Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1641 ggr
AChristian
0

Limfråga

Hej!

Min fråga kan kanske först och främst träbyggarna svara på men naturligtvis får vem som helst komma med förslag…

Vilket lim skall man använda för bästa resultat när man limmar ihop plywood och den celloluid som följer med en byggsats. Jag får aldrig ett bra resultat därför att plasten lossnar från trät efter en kort tid. 

Senast har jag provat med superlim (CA) men inte heller den sorten verkar vara det perfekta resultatet. Man kan rätt så enkelt plocka isär delarna igen och då inbillar jag mig att det inte håller så länge heller.

Finns det något alternativ till celluloiden? Har sett att MJ-Hobbyexperten säljer plastark, men det är kanske detsamma som det jag redan har!?

Har också läst artikeln om lim men är ändå lika villrådig.

Naturligtvis kan man helt enkelt strunta i att klistra dit fönsterna på modellen, men det är ju ändå inte detsamma…va?

Tack på förhand, om det det nu är någon som gitter svara Flört.

Christian

starhawk
0

Eftersom superlim kan missfärga genomskinlig plast så skulle jag inte satsa på det i det här fallet, dessutom har superlim tveksam långtidshållbarhet, grejor som verkade sitta som berget är helt plötsligt lösa. Jag skulle pröva med Gator glue, håller inte det så skulle jag köra med epoxy-lim, det limmar det mesta. Celloluidtaket i min spraybox är limmat med Araldit, sitter hur bra som helst. Ett bra tips är också att rugga dom ytor av celloluiden som inte syns med slippapper det ökar vidhäftningen högst betydligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AChristian
0

Någon annan?

StefanW
0

Jag är nog inne på starhawks linje om jag ser till mina egna erfarenheter

Kolla även in på IVF (gäller förvisso mest "fullskala" men kan ge en liten vink…)

Stefan - Modellbyggare

AChristian
0

Tack för tipsen!

Hur som helst så har jag ändå testat med superlimmet. Men jag lackade trät först (poröst, drar åt sig mycket) men utan att rugga upp plasten. Åtminstone för tillfället håller det. Den som lever får se hur länge…

Kan inte använda epoxy (allergisk reaktion) och Gator glue känner jag inte till, he he. Men skall kolla IVF.

C

AChristian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förresten, ni undrar kanske vad jag håller på med. En sån här…

ElLobo
0

Det ser mycket intressant ut! Det där bygget vill jag se mer av. Gör en egen tråd om det.

AChristian
0

#6 OK!

pentti01
0

Min tanke är att stryka på ett par tunna lager lim på plywooden och låta torka in,sedan limma fast celloluiden.

Kan ju vara så att det mesta av limmet tas opp av plywwooden?   ,,bara en tanke,,?