lägenheten, bara det är värt en del.
Hoppas den håller måttet bara, hittils bra!
En fråga dock, tror ni man kan måla Humbrol Enamel på denna primer?

Jag kan säga att det går inge bra att tvätta airbrushen med vatten när man använt primern, klumpar igen som bara den, fick dra fram t-röd
#19 Jodå, det funkar. Läs vad jag skrev i #17. Alltså, med risk för att bli tjatig; Direkt efter avslutad målning - blås igenom rikligt med ljummet kranvatten därefter även Vallejo cleaner. Lägger du sprutan åtsidan och låter primern torka - ja, det är en helt annan 5:a.