Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 4575 ggr
AChristian
0

Spårvagn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har införskaffat, som jag tror här i detta forum, en udda byggmodell, -en spårvagn! Det är en Lissabon-modell, vars förebild än i dag rullar på stadens smala och ofta branta gator. Ni som har varit där känner säkert igen den. Dom är byggda mellan 1936-40. www.occre.com har ytterligare sex byggmodeller från olika städer. På You Tube finns finns näst intill massor av filmsnuttar på spårvagnar av den här modellen!

Modellen är i huvudsak i trä och metall och har skalan 1:24 (L 360 mm, H 160 mm, B 100 mm). Kvaliteten på byggsatsen är näst intill fullt acceptabel och byggbeskrivningen är i en helt annan klass (foton rakt igenom) än den som följer med t.ex. Billing Boats båtmodeller! Karossen är i trä medan hjuldelen (även kallad trucken) och andra detaljer är i metall.

Det enda som gör att byggsatsen bara är "näst intill fullt acceptabel" är dekalerna, -som är tillverkade i papper! I beskrivningen står att man skall använda trälimmet, men frågan är om resultatet blir lyckat. Funderar på att skippa de största som skall sitta längs sidorna och ersätta dom med färg. Befintliga texter och loggar får sedan limmas dit efteråt. Rent ut sagt dj…t jobbigt tycker jag. Tips emottages tacksamt!

Som tillbehör finns en komplett sats med platta, spår och gatsten, såvida man inte hittar på något själv.

AChristian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har här börjat med kupén. Golvet är listat, mahognybetsat och lackat. Bänkarna är klädda i imiterat läder (plast tror jag).

piddas
0

trevlig sats,skaa bli skoj och se utveklingen..dekaler kan du skriva ut själv,virago hobby har papper som ska användas.. har inte själv testat men hört att det funkar fintGlad

zoncar
0

Lite annorluda bygge med dessto roligare, är det möjligen till något storskaligt mj bygge tro?? Snyggt byggt förresten

ElLobo
0

Det verkar som ett mycket fint bygge. Det ska verkligen bli kul att följa det.

Du vet väl att det också finns en sajt som heter Buss & Spårvagn iFokus? Flört

AChristian
0

#2 Tack för tipset, skall följa upp det.

#3 Nej, det är det inte…

#4 Det visste jag inte, måste kolla!

Mvh/C

zoncar
0

Ja det var ju lite lätt typiskt, ja nu har man fått "dumma" ideer igen men missförtå mig inte! Det är bara det att som Karlskronabor så vad vi de som misste just spårvagnar först tror jag,men kom ihåg detta är ett skönt bygge och Ellobo nu har du gjort det igen den sidan kommer jag att titta på GrrrSkrattande Jo jag är ruskigt intresserad av historia också! // Micke

PonCar
0

Apropå dekalerna tänkte jag just föreslå det som sas i #2. Du skulle ju kunna scanna (alternativt fota av) in det medföljande dekalarket (eller hur de levereras) och sedan printa ut dem på dekalfilm och applicera som "riktiga" dekaler. Har inte testat själv, så jag vet inte om det är bläckstråle- eller färglaserskrivare som gäller. Anders på Virago Hobby vet säkert.

För övrigt en jättefin byggsats. Hade ingen aning om att det fanns sådant att få tag i! Hurpass lik är en sådan "portugis" tex de gamla Stockholmsvagnarna måntro?

Azgaron
0

Kul bygge! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!