Mattlackobservationer
Förra gången jag använde Model Masters mattlack så såg modellen närmast "kalkad" ut direkt efter lackningen, nu när jag använde den igen så uppför sig den på "vanligt" sätt dvs modellen blir blank när man lackar men torkar snabbt och då blir den matt. Vad är då skillnaden?
Ja förra gången så rörde jag om ordentligt i flaskan och lackade på Model Masters klarlack, den här gången skakade jag flaskan ordentligt och lackade delvis på Tamiyas klarlack och delvis på Model Masters färg. Är det Model Masters klarlack som ger upphov till den här märkliga "kalkningseffekten" eller måste mattlacken vara som James Bonds martinis (shaken not stirred)?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#0 Kanske dum fråga, då jag inte själv kör med MM utan Tamiya och den där spanska sörjan
När det gäller Tamiya och jag vill ha matt så har jag blandat i X-21 Flat base för att få det matt, om jag skulle lägga på enbart X-21 så skulle den se helt "frostad" ut.
Kan det vara så att det är något likanade med MM´s matta?
Har du provat Oceanlack från Panduro Hobby som finns i matt, sidenmatt och blank?
Stefan - Modellbyggare

#1: Näe MMs lacker är av den "rinnande" sorten, ingen pasta som Tamiyas Flat Base. Och beträffande den "kalkade" looken så är det bara direkt efter lackningen, den blir matt och genomskinlig efter ett tag, kan emellertid vara chockerande när man ser det för första gången och inte är beredd.
Har hört att Oceanlack skulle vara ömtålig, så den är nog inget för mig, jag håller mig till Model Masters matta och sidenmatta, beträffande den blanka så har jag ju både MMs och Tamiyas, sen har jag iofs ett par sprayburkar med Mr Hobbys Topcoat i blank, sidenmatt och matt, så jag känner inget direkt behov av några nya lacker precis. Funderar bara på varför MMs matta blir så där "kalkad" ibland
Jag får också kalk-effekt med MMs lack, men den försvinner som sagt när det torkar. Det kanske beror lite på underlaget, hur bra den kan flöda ut och på hur otålig man är när man slaskar på, om man blaskar på lite tjockare lager eller inte. Det är iaf lite hjärtat i halsgropen varje gång för mig för jag får för mig att hela modellen just blev förstörd.

#3: Får du kalkeffekt varje gång? vad har du för underlag då? När jag lackade mattlacken på en modell lackad med MMs klarlack (som hade torkat ordentligt, 2-3 dygn) blev det en tydlig kalkeffekt, men när jag nu mattlackade på en modell som var klarlackad med Tamiyas klarlack och en annan som var målad med MMs färg var det inte minsta antydan till kalkeffekt.
Funderar på en annan koppling, jag har en Ljusblå MM färg, närmare bestämmt 1508, som ser mörkblå ut i burken. Jag har rört runt som en galning i den men den är fortfarande mörkblå, men stänger jag locket och skakar den ordentligt så blir den ljusblå! Första gången jag använde mattlacken rörde jag om i den och det blev kalkeffekt, andra gången skakade jag flaskan och kalkeffekten uteblev, kan det finnas nåt samband där kanske?
Att Oceanlack skulle vara ömtåligt är en myt. Jag kört med den i flera år och har aldrig haft några problem. Kan tänka mig att den möjligen skulle kunna skadas om man leker intensivt med modellen, men det är ju knappast aktuellt. Däremot behöver den några dagar innan den har härdat ordentligt (den torkar på någon minut), så det kanske är därifrån ryktet kommer.
Däremot är det en riktigt bra lack, i synnerhet de matta och halvblanka. Billig är den också. Den blanka däremot, kräver en hel del lager för att bli riktigt blank. Så för de som bygger bilar och airliners finns nog bättre alternativ.

#5: Hur är det med varianter på Oceanlack? har hört att dom har flera varianter på halvblank
Jag ska testa vidare med shaken not stirred och tvärtom, har några objekt som blir lackningsbara inom en förhoppningsvis snar framtid.
Nja, jag har bara sett en halvblank. Brukar blanda den med lite matt för att få en riktigt bra sidenmatt.

Komplext problem, det där!
här är en mycket bra beskrivning av problemet (som är två problem egentligen), och vad man kan göra för att reparera skadan:
http://pitoftheoni.blogspot.com/2009/08/when-good-models-go-bad.html
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

#9: Nja, det där var väl snarast ett problem relaterat till en mattlack med namnet Purity Seal som för övrigt sprayades på.
Nåt problem är det väl egentligen inte, slutresultatet blir ju okey, men man undrar ju varför lacken uppför sig så här. Har målat på ytterligare mattlack nu, fortfarande ingen kalkning. PAK43! har det blitt några experiment än?

#10: det är samma grundproblem, oavsett om lacken heter Vallejo, Purity Seal eller Model Master.
"Kalkningen" du nämner, kan också vara att du lagt på lite för tjockt med lack, om det är så att effekten försvinner efter torkning.
Att det skulle vara skillnad på om man skakar eller rör om tror jag inte alls på. I så fall skulle det väl stå på flaskan "OBS får ej skakas alt. röras om"?
Jag håller på med en strv103 med lövhögscamo så det tar sin lilla tid att få på färg på den, en hel kvälls maskerande för varje färg, så till helgen kanske jag är klar om tejpen inte tar slut :).

#11: Nja samma grundproblem var det väl knappast fråga om, Purity Seal gav en frostig slutfinish, det gav aldrig MM, kalkningen försvann under torkningen och slutresultatet blev en genomskinlig matt finish. Jag tror knappast att kalkningen beror på för mycket lack, jag lade på ganska flödigt sist och ingen antydan till kalkning, förra gången när det kalkade sig var det kanske snarare lite tunt.
Tja dom enda som säger något i det sammanhanget är White Ensign Models, dom anger att burkarna skall först skakas ordentligt, sen röras om, sen har vi ju den blåa MM som måste skakas, det fungerar helt enkelt inte att bara röra om.
#12: OK! vi får se hur det går, funderar på att lacka en provbit med MMs klarlack och sen lägga på mattlacken och se om den kalkar sig
Får också kalkningseffekt med revell matt svart. Har provat två ggr och samma resultat. Tänkte skylla på thinnern i vanlig ordning. Har nyligen börjat bygga igen men förr då man bara körde med pensel (många år sen) blev inte matt svart som den blir nu med sprutan.
Hade vart idé att prova en färg som inte behöver späs ut. Kollade Vallejo model air men dom hade inte matt svart. Model Master fanns och det står inget om att den ska späs ut. Någon som kan bekräfta att det är så?

#14: Model Air #057 black är mattsvart. Däremot finns det inte blank svart i sortimentet!