Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3889 ggr
Charlotta-B
0

Vattenbaserad färg?

Hej hopp!

Just min fråga är kan man använda vattenbaserad färg?
Butiken där jag köper modellerna har rea på vattenbaserade färger, tänkte om detta är nått man då kan ha när man håller på med blastbyggen?

Charlotta-B

starhawk
0

Visst kan man använda vattenbaserad färg, men pröva först med några burkar för att se om ni trivs med färgen, det gäller all färg förresten, vore ju synd att köpa på sig ett helt lager och sen upptäcka att man inte gillar färgen. Min erfarenhet är att vattenbaserade färger kan vara väldigt tunna, och, speciellt för dom ljusa kulörerna, täcka dåligt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jockeiskogen
0

Det beror mycket på märket tycker jag.

Jag använder humbrols vattenbaserade en hel del och är nöjd!

Det är lättare att få penselmärken jämfört med om man använder t.ex oljebaserad. Dock har det fördelar i form av ca en tredjedel av torktiden. lätt med rengöring m.m. Problem med att det inte täcker har inte jag upplevt.

MVH Jocke

starhawk
0

Har nästan ingen erfarenhet av Humbrols vattenbaserade, den färg jag tänkte på i första hand var Tamiyas, deras vita har jag strykit fem gånger utan att det täckt helt, men deras mörka kulörer brukar täcka bra. Föredrar Model Masters oljebaserade färg, inget problem met täckningen där inte!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

burns
0

Vallejos vattenbaserade är ju bra att penselmåla tycker jag, vita täcker lite halvdåligt ibland men gula va bättre än humbrols enamel gul som jag provat innan. silver i vallejos är väldigt fin den vattenbaserade varianten. men allt har sina för och nackdelar