Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4426 ggr
Texas59
0

Späda ut?

Ska för första gången måla med Tamiya Acrylic Paint och då med pensel. Min fråga är: Ska man späda ut denna färg? Jag har aldrig spätt ut mina Humbrolfärger men nu känns det lite osäkert.

Börje Andersson, Linköping

Hektor
0

Hej, jag ställde ungefär samma fråga för ett tag sedan. Fick detta tips av Hayabusa:

Liquitex Airbrush Medium. Har testat det tillsammans med Vallejo, Tamiya och Gunze. Funkar perfekt, tycker jag. Funkar förmodligen med andra fabrikat av akrylfärg också. Finns att köpa i t ex konstnärsbutiker menäven hos Hobbybokhandeln. Egentligen avsett för airbrush, men upptäckte att det är kanon till penselmålning.

Jag köpte en flaska och det var riktigt bra! Penselmålningen gick som en dans!

Texas59
0

Målade med pensel, attans vad det torkade snabbt, lite för snabbt för att var i min smak, tror jag håller mig till Humbrol i fortsättningen.

starhawk
0

Tamiya behöver nästan aldrig spädas, den är så tunn att det inte behövs. Det skulle vara en gammal burk som torkat lite då. Att det torkar snabbt ser jag inte som nåt problem, däremot är det ett problem att en del av dom ljusa kulörerna inte täcker helt. Inte ens efter fem lager fick jag hel täckning med matt vit, så numera använder jag endast Tamiya vit när jag skall blanda till en egen kulör av Tamiya-färger

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Texas59
0

Märkligt, idag ett dygn efter min målning så är det mesta jag gjort bra men det är "ränder" och har täckt dåligt på den övriga ytan. Färgen jag använt är Dark Yellow.

Ytterligare en fråga. Om man skall använda ovanstående färger (Tamiya) för airbrushing, ska det då spädas och i så fall hur ska det fördelas %:uellt?

Tack på förhand.

IKV91
0

#4 Jag späder ca 1/3 thinner 2/3 färg när jag sprutar, men att påstå att det är rätt vet jag inte. Jag tycker attTamiyas acryl är utmärkt till spruta men klart sämre när det gäller pensel.

Roger

PAK43
0

Testa fram en egen blandning är nog bästa tipset, kör med ett bestämt tryck i sprutan och prova dig fram, börja med 60/40 thinner eller nåt och öka mängden färg om det inte passar. Var extremt noggrann med mätningen när du blandar så du får samma blandning varje gång, det förenklar tycker jag eftersom airbrushen är rätt känslig.

Jag tycker Tamiya är hopplös att penselmåla större ytor med, föredrar Vallejo eller Model master när jag penselmålar.