Annan nyans av thinner
Har airbrushat ett F-15c eagle skala 1:32 i ljusgrå (humbrol 196 satin light grey enamel) men resultatet ser annorlunda ut på planet jämfört med färgburken, det blev ljusare och lite annorlunda färg. Har använt 2 delar färg och 1 del thinner (thinnern köpte jag på coop). Ska det bli så?
Har också märkt att när man airbrushar metallicfärger som silver och metallic grey (revell enamel) blir det trådar av färg som liknar damm. Går iofs att borsta bort det mesta men lite kan ändå bli kvar. Går det att slippa det på nåt vis?
Kör med en Iwata Eclipse CS och Iwata kompressor.

Om du menar färgen på locket gentemot färgen på din modell, så är lockets färg allt annat än exakt, mera en "hjälp" så man vet ungefär vad det blir.
Om du menar den ohärdade, flytande färgen i burken, så har den alltid en annan nyans otorkad.
Enda sättet att veta exakt vad man "får", är att måla upp ett färgprov på en kartongbit eller dylikt.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Känner igen det där! jag blandade ihop en perfekt brungrön kulör som jag skulle måla mina ryska stridsvagnar med, den var helt perfekt! så målade jag på den och den torkade … och blev grön!
!! Så vad Tamiyafärger beträffar brukar jag måla en fläck på locket, vad humbrol beträffar får man väl leta fram en oanvänd plastbit och måla på fläckar och noggrannt anteckna vilken som är vilken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag har målat i locket på alla mina humbrolburkar med färgen så man ser hur den blir på riktigt, sen har jag en plastbit som jag målat alla nyanser av grönt och brunt på och skrivit vilken färg det är.
Men jag har märkt att är man slarvig och röra omm humbrol så blir det väldigt olika resultat också. har man rört för dåligt blir färgen blankare och mörkare. Jag rörde med en tandpetare i någon minut men det va inte tillräkligt märkte jag utan har nu en rejälare omrörare. Man måste vispa mer än röra nästan… Så ta inte och öppna alla dina burkar och ta lite från toppen och måla på locket för då blir det fel färg som inte är ordentligt omrörd

Juste glömde säga att då jag har fått trådar i färgen, typ smält ost trådar eller hur man ska kalla det för så har det varit när jag blandat med en thinner som inte riktigt är kompatibel med färgen… eller haft rester av vatten i någon burk.
Just revells metallicfärger bli så väldigt lätt, och dom är väll så utan att gjort något med dom direkt från burk också.
Är humbrols metallicfärger bättre? Kör bara med revell och humbrol och beckers thinner. Har inte haft vattenrester i färgen det är jag helt säker på.
Har märkt att när man skakar burken och rör om den (metallicfärger) så blir det inte som med vanlig färg att all färg i burken ser likadan ut. Utan det blir liksom spår i burken av en mörkare färg.

Numero 1 när det gäller färg är, som ni skriver, att blanda den ordentligtr innan användning. Och då menar jag BLANDA! röra, skaka, rista, tills det är en helt homogen soppa. då blir resultatet bra :-)
"Smält ost" och spår av mörkare färg i metallic, beror troligen på att metallicfärgerna består av mikroskopiskt rivna, riktiga metallpartiklar i ett bindemedel och förmodligen också vanliga färgpigment. M.A.O. en emulsion. En emulsion är som bekant en blanding av två ämnen som normalt sätt inte blandar sig med varann (tänk olja o vatten!), och måste därför hela tiden agiteras/omröras.
#6 Du menar att man måste skaka på sprutan medans man målar om det tar en lägre tid? Tror du på det där att det kan vara olika mellan olika tillverkare?
TobbeA: Bland de absolut bästa metallfärgerna som jag airbrushat är Vallejo Model Air. De blir grymt bra, tycker jag.

#7: Nejdå. det är klart, om du gör en väldans lång paus med färg i koppen, kan du ta en pensel och försiktigt röra om lite, men det är inget vanligt scenario. Blanda ordentligt innan målning, det räcker!
#8: Jo, de var en positiv överraskning, väldigt schysst metalleffekt, och lätta att airbrusha.
Ok, tackar för tipset #8 och #9!

Vallejo model color metalfärger är bra också om man inte airbrushar. Youtubar man lite så säger alla att deras metal är bra.