GB 27: Academys General Dynamics FB-111A 1:48
Den här hade jag nästan glömt bort, men den hör definitivt till det här gruppbygget
Och här har vi plasten
Mer plast och glas
Åsså dom stora ramarna
Dekalerna, rätt små för en så stor modell
Någon besättning hade Academy sin vana trogen inte med
så det blev att titta efter i skrot/extradelar-lådan, jag hittade dom här som såg bra ut
Dom är väl av resin så det blir att ta fram Gator-burken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Eftersom dom här två gubbarna var så uppenbart likadana tog jag fram en annan gubbe och fixade iordning honom och nu sitter dom båda i det färdigmålade kontoret och språkar, lägg märke till Navigatören/Strilofficerns uppkavlade armar och block i vänsternäven
Ser snyggt ut Starhawk! Trevlig kärra!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Gubbsen är ju verkliga små miniatyrkonstverk!

#3 Den har du fått till, dom ser ut att ha mycket trevlig på kontoret. 
"den här är en annan, en Airfix"

Vapenpylonernas hål var bara antydda så jag fick inviga min Tamiya Pinwice, som fungerade till belåtenhet. Vapenpylonerna och dess lilla arm passade ganska tajt på alla utom en, men den hängde kvar när jag vände uppochned på hela härligheten och penslade på lim underifrån i hopp att det inte skulle sugas upp till genomgången i vingarna. Optimistisk tanke, givetvis ville de fastna så jag fick gå och vrida på dom lite då och då. Nästa gång skall jag använda Gator. Sedan återstod kabindelen som passade utmärkt tills kontoret kom på plats då var bakkanten svårövertalad men två tvingar i 90 graders vinkel fixade biffen

Med hjälp av ett värmeljus och en skruvmejsel fixerades det här mekanot på plats, och det fungerar faktiskt, fast plast är plast så lite flexglapp förekommer, man får peta till pylonerna lite när vingarna har svepts
Lite annat plock blev det också, här är besättningen inlimmad i nossektionen och ett par vapen mot alltför nyfikna jaktplan är ihoplimmade

Under limmning av vingarnas översida limmades den ena fast mot skuldran det blev en ful blemma innan jag fick loss denDom här pylonerna stämmer inte riktigt, när vingarna är fullt svepta pekar pylonerna utåt, få väl se till att ha ett lagom svep och se till att dom stämmer där.

Det verkar som nån har tänkt fel här, eller inte tänkt alls, dom här två grunkorna kallas för wing gloves cover och skall väl täcka hålen i sidorna som orsakas när vingarna sveps framåt. Så här ser det ut när vingarna är i främre läget
men när vingarna sveps bakåt ser det ut så här
Inte så särskilt smart, för att dom här skall fungera skall dom vara teleskopiska, och det är dom inte! Det var bara att skippa dom!

Alltid lika irriterande! satt och skulle limma ihop "tripleplow" luftintagen till kärran. Det stod tydligt i instruktionen att del 66 och 68 skulle passas ihop, satt där och pillade med dem en lång stund, men fick det inte att passa. Tittade på instruktionen igen och jämförde, bilden på del 66 och den aktuella biten stämde inte! knipsade lös del 65 som enligt instruktionen skulle sitta på andra sidan, såg riktig ut och den passade perfekt! Alltid lika irriterande när det står fel i instruktionen

Spacklad och slipad var det då dags för fälltankarna dom redan något flaxiga vapenpylonerna blev nu ännu värre ena tanken hängde neråt och den andra uppåt, och riktningen var inget att skryta med heller, så till slut slet jag av dom, skall limma på dom "normalt" istället, detta ledde givetvis till att jag var tvungen att steloperera vingarna den här vinkeln såg ut att bli bra

Nu har extratankarna limmats på plats, en viss skillnad, nu flaxar dom inte som skadskjutna kråkor längre utan sitter stadigt på plats. Men det var en del mickel ned att få dom att sitta rätt. Nu återstår bara ett par antenner och nossprötet och sen skall huven maskas.
Ännu ett plan jag gillar :)
Ser bra ut bygget så här långt..

Nu har den fått två omgångar i sprayboxen, dom övre antennerna passade på att lossna efter första omgången men jag lyckades limma dit dom igen, det blev "grovlimmning" den ena antennen stod i en pöl lim under natten och det var väl inte helt torrt runt den andra heller, men nu sitter dom!
Den ser riktigt farlig ut din F111:a!
Riktigt maffig kärra.

Ser bra ut, men nåt lager till behövs nog.

Efter ett antal lager till är camon nu färdig, tja igår faktiskt men iFokus funkade inte då, nu återstår lite svart och Steel så är den färdig för klarlack, det blir Tamiyas hinner inte med torktiden för Model Masters, nossprötet limmades under natten och verkar sitta nu
Mycke snyggt målat
Tummarna upp. 
Ja, det blev snyggt Starhawk!

Nu har utblåsen och nosen fått sin färg och camot "putsats" Phoenix roboterna är på plats på inre balken så nu är den färdig för klarlack, man kan bara hoppas att nossprötet tänker sitta kvar, det skall förresten ha lite silver längst ut
Sen återstår att maska av huven och få på dekalerna, så jag skall nog få den här färdig innan februari, hoppas jag!
En härlig maskin som du har fått till starhawk.

Efter klarlacken maskade jag av huven, var lite orolig att lim smitit in under tejpen när jag limmade dit huven men det var rent och fint glas under, jag hade bara varit för snål med camot=två vita fläckar ovanför huvens rutor, men det är lätt fixat. Sen vidtog dekalering, men jag hade glömt det där med Academys dekaler, dom är hemska! Den första jag applicerade var rundeln med flaggorna, den var väl okey men lite snedtryckt, sen tog jag anvisningen för lufttankningsintaget, den vek sig på ena sidan och var så tunn att den skrynklade sig bara man petade på den, på något sätt fick jag den hyfsat på plats även om vecket inte blev helt fixat. Försökte sen med några små dekaler men dom var typiskt Academy-bråkiga, tunna som f--n och motvilliga att lämna papperet, så jag koncentrerade mig på dom "väsentliga" dekalerna, i fortsättningen skall jag förbaske mig köpa separata dekalsatser till mina Academy modeller. Bra modeller men usla dekaler
Som grädde på moset rasade förståss nossprötet av igen, får köra med samma metod som Voodoon: borra ett hål i nosen och skrapa lite färg på sprötet
Att köpa nya dekaler ti Academys satser verkar vara en good idé i många fall, såvida det inte är en nyare modell med Cartograph dekaler.
Ser fram emot att se den dekallerad!

Bilder kommer, det vart lite sent igår så jag gick och la mig nästan direkt efter.
Det var inte Cartograph dekaler till den här, är dom bra?

Så här ser den ut efter dekaleringen
Den uppmärksamme ser att Phoenixrobotarna är borta, dom satt väldigt "vid sidan om" på pylonerna såg helt vansinnigt ut framifrån, men det fanns inte tid att fixa till det så det fick vara…tills vargen satte fram slutdatumet till sista februari. Ett 2 mm hål i nosen har tillkommit men det syns förstås inte på bilden. Så var det den där dekalen som vek sig, det här blev slutresultatet
Ser snyggt ut Starhawk!

Ser snyggt ut Starhawk!

Tjusigt Starhawk!

Snyggt bygge Starhawk! Ser snyggt ut hängandes på väggen!