Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1508 ggr
TobbeA
0

Detaljer i cockpit

Håller på med cockpit i ett F-15 i skala 1:32 från revell. Titta på kartongen och på dom bilderna är det helt sjukt detaljerat, ser ut som dom målat under mikroskop. Hur lyckas man få det så detaljrikt?

ElLobo
0

Nu är det ju inte alls min skala och jag vet inte ens hur kartongbilden ser ut, men det blir ju en stor modell i den skalan, det finns många fina dekaler och fotoetsdetaljer som tillbehör och många använder dessutom förstoringsglas och andra hjälpmedel när de målar och bygger.

Och så vill jag be dig gå in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.

Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du fyller i var du bor i din profil. Tack!

se Aktivera eran sajt - inlägg #10.

TobbeA
0

Går det att använda fotoets även om ytan inte är helt slät? Displayer knappar o.s.v buktar ut. Är detta fotoets? (skalan är dock fel)

http://www.emodels.co.uk/plastic-kits/eduard-f15c-eagle-fe274-p-20488.html

ElLobo
0

Jodå, det där är ett färdigmålat fotoetsark.

Jag använder nästan uteslutande aldrig fotoets själv, eftersom jag i stort sett bara bygger i 1/72, men jag förmodar att det behöver vara slät bakgrund för att få fotoetsen att se bra ut. I 1/72 behöver man inte bry sig, för där är ju ytterst sällan inredningen så detaljerad från början.

Du får väl avvakta lite och se vad våra byggare av storskaliga maskiner säger om saken.

Under tiden kan du ju gå in på Bra-att-ha-tråden och kika på de länkar till fotoetstrådar som finns där.

Azgaron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en Revell F-15 i 1/32 men inte lätt tillgänglig så jag kan kolla, men om jag förstår dig rätt så är instrumenten gjutna i plasten och inte dekaler.

Med hjälp av lite tålamod och torrborstning kan man åstadkomma rätt fina resultat med lite övning.

Här är cockpiten på en Phantom i 1/48 som jag använt mig av torrborstningsteknik och en del tålamodsprövande detaljmålning.

Först målade jag cockpiten i grått och sen målades alla paneler i svart.

Därefter torrborstade jag med mellangrå och sist ljusgrå.

En del knappar fick lite rött mm färgklickar.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!