Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1843 ggr
Hogge38
0

Polikarpov I-16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hasegawa´s I-16 i skala 1:72.

Jag är väldigt svag för I-16 med sin trinda kropp och stubbiga vingar, den liknar lite den galna Gee Bee racern. Trots att planet var hopplöst föråldrat redan ett par år efter introduktionen 1935 så byggde man 8500 st och vid tyska invasionen 1941 var I-16 fortfarande det vanligaste planet i den ryska jakten.

Ps. Bygget går även att följa här:

http://hogges-modellbygge.blogspot.com

Hogge38
0

Hasegawa's modell är av som vanligt av hög kvalitet. Satsen innehåller 43 fint gjutna delar och dekaler till två maskiner samt till instrumentbrädan. Bygganvisningen är på engelska och hänvisar till Gunze Mr Color, en färg som inte är så lätt att få tag på i Sverige.

Azgaron
0

Ser trevligt ut Hogge! I-16 är en kul liten kärra!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
0

Efter lite forskande på nätet och i mina färglådor kom jag fram till följande färger, Vallejo 894 Russian Green och 961 Sky Blue till camot och 989 till cockpit.

Hogge38
0

Det är ingen vits att spilla krut på cockpit då inget syns mer än stolen och spaken. Jag satte på vingens överdelar direkt mot kroppen och lät undersidan va lös för att slippa maskera vingen. Övriga delar fick sitta kvar på gjutstamen under målningen.

Hogge38
0

Svar till #2

Ja I-16 är en favorit. Glad

PonCar
0

Tuff liten rackare den där. Har för mig den kallades "pepparburken" -ganska träffande, eller hur. Spännande bygge!

Azgaron
0

Bra start! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Roca
0

En fin liten gynnare! Ser fram emot att följa detta bygge.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Vet inte varför men jag har alltid tyckt att Rata är ett kul plan, inga planer på att skaffa ett dock, jag nöjer mig att följa ditt bygge Hogge!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus