Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1560 ggr
gismo76
2011-02-07 21:46
0

VARNING

Fick ett mail den 28 jan som stod att det var från VISA och dom ville att jag skulle svara på lite frågor och höja säkerheten på mitt kort …Ringde banken för jag tyckte det verkade konstigt men får svaret att det var ok ….så jag lämnade ut mina uppgifter ,,,Nu i helgen hade någon handlar något på mitt kort för 47 kr ,,,,Tur man har 2 kort och inte mera pengar på detta konto ….

Så får ni denna typen av mail svara inte på dom ….kontot är spärrat och nytt kort på väg …….

Maysula
2011-02-07 23:59
0

Tackar för varningen, beware out there !!

Thomas

StefanW
2011-02-08 00:01
0

Tur att det inte var mer än 47;-

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2011-02-08 00:18
0

Håller med, skönt att det inte var något större belopp.

Tack för varningen!

gismo76
2011-02-08 00:53
0

Tycker jag med det konstiga var ju svaret jag fick av dom på banken mär jag frågade …Den person jag pratade med nu tyckte det var konstigt att jag inte blev varnad …Fick även göra en polisanmälan om det så det blev en massa jobb men nu är som sagt kortet spärrat och borttaget från Paypal osv ,,,,Frågade polisen just om Paypal har hänt att folk blivit blåsta där med men sällan…

Köpet var regat på mitt konto från något som heter SNCF Internet så om det står sådant som betalningsmottagare borde ni se upp…

Så jag är glad att det inte blev mera pengar jag blev av med

Ante018
2011-02-08 11:12
0

Fick detta mail jag med,men tyckte det luktade skunk lång väg..

kastade det i skräpkorgen direkt och tänkte..är det ett riktigt så hör dom av sig igen..och det har dom inte gjort…

starhawk
2011-02-08 11:27
0

Att du svarade på det gismo! det där luktar ju phising lång väg, jag skulle aldrig svara på ett dyligt brev, never! iofs har jag också ett "internetkonto" där det sällan är särskilt mycket pengar men i alla fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gismo76
2011-02-08 16:33
0

Anledningen till att jag svarade var att personen på banken sa att det var ok att svara på det annars hade jag inte gjort det ,,,,tycker det verkade skumt med ….Nu var det ju som sagt bara 47 kr det handlar om som tur är

[Hayabusa]
2011-02-08 16:48
0

#7 Mycket märkligt att din bank svarade så. Är det något man ALDRIG ska göra så är det att lämna ut koder/inloggningsuppgifter. Inte till någon.

Tur i oturen att det endast rörde sig om småslantar, men faktum är att  om man lämnar ut ev. inloggningsuppgifter eller koder så är banken inte skyldig att ersätta ev. svindlade pengar. Gäller att vara försiktig.

I mina hemtrakter hade vi en bedragare som ringde upp folk ganska tidigt på da´n (typ 07.00) och presenterade sig som anställd på bank X. Han påstod att personen ifråga var utsatt för ett bedrägeriangrepp (jo…) och bad om koden från inloggningsdosan…De som blev lurade fick sina konto tömda och ingen ersättning från banken pga att de lämnat ut inloggningsuppgifter.

/S

JaguarMkVII
2011-02-08 16:48
0

Mja, jag tycker inte att det som Gismo gjorde är så konstigt. Hustrun höjde säkerheten på både sitt Visa och MC nyligen genom att ange en kontrollfråga och svar av typen "Vad hette min tama snigel jag hade som liten?". Nu var det i och för sig banken som frågade om detta för Visa och MC för Master Cardet. Gismos bank verkar ju däremot ha nollkoll på läget.

gismo76
2011-02-08 17:00
0

Har Swedbank och det var dom jag ringde har även nyligen lagt till något secure by visa ,,,i mailet stod det exakt så plus denna fråga du beskriver Jaguar….Så det var mycket bra gjort av den som nu skickade ut mailet ….Nu är det ju inga pengar vilket jag är glad för …Polisen jag pratade med i går kväll verkade ha hört detta för många gånger redan …Det ser för äkta ut osv ….

PonCar
2011-02-08 22:21
0

Jättebra att ni varnar för sånadär nät-skunkar!! Har själv inte fått nåt sånt mail, ännu…

starhawk
2011-02-09 09:17
0

Jag fick nåt sånt där mail en gång men det gällde inte min bank utan Nordea tror jag, så då fanns det ju dubbel anledning att slänga det direkt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus